پنج دفتر گمرکی خراسان رضوی در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: پنج دفتر گمرکی جدید از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در این استان راه‌اندازی شده که از این تعداد دفتر گمرکی سبزوار امسال وارد چرخه فعالیت شده است.

به گزارش اعتمادساز، جواد جعفری افزود: دفتر گمرکی سبزوار به مدت چند سال غیرفعال بود اما با استقرار واحدهای تولیدی صادرات محور در این شهرستان و فراهم شدن زمینه راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، فعالیت چنین دفتر گمرکی احساس شد، در این راستا اردیبهشت ماه امسال دفتر گمرکی غیرفعال سبزوار دوباره فعال شد.

وی اظهار کرد: پیش از دولت سیزدهم فقط دفتر گمرکی نیشابور در خراسان رضوی فعال بود اما بعد از این دولت دفاتر گمرکی در شهرستان‌های کاشمر، خواف، تربت حیدریه و قوچان نیز راه‌اندازی شدند.

ناظر گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: این استان دارای پنج گمرک فعال و ۲ بازارچه مرزی فعال است که شامل گمرک مشهد، گمرک فرودگاه، گمرک راه آهن، گمرک پایانه بار، گمرک امانات پستی، دفتر صادراتی گمرک شهرک صنعتی توس، حوزه ۲ تجاری مستقر در فرودگاه و انبارهای اختصاصی است.

وی به میزان صادرات خراسان رضوی در سال جاری اشاره و بیان کرد: میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان در ۲ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۳۷.۲ درصد و در ارزش ۲۲.۲ درصد افزایش داشته است.

جعفری افزود: در این مدت ۳۰۳ میلیون دلار کالا به وزن ۵۴۵ هزار تن از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان به کشورهای مقصد صادراتی ارسال شده، در حالیکه این میزان در سال گذشته ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار بود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در پاسخ به سوالی پیرامون سخنان برخی فعالان اقتصادی برای محدودیت صادرات کالاها از گمرک گفت: گمرک مجری بخشنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و دخل و تصرفی در ایجاد محدودیت ندارد، همچنین گمرک موظف به ارائه خدمات به کسانی است که دارای کارت بازرگانی هستند.

جعفری اضافه کرد: برخی کالاها گمرکات تخصصی خود را دارند و بایستی صرفا از همان گمرکات صادر شود.

هدف‌گذاری صادرات امسال امسال خراسان رضوی، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده و این میزان ۲۰۰ میلیون دلار از سال ۱۴۰۲ بیشتر است. براساس آخرین گزارش شمار کشورهای هدف صادراتی استان به ۱۰ مورد رسیده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید