بزرگ‌ترین رویداد هنری خراسان رضوی به خط پایان رسید

سی و سومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، درحالی امروز به‌ روز پایانی خود رسید که ۱۱ نمایش صحنه‌ای و ۱۲ نمایش خیابانی در طول ۳ روز به اجرای عموم گذاشته شد.

به گزارش اعتمادساز به نقل از پایگاه خبری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سی و سومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، درحالی امروز به‌ روز پایانی خود رسید که 11 نمایش صحنه‌ای و 12 نمایش خیابانی در طول 3 روز به اجرای عموم گذاشته شد و  ، نمایش‌ها در سالن اصلی تئاتر شهر، تماشاخانه بهار واقع در بوستان ملت و تماشاخانه استاد «حسین نوری» حوزه هنری استان، اجرا شد.

در سه روز برگزاری مرحله نهایی این جشنواره از 20 تا 23 آبانماه، بیش از 400 هنرمند تئاتر کل استان، در قالب گروه های نمایشی حضور یافتند، که 120 نفر از این تعداد از شهرستانهای سبزوار، تربت حیدریه، جوین، کاشمر، قوچان، نیشابور و مشهد بودند.

12 اثر در بخش خیابانی این جشنواره شامل «امام الحق، میراث، صید هشتم، داماد حنا می بنده، هفت سنگ، شمر و مجنون، به خاطر یک مشت دلار، گرای 361، سوگ سهراب، چای لاته، چشمها را نبند، خون بست» بود و داوران برجسته ای از جمله شهرام نوشین (داور بخش نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر)، رضا حسینی (پیشکسوت تئاتر استان) و محمد ناصری بخش نمایش خیابانی را داوری کردند.

آثار بخش صحنه ای این جشنواره نیز شامل «خرمهره، رورانس، پانتیفرکت، آخرین تولد، یه جور دیگه یعنی همین، برچسب، شب گربه زیر طاقی، عامدانه عاشقانه، شام آخر، گم، مزون» و رضا صابری، سید جواد اشکذری و مهدی نصیری این آثار را داوری کردند و امروز با  قرائت بیانیه هیئت داوران ، حاصل رنج و امید بیش از 400 هنرمند تئاتر در آیین پایانی جشنواره تئاتر 1402 رقم خورد.

هویت ایرانی خط قرمز ماست، پای خط قرمز خود بایستیم

محمد حسین‌زاده ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین اختتامیه سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی که در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار شد، اظهارداشت: آنچه امروز در کشور به عنوان هویت ایرانی داریم خط قرمزهای ماست؛ بنابراین پای خط قرمز خود بایستیم، همان‌طور که غرب پای خط قرمز باطل خود ایستاده است.

وی افزود: هنرمندان جهان در یک ماه گذشته گل کاشتند؛ اگر اسرائیلی‌ها روزانه بر سر مردم غزه بمب می‌ریزند، هنرمندان تئاتر در سرتاسر جهان اعتراض خود را به جنایات نشان می‌دهند البته هر انسان آزاده‌ای نمی‌تواند در مقابل این نسل‌کشی ساکت باشد و این تلنگری برای ماست.

حسین زاده تصریح کرد: خط قرمز غرب، صهیونیسم و همجنس‌گرایی بوده و با کسی شوخی ندارند، بازیکن فوتبال، سلبریتی، هر فردی باشد حذف می‌شود لذا آنچه ما در کشور به عنوان هویت ایرانی داریم خط قرمزهای ماست و ما نیز باید پای خط قرمز خود بایستیم، ما به شاهنامه، مولوی، نظامی، عطار، خانواده ایرانی اسلامی، آداب و رسوم خود، نوروز و یلدا افتخار می‌کنیم، این‌ها خط قرمزهای ما است و این کار با هنر امکان‌پذیر است.

محمد جهان‌پا، دبیر سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی نیز اظهارداشت:  تلاش کردیم تا جشنواره با بهترین کیفیت ممکن رقم بخورد و امیدوارم در سال آینده با حضور افراد بسیار نخبه در انجمن هنرهای نمایشی استان هم بودجه مستقل و هم آموزش‌های خوب برای تئاتر شهرستان داشته باشیم و بتوانیم سال پررونقی را رقم بزنیم.

وی افزود: اگر امروز جایزه‌ای برای گروهی رقم نخورد، حتما و قطعا لایق این بوده که در این رویداد باشد اما متاسفانه ما محدودیت داریم.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید