رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش خراسان رضوی گفت: با توجه به ثبت نام دانشآموزان هنرستانها در سامانه دانشآموزی تا ۱۱ مهرماه، تعداد دانشآموزان هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش نسبت به سال تحصیلی گذشته ۴۱۱۸ نفر افزایش داشته است.
به گزارش اعتمادساز، حسین حسینپور در خصوص تعداد دانشآموزان هنرستانهای استان اظهار کرد: با توجه به ثبت نام دانشآموزان هنرستانها در سامانه دانشآموزی تا ۱۱ مهرماه، تعداد دانشآموزان هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش نسبت به سال تحصیلی گذشته ۴۱۱۸ نفر افزایش داشته است.
وی بیان کرد: تا ۱۱ مهرماه که ثبت نام دانشآموزان پایه دهم در سامانه دانشآموزی توسط مدیران هنرستانها ثبت شده، درصد افرادی که به سمت هنرستانها رفتند، ۴۵.۶ درصد است. امیدوار هستیم با توجه به تکلیف دفتر آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی جاری به میزان ۴۸ درصد دست پیدا کنیم.
حسینپور با بیان اینکه در بین افراد ثبت نام شده ۵۴.۲۱ درصد پسر و ۴۵.۷۹ درصد دختر هستند، عنوان کرد: در مشهد ۲۵۴ هنرستان شامل ۱۱۱ هنرستان دخترانه و ۱۴۳ هنرستان پسرانه در دو شاخه فنی وحرفهای و کاردانش و در کل استان ۶۶۲ هنرستان شامل ۲۹۲ هنرستان دخترانه و ۳۷۰ هنرستان پسرانه داریم.
رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش خراسان رضوی در خصوص نیاز استان به افتتاح هنرستانهای جدید تصریح کرد: با توجه به اهداف سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و عطف به اسناد بالادستی، توسعه آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش با هدف ۵۰ درصد توسعه متوازن در برنامه ششم توسعه کشور، تربیت و آموزش انسان ماهر و توانمند و ایجاد روحیه کار و کارآفرینی در دانشآموزان، موجب توسعه فرهنگ بالنده و استقلالآفرین در آحاد جامعه و به تبع آن استقلال کشور خواهد شد.
وی افزود: با وجود تمام این اهداف، برخی موانع جدی توسعه آموزشهای هنرستانی و دستیابی به اهداف فوقالذکر را با چالش جدی مواجه میکند. برخی از این موارد شامل هزینه بالای مواد مصرفی هنرستانها، عدم مطابقت سرانه آموزشی با آن، هزینه بالای کتب درسی رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش، هزینه بالای انرژی در هنرستانها و هزینه بالای تعمیر و نگهداری هنرستانهای با قدمت بالا است.
حسینپور در خصوص کمبود فضا برای دانشآموزان هنرستانها گفت: کمبود فضای هنرستانی به ویژه در حاشیه شهر مشهد و شهرستانهای جوین، تربت جام، خواف، قوچان وکاشمر مشاهده میشود که در حال حاضر به ۲۱ هنرستان در این مناطق نیاز داریم. در زمینه فضای کارگاهی در هنرستانهای موجود با اولویت نواحی هفتگانه مشهد و منطقه تبادکان نیز با کمبود ۱۴هنرستان روبهرو هستیم.
توسعه آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در شرایط کنونی امری حیاتی است
رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران به ویژه شتابدهی به فرآیند تولید، امری حیاتی است، عنوان کرد: برنامهریزی برای استفاده بهینه از فرصتها در زمینههای نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات میتواند در معرفی توانمندیهای هنرستانها به جامعه و نگرش مردم به فرهنگ کار و تولید موثر واقع شود.
وی ادامه داد: با توسعه آموزشهای فنی و مهارتی، زمینه اشتغالآفرینی بیشتری برای آیندهسازان کشور فراهم میشود، بنابراین باید در این زمینه اهتمام کافی داشت. یکی از الزامات ارتقای آموزشهای هنرستانی تربیت دانشآموزانی با مهارت و شایستگیهای فنی و توان ورود به بازار کار بوده که ایجاد چنین توانمندیهایی در دانشآموزان، نیازمند زیرساختهای مختلفی شامل تجهیزات، نیروی انسانی و توانافزایی نیروی انسانی است.
توانمند کردن دانشآموزان موجب کاهش آسیبهای اجتماعی است
حسینپور خاطرنشان کرد: آموزشهای هنرستانی نه تنها در تأمین نیروی بازار کار مؤثر است، بلکه با توانمند کردن دانشآموزان موجب کاهش آسیبهای اجتماعی نیز میشود، بنابراین باید به موضوع مهارت در تمام مقاطع توجه ویژه کرد تا زمینه تقویت دانشآموزان در تمام عرصههای مهارتی فراهم و تقویت شود.
رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش خراسان رضوی با اشاره به اینکه هنرجویان هنرستانی میتوانند خوداشتغالی کرده و با کارآفرینی برای دیگران زمینه اشتغال را فراهم کنند، تصریح کرد: بسیاری از فارغالتحصیلان هنرستانها با ایجاد تولیدیها، کارگاهها و کارخانههای گوناگون، چرخ تولید و اقتصاد کشور را به حرکت درآوردهاند. به همین منظور، توسعه عدالت آموزشی یکی از اولویتهای مهم آموزشوپرورش است، اما عدالت آموزشی صرف دسترسی به آموزش نیست، بلکه باید کیفیت آموزش را نیز تضمین کنیم.
وی بیان کرد: فرآیند آموزش همراه با تولید در هنرستانها، زمینهای برای ارتقای کیفیت آموزش است. از مزیتهای تحصیل در هنرستانها و رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش این است که فارغالتحصیلان میتوانند پس از کسب دیپلم به دلیل اینکه مهارت لازم برای شاغل شدن را فرا گرفتهاند، بلافاصله مشغول به کار شوند. توسعه رشته فنیوحرفهای و کاردانش در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر انجام میشود و در حال حاضر آموزشها در ۷۰ گروه شغلی ارائه و ۲۰۰ رشته فنیوحرفهای و مهارتی در هنرستانها تدریس میشود.
حسینپور گفت: آموزشهای فنیوحرفهای صرفا یک سیاست نیست، بلکه ضرورت است؛ زیرا از جمله مواردی که با تحقق این آموزشها حل میشود، مسئله ازدواج، جوانی جمعیت و بیکاری بوده که مورد تاکید مقام معظم رهبری است. این موضوع همچنین موجب کاهش آسیبهای اجتماعی نیز میشود.
رغبت خانوادهها در سالهای اخیر به رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش بیشتر شده است
رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش خراسان رضوی اضافه کرد: در سالهای اخیر رغبت خانوادهها به رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش بیشتر شده و با توجه به تغییر فرهنگی در این زمینه و اینکه برای خانوادهها اشتغال فرزندان مهم شده، اکنون درخواستهای زیادی برای ثبتنام در رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش وجود دارد که متأسفانه افزایش ظرفیت برای پذیرش در برخی از رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش فراهم نیست.
وی با بیان اینکه مشارکت با دستگاهها و نهادها برای راهاندازی رشتههای جدید موردنیاز در شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش یک ضرورت است، عنوان کرد: در سال تحصیلی جاری در هنرستانها هدف، فرهنگسازی در انتخاب رشته و توجه خود دانشآموزان و اولیا به رشتههای هنرستانی بود که این رویکرد در هفتههای اول ثبتنام هنرستانها اثر خود را گذاشت. به طور مثال در برخی از رشتههای هنرستانی در کمترین زمان ممکن شاهد حضور و ثبتنام دانشآموزانی با معدل بالا بودیم.
راهاندازی ۱۲ هنرستان جوار کارخانه در سال تحصیلی جاری
حسینپور افزود: یکی از موضوعات مهم کشور در حال حاضر پیشرفت اقتصادی، صنعت، تولید و اشتغال است و پیشرفت کشور با نقشآفرینی آموزشوپرورش محقق خواهد شد اما نکته قابل توجه این است که همیاری و همراهی سایر دستگاهها و نهادهای بخشهای دولتی و غیردولتی در این امر ضروری است که در همین راستا با حمایتهای همهجانبه مدیرکل آموزشوپرورش و معاونت آموزش متوسطه استان، ۱۲ هنرستان جوار کارخانجات در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ راهاندازی شده است.
رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش خراسان رضوی ادامه داد: حل مسئله اشتغال و تولید از طریق تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص امکانپذیر بوده و نیاز ضروری امروز کشور مهارتآموزی است. تقویت نیروی انسانی و توسعه آموزشهای مهارتی باید با مشارکت ذینفعان اصلی بازار کار از جمله کارخانجات، شهرکهای صنعتی، اتحادیهها و اصناف انجام شود.اگر دانشآموز بعد از خروج از آموزشوپرورش یک مهارت داشته باشد، چرخه فقر و بیکاری قطع شده و کار و اشتغال برای آنها فراهم میشود.
ایسنا