مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: میانگین رشد ترافیک در کشور نزدیک به پنج درصد است، اما این استان پارسال با رشد ۱۱ درصدی ترافیک جادهای مواجه بود که رقم بسیار بالایی است.
به گزارش اعتمادساز، جعفر شهامت روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار دوره آموزشی مدیریت، نگهداری و ترمیم رویه راهها در مشهد افزود: مطابق آییننامهها رشد سالانه ترافیک در کشور تا چهار درصد اعلام می شود.
وی بیان کرد: به زبانی دیگر ترافیک جادهای خراسان رضوی در مدت ۶ سال، دو برابر افزایش یافته و اگر پروژه های زیرساختی در استان انجام نشود بر زیر ساخت موجود فشار مضاعفی خواهد آمد.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: برای رفع چنین مسالهای ما باید هزار و ۲۴۱ کیلومتر آزاد راه، بزرگ راه و تعریض راه اصلی و در واقع ارتقای کلاس راه را باید در استان اجرایی کنیم.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی اکنون ۸.۵ درصد از راه های فرعی کشور را دارد، اظهار کرد: در حالیکه میزان راههای اصلی استان ۴.۸ دهم درصد از راههای کشور است.
شهامت افزود: ایجاد کارخانههای متعدد، صنایع و معادن در اطراف شهرها، وجود آرامستانها در خارج از شهر و رشد ویلاسازی در ییلاقات و روستاهای اطراف، موجب رشد ترافیک جادهای و عدم تناسب راهها با نیاز ترافیکی است و بواسطه همین موارد کیلومترها راه فرعی موجود در خراسان رضوی در عمل کارکرد راه اصلی پیدا کرده اند.
۹۲ درصد حمل ونقل مسافر در خراسان رضوی از طریق جادهای است
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از ۹۲ درصد حمل و نقل زائر و مسافر در مشهد و این استان و بیش از ۹۵ درصد حمل و نقل کالای ما نیز از طریق جاده صورت میپذیرد.
به گفته وی، معنای پرداختن ما به مقوله راه به خصوص روکش راه در واقع پرداختن به رفاه و ایمنی یک جمعیت نزدیک به ۹۵ درصدی از مسافران است.
شهامت افزود: در دو سال اخیر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آسفالت تولید شده که با نظارت پیمانکاران و با طراحی مشاوران و مهندسان کار شده است.
وی گفت: در دنیا ادعا میشود که استفاده از بتون سیمانی و بتون آسفالتی بعد از آب پر مصرف ترین ماده در دنیا است و این به معنای اهمیت فوقالعاده بالای موضوع به لحاظ اقتصاد، ایمنی و رفاه مردم است.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی اظهار کرد: نزدیک به ۸۰ درصد اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پروژه های روکش آسفالت و ایجاد راهها صرف می شود، لذا موضوع آسفالت راهها برای ما یک موضوع استراتژیک است و جادههای ما به عنوان یک سرمایه بزرگ قلمداد میشود.
شهامت افزود: ارزش راههای موجود استان خراسان رضوی نزدیک به ۴۵۰ همت معادل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است.
طول راههای خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۶۱۵ کیلومتر است که از این حیث جایگاه دوم کشور را دارد.
ایرنا