عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد: برجام به تنهایی دردی را دوا نمی کند

اخبار مذاکرات این روزها به صدر آمده است. آن چیزی که مردم از اخبار وین دنبال می کنند ریشه در نگرانی های سایسی و اقتصادی شان دارد. این مساله که احیا یا عدم احیای «برجام» چقدر می تواند روی زندگی ما تاثیر بگذارد؟ دغدغه زندگی مردم است. مهدی نجف زاده دکترای علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به صراحت به سوال ما پاسخ داد.

به گزارش اعتمادساز، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: من فکر می کنم که پیش از احیای برجام باید اقدامات اساسی و موثر دیگری هست که باید انجام شود تا گره‌های اقتصادی باز شود. تغییر رویکردها در سیستم سیاسی یک ضرورت است. در غیر این صورت احیای برجام یا عدم احیای آن بدون تغییرات اساسی نمی تواند اتفاقات خاصی را در زندگی مردم ایجاد کند.

مهدی نجف زاده معتقد است: مساله برجام بسیار مهم است از این لحاظ که ایران می تواند مراودات بین المللی خود را احیا کند. می تواند فروش نفت خود را تضمین کند و بده بستان خود با کشورهای دیگر را تسهیل کند اما این که به تنهایی باعث بهبود شرایط اقتصادی بشود، بسیار بعید است.

وی با تاکید بر این که با سیستم فعلی احیای برجام به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد، تصریح می کند: احیای برجام و بهبود شرایط اقتصادی ایران دو مساله کاملا جداگانه از هم هستند. هر کدام نیازمند اقدامات جداگانه ای هستند. این که تضور کنیم برجام باعث بهبود شرایط اقتصادی شود من تصور نمی کنم.

نجف زاده راه حل رفع مشکلات را عمیق تر می‌داند و اضافه می کند: وقتی به قانون اساسی نگاه می کنیم مشخص نیست که وضعیت سیستم اقتصادی ما چگونه است؟ این دست از مسائل بر اقتصاد ما اثرگذاشته است علاوه بر آن من معتقدم که سیستم اقتصادی ما در عرصه اجرایی هم رویکرد مشخصی ندارد و به دلیل منازعه ای که میان دیدگاه‌های مختلف در جریان است، هیچ کدام از دیدگاه های اقتصادی نتوانسته اند راه به جایی ببرند.

وی تصریح کرد: اقدامات بسیار موثر دیگری نیاز است برای تغییر شرایط فعلی، برجام قرار است فقط گشایش هایی ایجاد کند، این که برجام تغییراتی در زندگی مردم ایجاد کند را من بعید می دانم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: دو سال از لغو برجام می گذرد و مشکلات اقتصادی ما قبل از لغو برجام هم وجود داشته است، ریشه این مشکلات که به برجام ارتباط نداشته است. پیوند بسیاری بین اقتصاد، دیپلماسی و آزادی های سیاسی و اجتماعی در جامعه وجود دارد ولی همزمان رویکرد و ارتباطی که مردم نسبت به حاکمیت در پیش می‌گیرند را نیز باید در نظر گرفت. اگر همه این موارد را در کنار هم ببینیم می توانیم به نسخه مطلوب برسیم؛ در شرایط فعلی در همه این موارد ما دچار چالش های بزرگی هستیم.

نجف زاده اظهار امیدواری می کند: در شرایط فعلی با احیای برجام، تنها مشکلاتی که به واسطه تحریم ها ایجاد شده است مرتفع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید