‌بهره‌برداری رسمی از کارخانه کنسانتره مس در بردسکن

پروژه های هفته دولت در بردسکن خراسان رضوی با بهره برداری رسمی از اولین کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌ آهن هماتیت با خلوص ۶۷ درصد و کارخانه کنسانتره مس در درونه بردسکن با حضور استاندار صورت گرفت.

به گزارش اعتمادساز، یعقوبعلی نظری امروز در مراسم بهره‌‌برداری از کارخانه کنسانتره مس در درونه شهرستان بردسکن، ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهارداشت: سهم کارخانه کنسانتره مس در جریان اقتصادی استان اثرگذار است. اکتشاف، استخراج و فرآوری ظرفیت‌های معدنی، یک مزیت ویژه در خراسان رضوی است.

وی افزود: در این حوزه، اگرچه بردسکن یک پهنه خاص و با ظرفیت می‌باشد؛ اما خیلی روی آن تمرکز نشده است. باید تمرکز بیشتری بر پتانسیل‌های این منطقه داشته باشیم تا استعدادها به فعلیت تبدیل شوند.

نظری با بیان اینکه «از نظر مس، سیلیس، فولاد، آهن و … ظرفیت‌های مهمی در بردسکن وجود دارد» تاکید کرد: باید یک بسته صنعتی-معدنی خاص بردسکن تهیه شود و با تمرکز روی چند مورد، کار ویژه صورت گیرد.

 بهره برداری رسمی از اولین کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌ آهن هماتیت 

وی همچنین در مراسم بهره‌برداری از شرکت تامین کانی بردسکن، عنوان کرد: موضوع معدن و استفاده از ظرفیت‌های آن امری جدی است.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که «در حوزه اکتشافات خراسان رضوی مشغول کشف ظرفیت‌های مهم معدنی هستیم» تصریح کرد: همچنین مساله استخراج یکی از راهبردها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری است. بنابراین این حوزه در صدر اولویت‌های ما باید قرار گیرد.

نظری همچنین تکمیل زنجیره فراوری معدن و تولید محصول نهایی را از کارهای ویژه این حوزه دانست و افزود: البته لازم به ذکر است که ضمن حمایت از فعالیت‌های معدنی، مساله محیط زیست که یک دارایی عمومی است نیز باید مورد توجه قرار گیرد. نباید با استخراج یا دیگر عملیات‌های عمرانی، محیط زیست تخریب شود.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، نماینده شرکت تامین کانی بردسکن بیان کرد: با احیای معدن هماتیت و احداث کارخانه سنگ آهن آن، اولین تولید کننده کنسانتره سنگ‌ آهن هماتیت با خلوص 67 درصد در کشور هستیم.

وی افزود: سال گذشته 40 هزار تن تولید داشتیم که امسال به 80 هزار تن رسیده است و در حال پیگیری برای ارتقای فناوری کارخانه هستیم.

بردسکن با 12 واحد فرآوری قطب مهم معدنی خراسان رضوی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیزگفت: در بردسکن 12 واحد فرآوری، شامل هشت واحد مس، دو واحد طلا و دو واحد آهن وجود دارد.

امیررضا رجبی در آئین بهره برداری رسمی از کارخانه کنسانتره مس در درونه شهرستان بردسکن افزود: بر اساس طرح‌های تحولی استان، دو کارخانه مس و دو معدن دیگر در این منطقه طی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. طرح تامین زیرساخت برق مورد نیاز مجموعه‌ها نیز به پیمانکار سپرده شده است.

رجبی با بیان اینکه «بردسکن از قطب‌های مهم و دومین قطب معدنی استان است» خاطرنشان کرد: رگه‌هایی از معدن آهن هم شناسایی شده که در مراحل تکمیلی شناسایی است. محصولاتی از این منطقه به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

همچنین نماینده کارخانه کنسانتره مس درونه بیان کرد: این پروژه شامل واحد تولید فول‌پتاسیم مس به ظرفیت هزار و 500 تن و 525 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بوده که توسط بخش خصوصی تامین شده است. پروژه نیازمند 2.5 مگاوات برق است که 500 کیلووات آن تامین شده است.

مجموع ذخیره ماده معدنی مس 75 تا 80 درصد برابر یک میلیون و 700 هزار تن است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید