راه‌اندازی ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه استاندارد در کشور

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: توجه به این ساحت تربیتی یکی از دستور کار‌های اصلی بوده که نمود آن را در طرح شهید سلیمانی و ساخت و راه‌اندازی حدود ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه استاندارد می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش اعتمادساز، بهینه‌سازی فضا‌های ورزشی درون مدرسه‌ای به منظور افزایش میزان تحرک بدنی دانش‌آموزان، اصلاح ساختار قامتی، افزایش شادی و نشاط و تربیت و تحویل نسلی سالم و با نشاط به جامعه از مهم‌ترین اهداف ایجاد اتاق‌های تربیت بدنی است لذا همزمان با دهه مبارک فجر و در راستای اجرای برنامه ایجاد، تجهیز و توسعه کلاس‌های درس تربیت بدنی در مدارس استثنایی و مراسم افتتاحیه سراسری کلاس‌های درس تربیت بدنی،  اتاق درس تربیت بدنی در آموزشگاه ولایت شهرستان فریمان و اتاق‌های تربیت بدنی، بازی درمانی و تکنولوژی آموزشی در پیش دبستانی و دبستان توحید (ناحیه شش مشهد) با حضور ویدئو کنفرانسی طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خراسان رضوی افتتاح شد.

حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این مراسم با اشاره به ماهیت ورزش به عنوان پدیده‌ای چند بعدی و دارای کارکرد‌های مختلف؛  ابعاد تربیتی، فرهنگی و اجتماعی ورزش در آموزش و پرورش را با اهمیت برشمرد و از ساحت تربیت بدنی و زیستی به مثابه هدف تربیتی و نیز به مثابه راه و طریقت تحقق اهداف سایر ساحت‌های تربیتی یاد کرد.

وی افزود: رویکرد اصلی وزارت آموزش و پرورش تلاش برای تحقق تربیت همه ساحتی و کیفیت بخشی به جریان تربیت است. ساحت تربیت زیستی و بدنی هم فی نفسه هدف و غایت تربیتی است و هم ابزاری برای تحقق سایر ساحت‌های تربیتی از جمله ساحت تربیت اعتقادی و عبادی،  اخلاقی و تربیت اجتماعی است، لذا توجه به ساحت تربیتی یکی از دستور کار‌های اصلی بوده که نمود آن را در طرح شهید سلیمانی و ساخت و راه‌اندازی حدود 2100 فضای ورزشی درون مدرسه استاندارد می‌توان مشاهده کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: علاوه بر به رسمیت شناختن حقوق تربیتی دانش‌آموزان باید دسترسی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم و فضایی دسترس‌پذیر در مدارس داشته باشیم که در کنار فعالیت‌های آموزشی فعالیت‌های تربیت بدنی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه ضمن برشمردن برخی از اقدامات انجام شده در حوزه تربیت بدنی دانش‌آموزان استثنایی از برنامه‌ریزی سازمان در خصوص به روز‌رسانی برنامه درس تربیت بدنی، نیاز سنجی برنامه درسی تربیت بدنی و تدوین نرم‌های آمادگی جسمانی دانش‌آموزان استثنایی با همکاری پژوهشکده کودکان استثنایی، اخذ مجوز و اجرای رشته تحصیلی تربیت بدنی ویژه دانش‌آموزان استثنایی با آسیب شنوایی برای اولین بار در کشور، توسعه فعالیت‌های فوق برنامه و رشته‌های تربیت بدنی ویژه دانش‌آموزان استثنایی، فعال‌سازی ظرفیت کانون‌های تندرستی و سلامت، انعقاد تفاهم نامه با فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان و آغاز پارالمپیاد‌ها و لیگ‌های ورزشی درون مدرسه‌ای در مدارس استثنایی خبر داد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان با برشمردن اهمیت تأمین زیرساخت‌های ورزشی مورد نیاز مدارس،  از راه‌اندازی حدود 100 فضای ورزشی درون مدرسه‌ای استاندارد در قالب اتاق‌های تخصصی تربیت بدنی، سالن‌های ورزشی، زمین‌های چنن مصنوعی، کانون‌های تندرستی در سال 1402خبر داد.

جواد روحانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: اتاق‌های درس تربیت بدنی در جهت ساحت تعلیم و تربیت زیستی و بدنی،  پرورش مهارت‌های حرکتی و کیفیت بخشی به فعالیت آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان افتتاح  شده و امروز علاوه بر افتتاح اتاق تربیت بدنی در آموزشگاه توحید به صورت همزمان ششمین اتاق تربیت بدنی نیز در آموزشگاه ولایت شهرستان فریمان افتتاح شده است.

وی بیان کرد: هفتمین اتاق تربیت بدنی در شهرستان تربت حیدریه در حال تجهیز است که در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

روحانی با اشاره به اینکه این اتاق‌ها به همت خیرین و همچنین با اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اداره کل آموزش و پرورش استان برای مدارس استثنایی تأمین شده است خاطر نشان کرد: از سال گذشته بر اساس سیاست‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سند تحول بنیادین مبنی بر توجه به فعالیت‌های جسمانی دانش‌آموزان، توسعه اتاق‌های درس تربیت بدنی را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

وی تأمین و آماده‌سازی فضا‌های درون مدرسه‌ای را مقدمه‌ای برای تعلیم و تربیت زیستی و بدنی دانست و افزود:  بهینه‌سازی فضا‌های ورزشی درون مدرسه‌ای به منظور افزایش میزان تحرک بدنی دانش‌آموزان، اصلاح ساختار قامتی، افزایش شادی و نشاط و تربیت و تحویل نسلی سالم و با نشاط به جامعه از مهم‌ترین اهداف ایجاد اتاق‌های تربیت بدنی است.

روحانی بیان کرد: پایه و اساس یادگیری، مهارت‌های حرکتی و بازی است و اگر یادگیری با بازی و فعالیت‌های حرکتی توام شود اثربخش‌تر خواهد بود به خصوص برای دانش‌آموزان بانیاز‌های ویژه که نیازمند فضا‌هایی در جهت پرورش مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت و همچنین بهبود وضعیت جسمانی و روانی می‌باشند، از این رو در تلاش هستیم سرانه فضای ورزشی درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای را برای دانش‌آموزان بانیاز‌های ویژه توسعه دهیم.

گفتنی است همزمان با افتتاح اتاق درس تربیت بدنی در آموزشگاه توحید، ششمین اتاق درس تربیت بدنی در آموزشگاه ولایت شهرستان فریمان با حضور علی رضازاده، معاون آموزش و پرورش استثنایی، یوسف پور مدیر آموزش و پرورش فریمان و جمعی دیگر از مسئولین در شهرستان فریمان افتتاح شد.

‌تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید