عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران: ایران از تکنولوژی تولید و صادرات گاز عقب مانده است

باید توجه شود که ایران به این راحتی ها نمی تواند جایگزین روسیه برای تامین گاز اروپا شود چرا که زیرساخت های ایران قدیمی و مشکل دار است. از طرفی اروپایی ها برای تامین گازشان به دنبال کشوری با ثبات هستند و ایران آن ثبات مورد نظر آنها را ندارد. به همین دلیل اروپایی ها حاضر هستند به قیمت بیشتر از امریکا و قطر گاز وارد کنند.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، بحران روسیه، اروپا و غرب همچنان باقی است و اروپا هم با مشکلات کمبود گاز و افزایش قیمت آن دست به گریبان است. اما ایران شاید بتواند از این بحران تا حدودی به نفع خود استفاده کند که پیش شرط آن احیای برجام و توافق آن است. ما باید بتوانیم از فرصت پیش رو استفاده کنیم. البته که روسیه هم به همین راحتی نمی خواهد و اجازه نمی دهد بازار اروپا به دست کشور دیگر افتاد. اما با این حال، شاید بتوانیم بعد از برجام بخش کوچکی از بازار اروپا را در اختیار بگیریم. حتی شاید ایران بتواند در مذاکرات برجام از این ماجرا به عنوان برگ برنده استفاده کند.

اما آنچه در این میان مهم است، الزامات مختلفی است که در اختیار ایران قرار ندارد. اگر برجام احیا شود، ایران باید به اعتمادسازی جهانی بپردازد تا سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز صورت بگیرد. تکنولوژی و فناوری ایران بسیار قدیمی است و با دنیا فاصله زیادی دارد و بعد از احیای برجام باید هرچه سریع تر به دنبال به روز کردن این صنعت باشیم.

بحث گاز اروپا و انتقال گاز از اوکراین در حال حاضر خیلی فراتر ز این صحبت ها رفته است. در حال حاضر تقابلی میان روسیه و چین با امریکا و اروپا پیش آمده است.

از طرفی باید توجه شود که ایران به این راحتی ها نمی تواند جایگزین روسیه برای تامین گاز اروپا شود چرا که زیرساخت های ایران قدیمی و مشکل دار است. از طرفی اروپایی ها برای تامین گازشان به دنبال کشوری با ثبات هستند و ایران آن ثبات مورد نظر آنها را ندارد. به همین دلیل اروپایی ها حاضر هستند به قیمت بیشتر از امریکا و قطر گاز وارد کنند.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، بحث حمل و نقل جدید گاز است. انتقال گاز از طریق لوله دیگر قدیمی شده و گاز های فشرده می تواند به راحتی جایگزین خطوط لوله شوند. همچنین باید توجه کرد اروپایی ها بیشتر از هر کشوری در دنیا به دنبال انرژی های تجدید پذیر و نو هستند. آنها روی انرژی هیدروژنی کار می کنند که باعث می شود نیازشان به گاز و نفت و سوخت های فسیلی تنها برای کوتاه مدت باشد. به همین دلیل آنها بیشتر به این فکر هستند که نیازشان به سوخت های فسیلی را به طور موقت برطرف کنند و فعلا آذربایجان و روسیه ارزان ترین گاز را برای این قاره تامین می کنند.

در حال حاضر، صادرات گاز ما به صفر رسیده و حتی نمی توانیم جوابگوی کامل مصرف داخل باشیم. ما زیرساخت های لازم برای تولید بیشتر و صادرات نداریم. هزینه خطوط انتقال لوله و نگهداری آن بالاست و ایران باید زیرساخت های لازم برای گازهای فشرده و ال‌ان‌جی را در پیش بگیرد. اگر برجام احیا شود، ایران باید دانش فوق سرد یا فرادما که برای این صنعت به کار گرفته می شود را به روز کند و از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنیم. اگر ایران بتواند تکنولوژی و سرمایه گذار وارد کند، ‌می تواند در این زمینه موفق عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید