۹ اثر فرهنگی خراسان رضوی در فهرست ملی میراث منقول ثبت شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ۹ اثر فرهنگی این استان با اعلام دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فهرست ملی میراث فرهنگی منقول ایران ثبت شد.

به گزارش اعتمادساز، محمد حسین زاده افزود: این آثار شامل “مجسمه حکیم عمر خیام واقع در آرامگاه خیام”، “مهر مفرغی محوطه شهرک فیروزه نیشابور”، “بشقاب مدرسه دوردر مشهد”، “دیوان حافظ به خط “ابوالحسن شیرازی”، “قرآن وقفی شاه اسماعیل صفوی”، “مهر مشبک مفرغی تپه اتکا”، “سردیس گچی سایت باستان شناسی شادیاخ نیشابور”، “مجسمه فردوسی (میدان فردوسی مشهد)” و “مجسمه فردوسی در باغ آرامگاه فردوسی” است.

وی با بیان اینکه این آثار همزمان با اردیبهشت ماه امسال و روزهای بزرگداشت خیام و فردوسی در فهرست ملی میراث فرهنگی منقول ایران به ثبت رسیده است، اضافه کرد: فرهنگ خراسان متاثر از شاعران بزرگ و نامدار، فردوسی و خیام است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برگزاری همایش بزرگداشت مفاخر ملی خراسان نظیر فردوسی و خیام باید به عنوان یک جریان مهم فرهنگی و هنری در نظر گرفته شود.

آرامگاه فردوسی در باغی ۶.۵ هکتاری واقع در ۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد و در مسیر منشعب از جاده مشهد – چناران با نام “بلوار شاهنامه” قرار دارد. آرامگاه خیام واقع در نیشابور نیز در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۱۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و اکنون یکی از جاذبه‌های پرطرفدار گردشگران داخلی و خارجی در خطه خراسان رضوی است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید