آیت‌الله علم‌الهدی: مهارت‌‎آموزی باید منطبق بر نیازسنجی کار و صنعت باشد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: باید حلقه وصلی میان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای با حوزه صنعت ایجاد شود و خوب است که مهارت‌‎آموزان یک رشته خاص توسط صاحبان صنایع از پیش استخدام شوند، اما مهارت‌‎آموزی باید منطبق بر نیازسنجی بخش صنعت و کار باشد.

به گزارش اعتمادساز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با‌ امیر دایی ‎صراف، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی و جمعی از معاونان وی که امروز به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، مهارت را کلید مفقوده اشتغال‌‎زایی دانست و اظهار داشت: باید حلقه وصلی میان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای با حوزه صنعت ایجاد شود. این خیلی خوب است که مهارت‌آموزان یک رشته خاص توسط صاحبان صنایع از پیش استخدام شوند، اما از اساس مهارت‌‎آموزی هم باید منطبق بر نیازسنجی عرصه کار و صنعت باشد.

وی افزود: به سراغ شهرک‌های صنعتی، کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی بروید و ظرفیت نیروی انسانی نخبه و بامهارت خود را به صاحبان صنایع و تولیدکنندگان ارائه دهید. این‌ طور نباشد که شما بودجه برای ساخت مراکز فنی و حرفه‌ای هزینه کنید تا آموزشگاه ایجاد شود، اما خروجی این عرصه‌ها به آموزش مهارت‌‎آموزانی بینجامد که با وجود کسب مهارت‌های مؤثر در بازار آزاد ر‌ها شوند و حمایتی از آنان صورت نگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت تمرکززدایی از تراکم امکانات در شهر‌های بزرگ، خاطرنشان کرد: اگر شما متمرکز بر مهارت‌آموزی به جوانان مناطق محروم و شهرستان‌های کم‌برخوردار استان باشید، به‌تدریج سرمایه‌گذاران نیز ترغیب می‌شوند برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انسانی متخصص در این مناطق، خط تولید خود را در این نقاط ایجاد کنند، همین مسئله نیز به‌موازات اشتغال‌‎زایی، به رونق تدریجی بخش‌های کم‌‎‌برخوردار و محروم می‌انجامد و اینجاست که می‌گوییم آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در عرصه محرومیت‌‎زدایی هم به میدان بیاید.

امکان مهارت‎‌آموزی برای 200 هزار نفر در خراسان رضوی 

امیر دایی صراف نیز در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از توانمندی‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، گفت: به طور کلی 45 مرکز دولتی در استان فعالیت دارند که خوشبختانه در همه شهرستان‌های استان پراکنده شده است. در این مراکز نیز 700 نفر مشغول به‌کار هستند که از این میان 380 نفر به‌عنوان مربی در 240 کارگاه دولتی فعالیت دارند. علاوه بر این 150 آموزشگاه متمرکز بر حاشیه شهر ایجاد شده و از ابتدای امسال تاکنون فقط بالغ بر 10 هزار نفر در حاشیه شهر مشغول به فراگیری مهارت‎‌های مختلف شده‌اند.

وی بیان کرد: در بخش دولتی 780 عنوان و در بخش غیردولتی، 1100 عنوان حرفه به‌صورت تخصصی به مهارت‌آموزان تعلیم داده می‌شود و به‌ صورت تجمیعی، حدود 200 هزار نفر در بخش‌های دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند. طیف مهارت‌آموزان هم از کارجویان یا همان متقاضیان کار گرفته تا دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، سربازان وظیفه، معتادان بهبودیافته و زندانیان گسترده شده است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید