برگزاری نخستین جشنواره سیب در شهر بار شهرستان نیشابور

به گزارش اعتمادساز، سالانه بیش از ۵۰ هزار تن سیب از ۵۰۰ هکتار باغات شهر بار برداشت می‌شود این در حالی است که باغداران از مشکلاتی همچون کم‌ آبی، نبود کارخانه‌فرآوری و سردخانه رنج می‌برند.

عصر امروز نخستین جشنواره سیب در فضایی معطر و رنگین از عطر سیب‌های سرخ و زرد در شهر بار در حالی برگزار می‌شود که باغداران شهر بار، پرگلایه به سیب‌های درشت چیده شده در سبد‌ها زل زده‌‌اند.

کنار یکی از باغداران که با لبخند زروکی بر لب به میهمانان لبخند می زند و رسم میزبانانی را به جا می‌آورد، می‌نشینم و وقتی خودم را معرفی می‌کنم پیرمرد باغدار می‌گوید: امروز همه خوشحال هستند. ما هم به شادی مردم شادیم. اما حقیقت این است که ما با خون دل سیب را به عمل می‌آوریم. کمبود آب کمرمان را شکسته است. ۵۰۰ هکتار از باغات شهر بار زیر کشت سیب است. با چنین ظرفیتی ما شاهد خشک شدن درختان سیب در اثر بی‌آبی هستیم.

باغدار دیگری بیان می‌کند: به جز کمبود آب مشکل دیگر ما، گرانی سم و کود است. جهاد کشاورزی به باغداران سهمیه سم و کود نمی‌دهد و می‌گوید سهمیه سم و کود برای کشاورزان است. فاجعه دیگر اینجاست که باغات شهر بار با وجود آبشار بار و رودخانه با کمبود آب روبروست.

۲۰ سال قبل در نزدیکی آبشار بار پایه‌های سد خاکی را زدند و بعد همانطور رها کردند. اگر سد خاکی احداث شود آب آبشار و رودخانه در فصل پاییز و زمستان پشت سد ذخیره می‌شود و ما در بهار و تابستان با کمبود آب روبرو نمی‌شویم.

رضوی یکی از باغداران شهر بار بیان می‌کند: سطح آب در شهر بار بالاست. به همین خاطر دوهزار چاه دست‌کن در شهر بار وجود دارد اما آب همین چاه‌ها هم سودی برای باغداران ندارد و صرف مصارف خانگی می‌شود.

رضوی سیب سرخ درشتی را به طرفم می‌گیرد و ادامه می‌دهد: با گرانی سم، کود و همینطور کمبود آب، چنین سیب باکیفیتی را پرورش می‌دهیم که در شرق کشور بی‌نظیر است. اما سود محصول به جیب دلالان می‌رود. آنها سیب را به قیمت اندک از ما می‌خرند و به چند برابر قیمت در بازار شهرهای دیگر می‌فروشند.

وقتی از رضوی در مورد کیسه‌های پر از سیب تلنبار شده در گوشه و کنار خیابان‌های می‌پرسم، می‌گوید: سیب‌هایی که پای درخت ریخته می‌شود را داخل کیسه‌ها می‌ریزیم و کیلویی یک هزار تومان به کارخانه‌های تولید آبمیوه می‌فروشیم. نه سردخانه داریم و نه کارخانه محصول فرآوری، لذا مجبوریم محصول سر درخت و پای درخت را به ارزانترین قیمت به دلالان و کارخانه‌های آبمیوه بفروشیم.

به سراغ رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور که یکی از مهمانان جشنواره سیب شهر بار است می‌روم. علی مبارکی در رابطه با اختصاص سهمیه کود و سم به باغدارن می‌گوید: ما استفاده از سم را به کشاورزان باغدار توصیه نمی‌کنیم، دولت هم مدت‌هاست که سم را از بسته حمایتی برداشته است و مبارزه با آفات به صورت بیولوژیک انجام می شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور بیان می‌کند: تغییر اقلیم در کشور، سبب مشکلات کمبود آب شده است به علاوه اینکه حفر چاه‌های غیرمجاز بزرگترین معظل در شهر بار است. زیرا سبب از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی می‌شود. به همین دلیل باغداران باید علاوه بر استفاده از آبیاری نوین، از منابع موجود خوب استفاده کنند و هم اینکه منابع آب‌های زیرزمینی را صیانت کنند.

مبارکی با اشاره به حفر حدود ۲ هزار چاه دست‌کن در شهر بار می‌گوید: پیشنهاد ما به باغداران بسته شدن تمامی چاه‌های غیرمجاز و حفر چند چاه با مجوز از اداره کشاورزی نیشابور است. البته باغداران هم باید حقابه پرداخت کنند.

شهردار شهر بار در همین رابطه بیان می‌کند: اولین جشنواره سیب شهر بار با هدف معرفی محصول سیب برگزار شده است. علاوه بر اینکه یکی دیگر از اهداف جشنواره بحث گردشگری، معرفی جاذبه‌های گردشگری، طبیعت بکر و آبشار دیدنی شهر بار شهرستان نیشابور است.

مصطفی قدمیاری می‌گوید: سالانه ۵۰ هزار تن سیب از باغات شهر بار برداشت می‌شود. این درحالی است که باغداران با مشکلات نبود کارخانه فرآوری، دلالان و افراد سودجو روبرو هستند. اما باز هم مردم سختگوش شهر بار دست از تلاش برنداشته و در حال تولید باکیفیت‌ترین سیب در شرق کشور هستند.

قدمیاری در خصوص مشکل کمبود آب باغداران می‌گوید: هنوز باغداران با روش غرقابی و سنتی باغات را آبیاری می‌کنند و از روش‌های آبیاری نوین استقبال نمی‌کنند. علاوه براینکه سطح آب در شهر بار بالاست به همین خاطر حفر چاهای عیرمجاز در شهر بار متداول است.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید