برق چاه‌های هزار هکتار از اراضی کشاورزی تایباد قطع شد

مدیرعامل شرکت سهامی زراعی ایثارگران تایباد گفت:برق پنج حلقه چاه کشاورزی که آب هزار هکتار از اراضی کشاورزی نوار مرزی ایران و افغانستان را تامین می کرد قطع شده است.

به گزارش اعتمادساز، ایمان مالک افزود:این زمینها در طول هر سال زراعی به کشت افزون بر ۳۰۰ هکتار انواع محصولات زراعی اختصاص دارد و هم اکنون ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای این پنج حلقه چاه کشاورزی به زیر کشت محصولاتی همچون گندم، جو و زعفران رفته است.

مدیرعامل شرکت سهامی زراعی ایثارگران تایباد گفت: طی چند سال گذشته بر اساس پروانه و مجوز رسمی صادر شده از سوی دستگاههای متولی، میزان برداشت آب برای این تعداد حلقه چاه کشاورزی سالانه سه هزار و ۲۰۰ ساعت تعیین شده است که بدون هیچ گونه محدودیتی این میزان برداشت انجام می گرفت.

مالک افزود: با این اقدام برخی از قسمتهای کشت محصول گندم که فصل آبیاری آنها فرا رسیده از جمله ۱۲۰ هکتار از کشتزارهای شرکت سهامی زراعی ایثارگران در این محدوده دچار خسارت شده است.

وی اظهار کرد: اراضی شرکت سهامی زراعی ایثارگران این شهرستان ۹۹ عضو سرپرست خانوار از خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی زراعی ایثارگران تایباد گفت: ۸۵ درصد جمعیت شهرستان تایباد وابسته به بخش کشاورزی هستند و در بازه زمانی ۲۵ روز گذشته که آب این تعداد حلقه چاه کشاورزی قطع شده است بیش از ۵۰ نفر از نیروهای کارگری این اراضی کشاورزی بیکار شده اند.

مالک افزود: همچنین کشاورزان این قسمت از زمینهای کشاورزی تایباد برای آبیاری کشتزارهای این مجموعه با مجوز رسمی از سوی سازمان آب منطقه ای استان خراسان رضوی مجاز به برداشت ۳۶۰ لیتر حقابه با حجم ۶ میلیون متر مکعب در سال از رودخانه مرزی هریرود هستند که با گذشت ۱۲ سال از صادر شدن این پروانه رسمی در این ارتباط نیز اقدامی نشده است.

شرکت سهامی زراعی ایثارگران تایباد در سال ۱۳۷۹ با هدف ایجاد کمربند سبز امنیتی و اشتغال خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران تایباد در نوار مرزی ایران و افغانستان راه اندازی شد.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد با بیش از ۴۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی و هفت هزار بهره بردار در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد یکی از قطبهای کشاورزی استان خراسان رضوی به شمار می رود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید