رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران: ارزآوری 200 میلیون دلاری زعفران هنوز هم ناچیز است

 

• انسیه سروش
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: برای محصولی که خاستگاه آن ایران و سرآمد محصولات صادراتی کشور است، ارز‌آوری 200 میلیون دلاری، ارزآوری ناچیزی است و این مبلغ باید به سطح چند برابری افزایش یابد.
به گزارش اعتمادساز، علی شریعتی مقدم افزود: باید امکانات و منابعی در مدیریت اقتصادی زعفران ایجاد شود که در سال‌های بعد بتوان قیمت و راندمان تولید آن را افزایش داد، در این صورت اقتصاد زعفران هم رشد می‌یابد.
وی تصریح کرد: خشکسالی تاثیر قابل توجهی در کاهش میزان تولید زعفران داشته است هرچند که برآورد نهایی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام نشده که مشخص شود چقدر کاهش محصول داشته‌ایم. شریعتی مقدم عنوان کرد: در چند سال گذشته سیر نزولی در قیمت‌‌های صادرات زعفران وجود داشته است که از چند جنبه می‌توان به آن نگاه کرد، بخشی از آن متاثر از تعهدات ارزی و بخشی دیگر تحت تاثیر میزان تولید در بازار بود که با توجه به افزایش نرخ دلار این موضوع به نوعی جبران شد. اگرچه این مشکلات در مواردی ممکن است سبب کندی صادرات شود اما به مرور زمان این موضوع نیز حل می‌شود. از طرفی، فرصت و ایده برای تولیدکنندگان فراهم می‌شود که به زمین‌های خود رسیدگی کنند.
وی ادامه داد: کشورهای مختلفی که به طور آزمایشی به کشت زعفران روی آورده‌اند شاید در کوتاه مدت میزان تولید آن‌ها قابل رقابت با ایران نباشد اما در بلند مدت می‌توانند درخصوص حفظ جایگاه ایران در تولید زعفران نگران‌کننده باشند و ما باید آمادگی رویارویی با رقبایی که در بازارهای نهایی با برند، بسته‌بندی، محصولات جانبی زعفران و… حضور قوی دارند، داشته باشیم و روی آن تمرکز کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: برمبنای بازدیدهایی که از مزارع داشته‌ایم با قاطعیت می‌توانم بگویم که بسیاری از تولیدکنندگان و زعفران‌کاران روش‌های نوین آبیاری را پیاده‌سازی کرده‌اند و در آن موفق هم بوده‌اند.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد نگاه عمیق‌تر و علمی‌تر به کشاورزی زعفران در جهت ایجاد کشت ردیفی، توسعه مکانیزاسیون و استفاده از روش‌های آبیاری جدید از موضوعاتی است که باید در اولویت تولیدکنندگان قرار گیرد چراکه ممکن است دیگر اقلیم ما در برابر حتی محصولی مانند زعفران که مصرف آب آن کم است هم مناسب نباشد کما اینکه امسال هم از این لحاظ به تولید ملی ما در حوزه زعفران لطمه وارد شد.

دیدگاهتان را بنویسید