آزمون و خطا در «اکسپو 2020» بعد از گذشت 20 سال

 

• انسیه سروش
«اکسپو ۲۰۲۰» با عنوان «پیوند اذهان و خلق آینده» با حضور ۱۹۸ کشور جهان از ۹ مهر ۱۴۰۰ در حالی در دوبی آغاز به کار کرده است که کرونا همچنان چالش اول جهان در بخش‌های مختلف به ویژه اقتصاد و تجارت و صنعت گردشگری است؛ اگر چه این رویداد به دلیل همه‌گیری با یکسال تاخیر برگزار و به سنت همیشگی ۶ ماهه تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
در این گزارش مهم‌ترین بازخوردهای برگزاری این رویداد را بررسی می‌کنیم.

عرفان شاکری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات: اکسپو و امید به رشد 25 درصدی میزان تجارت دو کشور

ما هم‌اکنون از امارات وارد کننده هستیم و اکسپو ۲۰۲۰ دبی فرصتی است تا بتوانیم تراز تجاری خود را با امارات متحده عربی مثبت‌تر کنیم و پیش‌بینی ما این است که پس از اکسپو ۲۰۲۰ دبی حجم تجارت بین دو کشور ۲۵ درصد افزایش یابد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در 24 روز اول برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی در حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از آن بازدید کرده‌اند که این میزان در 10روز نخست برگزاری نمایشگاه در حدود 400 هزار نفر بوده که در 17روز نخست برگزاری نمایشگاه به 700 هزار و 71 هزار نفر افزایش پیدا کرد.
بر اساس بلیت‌های فروخته‌شده تعداد بازدیدکنندگان در هفته دوم از رشد 12 درصدی نسبت به هفته اول برخوردار بوده است. همچنین در این مدت 9 میلیون و 300 هزار نفر نیز به صورت مجازی از این رویداد بزرگ بازدید کرده‌اند.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که طی 6 ماه مدت زمان برگزاری اکسپو در مجموع در حدود 20 تا 25 میلیون نفر از آن بازدید کنند. پیش‌بینی ما هم این است که در صورت ادامه روند کنونی و کاهش میزان مبتلایان بیماری کووید 19 در کشور و عادی شدن وضعیت، تعداد بازدیدکنندگان ایرانی و بین المللی از نمایشگاه اکسپو دبی در سال 2022 افزایش پیدا کند.

فرشید فرزانگان، مسئول کميته اکسپو اتاق بازرگانی ایران: تاثیر اکسپو بر افزایش صادرات ایران به امارات

برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی می‌تواند در افزایش صادرات ایران به امارات بسیار تاثیرگذار باشد و انتظار ما از این رویداد بزرگ جهانی افزایش تولید، اشتغالزایی و صادرات ایران به بازارهای هدف و بهبود تراز تجاری ایران با کشور امارات متحده عربی است.

برگزاری نشست‌های B2B با مقامات تجاری کشورهای مختلف برنامه ریزی شده است که از جمله می‌توان به جلسه با روسای امور رویدادهای پاویون کشورهای بلژیک، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و انگلیس جهت حضور در رویدادهای مشترک و مصاحبه با رئیس امور ملاقات های پاویون لهستان با موضوع صنعت قطعه‌سازی، چوب و کشاورزی اشاره کرد. همچنین پیگیری حضور بانوان ایرانی در پاویون بانوان اکسپو و طرح جلسات کشوری همزمان با روز ملی کشورهای شرکت کننده در اکسپو از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.

حسن زمانی، کمیسر جنرال اکسپو ۲۰۲۰ دوبی: افزایش صادرات غیر نفتی ایران از 50 دلار به 100 میلیارد دلار

با برگزاری این رویداد احتمال می‌دهیم که صادرات غیرنفتی ما از ۵۰ میلیارد دلار به صد میلیارد دلار افزایش پیدا کند. همچنین سازمان سرمایه‌گذاری‌ یک پکیج سرمایه‌گذاری تهیه کرده تا در این اکسپو برای پروژه‌های ایرانی سرمایه‌گذار پیدا شود ما سعی می‌کنیم در این رویداد ارتباطات تجاری خود را با کشورهای همسایه افزایش دهیم.

در اکسپوی ۲۰۲۰ بیشترین تعامل را با بخش خصوصی داریم هزینه‌های پاویون ایران نیز بخشی دولتی و بخشی از طریق کمک‌های بخش خصوصی بوده است. هزینه پاویون ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

محمدرضا مجیدی؛ ‌سفیر سابق ایران در یونسکو و مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو: اکسپو، آزمونی برای رویدادهای آتی جهان

برگزاری اکسپو دوبی پس از حدود ۲ سال از شیوع کرونا در جهان با یک سال تاخیر و با اتکا به واکسیناسیون عمومی، آزمونی برای رویدادهای آتی جهان است و چنانچه واکسیناسیون بر مبنای نظام عادلانه در همه کشورها توزیع شود می‌توان به بازگشایی دروازه‌های جهان و بازگشت جهان به وضعیت عادی را انتظار داشت.

اکسپو برای کشورها و تمدن‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی و تمدنی، دانشی و صنعت و فناوری حرفی برای گفتن دارند یک سامانه و تریبون بین‌المللی و فرصتی برای استفاده از این ظرفیت‌ بین‌المللی است؛ البته برخی کشورها هم که تاریخ و فرهنگ دیرینه ندارند داشته‌های امروزی، مطالعات آینده‌پژوهی و پیشرفت‌ها و دستاوردهای خود را در حوزه اقتصاد، علم و فناوری و صنعت در اکسپو به نمایش می‌گذارند.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران: کاش با این شرایط اصلا در اکسپو دبی شرکت نمی‌کردیم!

متاسفانه پاویون ایران اصلا در شان و جایگاه کشورمان آماده نشده بود و محتوایی را که نشان از تمدن، فرهنگ و ظرفیت‌های اقتصادی ایران باشد ارائه نمی‌دهد. صد حیف که از این رویداد بین‌المللی هم نتوانستیم استفاده کنیم و کاش با این شرایط اصلا در اکسپو دبی شرکت نمی‌کردیم.

در جریان دیدار از فستیوال بزرگ اکسپو، از پاویون‌های کشورهای مختلف مثل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، تایلند، استرالیا و… بازدید کردم و نکته مهم این بود که همه کشورها تلاش کرده‌اند با برنامه‌ریزی دقیق، با پخش فیلم و استفاده از ال‌ای‌دی‌های بزرگ و بهره‌بردن از دکوراسیون‌های خلاقانه غرفه‌ها، شکوه کشورشان را ظرف چند دقیقه به رخ بازدیدکنندگان کشانده و آن هم در شرایطی که کشورها برای دوران پساکرونا و خروج از رکود جهانی آماده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید