افزایش تعداد داروخانه‌ها در خراسان رضوی بی رویه است

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: افزایش تعداد داروخانه های استان طی سال های اخیر بی رویه بوده و به پنج برابر گذشته رسیده است.

به گزارش اعتمادساز، دکتر سید حسین بهشتیان روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز داروساز افزود: تاسیس داروخانه در استان خراسان رضوی طی ۲ تا سه سال گذشته پنج برابر چند سال گذشته شده است که این رشد بی‌رویه داروخانه‌ها منجر به این می‌شود بسیاری از داروها به فروش نرسد یا تاریخ انقضای آن‌ها تمام شود که این‌ها سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای داروخانه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد داروسازان جذب داروخانه‌ها می‌شوند ادامه داد: وقتی در یک خیابان ۱۰ داروخانه دایر است درآمد کاهش می یابد و داروسازان با این مشکلات و نبود درآمد، یا به سراغ کار دیگری می‌روند یا مهاجرت می‌کنند.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: هم اینک ۱۵ داروخانه خاص در مشهد دایر است که دارو نسخه یک یا ۲ میلیارد ریالی دارند که تنها از بیمار ۲۰۰ هزار یا ۵۰۰ هزار ریال دریافت می کنند.

دکتر بهشتیان گفت: فرآیند تولید، توزیع و عرضه داروی داروخانه های غیردولتی در سامانه “تیتک” خراسان رضوی ۱۰۰ درصد و کاملا شفاف است در حالی که در داروخانه‌های دولتی این گونه نیست.

وی افزود: به داروسازان در داروخانه‌های خصوصی گفته می شود فاصله داروخانه از انبار دارو نباید بیشتر از ۵۰۰ متر باشد اما فاصله برای برخی داروخانه های دولتی بیش از ۱۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: برای داروخانه های خصوص منع تبادل دارو وجود دارد در حالی که سهمیه داروخانه‌ها و بیمارستان‌های دولتی تبادل می شود و فعالیت در داروخانه خصوصی بسیار دشوار است.

انتقاد از حذف قانون الزام پزشک داروساز برای تاسیس داروخانه

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی در خصوص تصویب قانونی مبنی بر این که افراد غیر داروساز می‌توانند داروخانه تاسیس کنند و دیگر الزامی به وجود پزشک داروساز نیست گفت: برای داروخانه دامپزشکی الزام به تاسیس توسط پزشک داروساز و مسوول فنی است اما برای جان انسان که از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد این الزام حذف شده است.

دکتر بهشتیان با بیان اینکه ظرفیت پذیرش رشته داروسازی دانشگاه شهید بهشتی از ۳۰ نفر به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر افزایش یافته است افزود: اگر برای تاسیس داروخانه الزامی بر پزشک داروساز بودن نیست پس چرا رشته‌ داروسازی را حذف نمی‌کنند؟

وی ادامه داد: متولی نظارت بر حوزه دارو و فعالیت داروخانه‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو است و هرچه این حوزه تقویت شود سلامت مردم بیشتر تامین می شود همچنین متولی بر خورد با متخلفان و قاچاق دارو نیز نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا است.

هزار و ۲۰۰ داروخانه در خراسان رضوی فعال می باشد که ۸۰۰ واحد آن در مشهد و ۴۰۰ مورد در سایر شهرستان‌ها است.

 

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید