آغاز برداشت سماق از سطح ۱۴۵۰ هکتار از باغات گناباد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برداشت سماق از یک هزار و ۴۵۰ هکتار باغات این شهرستان با پیش‌بینی تولید ۳۹۰ تن محصول خشک آغاز شده است.

به گزارش اعتمادساز، رمضانعلی قاسمی اظهارداشت: سماق در مناطق کوهپایه شهرستان در بخش کاخک و دهستان زیبد در اراضی شیبدار پرورش یافته و در حال توسعه است و در حال حاضر سطح باغات شهرستان هزار و 450 هکتار است که هزار و 150 هکتار بارور بوده و و برداشت از درختان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه فصل برداشت سماق از اواخر مرداد ماه شروع و تا پایان شهریورماه ادامه دارد افزود:در سال زراعی جاری برآورد می‌شود مقدار390 تن محصول سماق تولید و با توجه به راه‌اندازی یک خط فرآوری بهداشتی و مکانیزه در روستای خانیک امکان فرآوری و تبدیل به پودر این محصول فراهم شده است.

قاسمی تصریح کرد: سماق درختچه‌ای است کوهستانی که در اراضی با شیب‌های ملایم تا نسبتاً تند کوهپایه‌ها رشد می‌کند و میوه می‌دهد و میوه‌ها بصورت خوشه برداشت و پس از برداشت و خشک شدن فرآوری شده و به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: سماق از محصولات بسیار مقاوم در برابر خشکی و تنش‌های آبی است و با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت توپوگرافی اراضی در منطقه، استعداد افزایش سطح کاشت در سطح بسیار وسیع‌تری در شهرستان گناباد وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان، شهرستان گناباد تنها شهرستانی است که سماق در آن کشت می‌شود و  تنها در مناطقی از استان‌های شمال غربی کشور سطوحی از باغات سماق وجود دارد.

قاسمی افزود: 600 خانوار در مناطق کوهپایه که از بارندگی نسبتاً مناسبی برای تأمین نیاز آبی سماق برخوردار بوده در رابطه با کاشت، داشت و برداشت این محصول مشغول به فعالیت و بهره‌برداری هستند.

مدیر جهادکشاورزی گناباد خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از 156 تن سماق به صورت پودر ارگانیک برای صادرات و مصرف داخلی تولید شود و قیمت هر کیلو پودر ارگانیک سماق حدود 400 هزار تومان برآورد شده است.

قاسمی اظهارکرد:با توجه به ارگانیک بودن این محصول و اخذ گواهینامه‌های سلامت از آزمایشگاه‌های داخلی و کشور‌های اتحادیه اروپایی آلمان و فرانسه امکان صادرات آن به اقصی نقاط دنیا بویژه روسیه، آلمان، فرانسه و به کشور‌های حوزه خلیج فارس عراق، امارات و عمان نیز فراهم است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید