بلاتکلیفی ۸ ساله تنها مجتمع فرهنگی هنری قوچان

مجتمع فرهنگی هنری شهرستان قوچان که از سال ۹۳ کلنگ‌زنی آن آغاز شده با ۱۰ میلیارد تومان هزینه و پیشرفت ۳۸ درصدی به حال خود رها شده است.

به گزارش اعتمادساز، شهرستان قوچان به عنوان  قدیمی ترین شهر خراسان رضوی و به عنوان ورودی استان‌های شمالی  به خراسان رضوی است که سالیانه هزاران  زائر امام رضا(ع) از این مسیر خود را به  بارگاه نورانی مطهر رضوی می‌رسانند، این شهرستان در سال‌های اخیر بنام مهد تمدن فرهنگ و هنر نامگذاری شده است که با در نظر گرفتن قدمت فرهنگ و هنر هنرمندان و صنایع دستی و گردشگری این شهرستان نامی بدور از واقعیت نیست بی‌شک رونق، ترویج و تبلیغ و به ثمر نشاندن این فرهنگ و هنرها نیازمند  بسترسازی و ایجاد ساختارهای لازم است.

یکی از دغدغه‌های چندین ساله  شهروندان و اهالی هنر شهرستان قوچان ایجاد یک مرکز فرهنگی بوده است که عملیات  احداث پروژه مجتمع فرهنگی هنری قوچان در سال 94 به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های استان خراسان رضوی  آغاز شد، اما تا امروز پیشرفت چشمگیری نداشته است.

پروژه مجتمع فرهنگی هنری قوچان در مبدا ورودی شهرستان قوچان  به عنوان یک سازه فرهنگی در معرض دید مسافران واقع شده است و قرار بود در توسعه و عمران و اقتصاد شهری جهت جذب مسافر به شهرستان و همچنین حل عمده مشکلات فعالان قوچانی در حوزه های هنری، تئاتر، هنرهای تجسمی، نشر و تمامی کسانی که دستی در هنر دارند موثر باشد.

این پروژه با بنای 6000 مترمربع با اعتبار در نظر گرفته شده 10 میلیارد تومانی در زمینی که توسط شهرداری تخصیص یافته قرار بود در سه طبقه و سالن سینما با ظرفیت 850 نفر و سالن تئاتر با ظرفیت 300 نفر و بخش های نگارخانه، هنرهای تجسمی، موزه و گنجینه های قرآنی و پوشش بخش عمده ای از فعالیتهای فرهنگی هنری شهرستان در بازه زمانی 4 ساله احداث شود که متاسفانه در حال حاضربا گذشت قریب به 8 سال از شروع آن در وضعیتی نامناسب به حال خود رها شده است و روند ادامه ساخت آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در این سال‌ها تنها تعدادی دیواره بتنی و ستون‌های آهنی نصب شده است و هیچ نشانی از فعالیت مستمر و پیگیر برای تکمیل آن صورت نگرفته است هر چند در پیگیری‌های انجام شده توسط مسئولان شهرستان ساخت مجتمع فرهنگی و هنری قوچان در سال های گذشته در ردیف اعتباری و جزء پروژه‌های قابل اجرای استان خراسان رضوی  قرار گرفته بود.

این در حالی است که عباسعلی صفایی، فرماندار قوچان  سال گذشته در نشستی خبری با تاکید بر سیاست دولت در به پایان رساندن پروژه‌های نیمه تمام اظهار داشت: مجتمع  فرهنگی هنری قوچان تاکنون 38 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و هم اکنون نیز روند ساخت آن با  6 میلیارد اعتبار در حال انجام است همچنین 10میلیارد تومان اعتبار تجهیزات نیز با پیگیری مسئولین شهرستان برای این مجتمع فرهنگی هنری  در نظر گرفته شده است.

اما وی در آخرین نشست خبری خود و به دنبال پیگیری‌های رسانه‌ها مبنی بر راکد ماندن روند احداث این مجتمع از واگذاری آن به شهرداری قوچان  سخن گفت و به نوعی توپ را در زمین شهرداری انداخت.

در ماه‌های اخیر نیز مطالبی در فضای مجازی شهرستان قوچان  مبنی بر و اگذاری این پروژه به شهرداری قوچان و انتقال محل شهرداری فعلی به این مکان  منتشر شده بود که علیرضا فخرآبادی، رئیس شورای شهر قوچان ضمن تکذیب این مطلب بیان کرد: جلساتی با مسئولین مربوطه در خصوص پرداخت بدهی پروانه ساخت و زمین این مجتمع داشته‌ایم، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

روال قانونی برای تحویل پروژه مجتمع فرهنگی هنری  به شهرداری طی نشده است

ابوالفضل فاضلی حق پناه، شهردار قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به بازدید سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجتمع فرهنگی و هنری قوچان و ارائه برخی پیشنهادها در این زمینه، اظهار داشت: برای ساخت این مجتمع قراردادی بین شهرداری و ارشاد اسلامی بسته‌ شده بود اما تاکنون بدهکاری‌ها در زمینه پروانه ساخت و زمین به شهرداری پرداخت‌ نشده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد داده ایم تا ساختمان کارشناسی و ارزش گذاری شود و  بدهی میلیاردی این پروژه هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، گفت: شهرداری موظف است تمام املاک و اراضی مربوطه را حساب‌ و کتاب کرده و به دنبال اعاده حیثیت املاک باشد.

شهردار قوچان  افزود:در حال حاضر پروژه مجتمع فرهنگی مربوط به ارشاد اسلامی بوده و هنوز روال قانونی برای تحویل پروژه به شهرداری صورت نگرفته است اما در صورت تحویل، کاربری مجتمع فرهنگی و فرهنگسرای آن حفظ می‌شود.

شهرداری قوچان به‌جای شکایت، موانع تکمیل پروژه را برطرف سازد

اهالی فرهنگ و هنر قوچان دغدغه تغییر کاربری مجتمع فرهنگی هنری را دارند در همین راستا ابراهیم مطاعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قوچان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد آخرین وضعیت این مجتمع گفت: مجتمع فرهنگی هنری قوچان در سال 93 بر اساس یک طرح پژوهشی رصد و توسط شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان یکی از نیازهای اصلی و مطالبات مردمی شهرستان و استان تعیین شد و با پیگیری نماینده وقت و قول تامین اعتبارات لازم اهدای زمین از طرف شهرداری و تکمیل و تجهیز توسط فرهنگ و ارشاد کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: تاکنون 10میلیارد تومان برای این مجتمع هزینه شده است و 38 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مطاعی با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکار مستقر در این مجتمع نداریم خاطر نشان کرد: شهرداری قوچان به دلیل تصرف عدوانی از اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شکایت کرده و این اداره مجبور به جمع آوری کارگاه و محوطه پیمانکاری شد و در حال حاضر نیز ادعای پرداخت هزینه پروانه ساخت و پول زمین را مطرح می‌کند.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان قوچان گفت: شهرداری به جای شکایت از اداره ارشاد باید به فکر برداشتن موانع تکمیل این پروژه به عنوان یکی از مطالبات به حق و نیاز اساسی اهالی فرهنگ و هنر شهرستان باشد اما متاسفانه تاکنون اقدامی در خصوص تغییر کاربری این زمین از فضای سبز به فرهنگی وهنری و پروانه ساخت آن انجام نشده است.

مطاعی خاطرنشان کرد: شهرداری پیشنهاداتی در این خصوص داده است ولی مهمترین مسئله و دغدغه اصلی تغییر کاربری این مجتمع به اداری و تجاری پس از واگذاری به شهرداری است که این دغدغه اهالی هنر و مردم شهرستان باید در قالب تفاهم نامه ای قانونی حل شود در این صورت آماده تحویل این پروژه به بخش خصوصی و یا نهادهای دیگر برای تکمیل مراحل ساخت آن هستیم.

وی با بیان اینکه این پروژه یک پروژه استانی است و به دلیل اهمیت و نیاز به آن باید به دید یک پروژه ملی نگاه کرد تصریح کرد: این پروژه استانی است اما متاسفانه  به دلیل کمبود منابع استانی و نیاز آن به اعتبار بالای 100میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز باید به عنوان یک پروژه ملی به آن نگاه کرد. در پیگیری‌های انجام شده اخیر نیز وزاتخانه به شرط تکمیل مراحل ساختمانی این مجتمع اعتبارات لازم برای تجهیز و تکمیل آن را عهد دار شده است.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی قوچان در ادامه با بیان اینکه هم اکنون خلاء وجود این مجتمع در شهرستان قوچان به خوبی مشهود است بیان کرد: شهرستان قوچان به عنوان مهد فرهنگ و هنر و تمدن و به خاطر داشتن ظرفیت‌های فرهنگی هنری فراوان تنوع اقوام و زبان‌‍‌ها، موسیقی اصیل مقامی و هنرمندان شاخص حرف های زیادی در این عرصه دارد که تکمیل  این مجتمع می تواند نقش بسزای در روند پیشرفت و توسعه این شهرستان و حل مشکلات هنرمندان و اهالی فرهنگ هنر قوچان داشته باشد.

بازی با کلمات و تعریف طرح‌ها و پیشنهادهای  جدید برای  پروژه‌ها و دلایل عقب افتادن روند احداث و ساخت آنها امری مرسوم در میان برخی مدیران  است  بیش از آنکه به‌عنوان یک نیاز پایه‌ای و اساسی و دغدغه  مردمی جدی گرفته شوند به موضوعی برای ژست گرفتن‌ها بدل شده است در شهری که یک سالن معمولی با عمر 50 سال را اختصاص به سینما داده اند که به علت خطر ریزش  تعطیل شده و جوانان و نوجوانان آن سالها برای داشتن یک استخر  منتظر مانده اند و کودکانش در حسرت داشتن یک شهر بازی بزرگ شدند لذا تکمیل این مجتمع برای فعالیتهای هنری و سینمایی و فرهنگی موجب نشاط بیشتر مردم و اهالی فرهنگ هنر قوچان به عنوان  مهد تمدن هنر و فرهنگ خواهد شد اما در مورد این مجتمع به نظر می رسد یک سقط جنین فرهنگی در این شهرستان رخ داده است  مسئولانی که بیت المال را هزینه کرده و اکنون پس از گذشت سال‌ها آن را به حال خود رها کرده اند  با این حال راهی جز مثبت‌نگری و امید داشتن به آینده‌ای بهتر وجود ندارد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید