سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی نیشابور گفت: میزان تماسهای مزاحمی و نامرتبط برقرار شده با اورژانس ۱۱۵ نیشابور در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲.۲۲ درصد کاهش یافته است.
به گزارش اعتمادساز، سید حمید حسینی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال ۵۸ هزار و ۹۹۷ تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ نیشابور برقرار شده که از این میزان هفت هزار و ۵۱۲ تماس مزاحمی و نامرتبط بوده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که طی این بازه زمانی در سال گذشته ۶۱ هزار و ۶۳۵ تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شده که از این میزان ۱۱ هزار و ۸۳ تماس مزاحمتی و نامرتبط بوده است.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی نیشابور گفت: هر ماهه لیست مزاحمتهای تلفنی اورژانس برای پیگیری به واحد حقوقی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ارسال میشود که پیگیری های صورت گرفته سبب کاهش این مزاحمتها شده است.
حسینی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال چهار هزار و ۹۵۳ تماس مزاحمی با اورژانس ۱۱۵ نیشابور برقرار شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۶ هزار و ۷۴۴ تماس مزاحمی بوده ۲۶.۵ درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: طی این مدت ۲ هزار و ۵۵۹ تماس نامرتبط با اورژانس ۱۱۵ نیشابور برقرار شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که چهار هزار و ۳۳۹ تماس نامرتبط بوده ۴۱ درصد کاهش یافته است.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی نیشابور با بیان این که تعداد کل تماسهای ۶ ماهه امسال اورژانس ۱۱۵ نیشابور نسبت به مدت مشابه ۴.۲۸ درصد کاهش داشته است ادامه داد: طی این بازه زمانی از مجموع تماسها هفت هزار و ۲۶۸ مورد مشاورهای بوده و ۱۹ هزار و ۴۰۸ تماس منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس شده است.
حسینی افزود: در مزاحمت های تلفنی افراد آگاهانه و از روی عمد و به قصد ایجاد مزاحمت با اورژانس تماس میگیرند و با بیمارنمایی و تمارض تقاضای امدادرسانی می کنند که با این کار سبب ایجاد ماموریتهای کاذب، اختلال در سیستم امداد، اشغال خطوط و نیز سبب فرسایش و ایجاد هزینه برای آمبولانسها میشوند.
وی ادامه داد: در تماسهای نامرتبط افراد از روی عدم آگاهی و ندانستن شماره و یا پرسیدن آدرس مراکز درمانی و داروخانهها، پرسیدن در خصوص داروهای تجویزی پزشک و نحوه و میزان مصرف داروها و یا ثبت شکایت در حوزه بهداشت و درمان، با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند که این امر نیز سبب اشغال خطوط، از دست دادن زمان و کاهش کیفیت امدادرسانی میشود.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی نیشابور گفت: هرچه خطوط تلفن اورژانس آزادتر و در اختیار بیماران و مصدومان باشد به طور قطع میزان بروز خطر و اتفاق ناگوار برای بیماران و مصدومان کمتر خواهد شد.
حسینی افزود: برای خدمترسانی به موقع به بیماران از عموم مردم خواهشمندیم از تماسهای غیرضروری با اورژانس خودداری کنند.
مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با ۳۳ پایگاه عملیاتی شامل ۱۱ پایگاه شهری، ۱۸ پایگاه جادهای و یک پایگاه امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، چهار پایگاه موتورلانس با تحت پوشش داشتن چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه به صورت شبانهروزی و رایگان به جمعیت تحت پوشش خدمات ارائه میدهد.
ایرنا