آشنایی با رمزارزها قسمت نهم: آینده بیت کوین؛ ۱۲ سناریو از جایگزینی با طلا تا نابودی

• حیدر ساکن برجی

هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی در انتظار بیت‌کوین است، نه افراد مشکوک به بیت کوین، نه طرفداران بیت کوین و نه حتی خود ساتوشی ناکاموتو. هیچ راه جادویی برای پیش‌بینی آینده وجود ندارد. بسیاری از تیزبین‌ترین ذهن‌ها در فضای ارزهای دیجیتال از این بلاتکلیفی استقبال می‌کنند. آن‌ها هیچ مشکلی با ابهام‌ برانگیز بودن آینده ندارند و حتی بر این باورند که یکی از جذابیت‌های بیت‌کوین همین است. الیزابت استارک (Elizabeth Stark)، مدیر شرکت لایتنینگ لبز (Lightning Labs) که فعالانه در تلاش برای ساختن آینده شبکه بیت کوین است، می‌گوید: «بسیاری از موارد استفاده مهم بیت‌کوین طی ۱۰ سال آینده، چیزهایی هستند که در حال حاضر به نظر ما دیوانگی قلمداد می‌شوند، درست مثل زمان پیش از ویکی‎‌پدیا که ایده دایره‌المعارفی که هرکس قادر باشد آن را ویرایش کند، احمقانه به نظر می‌رسید.»

سناریوی شماره ۱: بیت‌کوین به‌ عنوان طلای دیجیتال رشد می‌کند (ساده‌ترین سناریو).
پیتر مک‌کورماک (Peter McCormack)، میزبان پادکست «آنچه بیت کوین انجام داد» این سناریو را «تداوم روند فعلی» بیت کوین می‌داند. او پیش‌بینی می‌کند: این نظریه را می‌توان تقریباً قطعی یا با احتمال بسیار بالا ممکن دانست. بیت‌کوین به روند فعلی خود ادامه می‌دهد، افراد بیشتری آن را می‌پذیرند و ارزش شبکه افزایش می‌یابد. می‌توانیم شاهد حضور بیت کوین در صندوق‌های بازنشستگی، خزانه‌های سلطنتی و ترازنامه‌های دولتی باشیم. ارزش بازار بیت‌کوین از ارزش بازار طلا نیز فراتر خواهد رفت.
به نظر ایسایا جکسون (Isaiah Jackson)، نویسنده کتاب « بیت‌کوین و آمریکای سیاهپوستان» در این سناریو، بیت‌کوین می‌تواند شکاف ثروت در جامعه را کمتر کند. جکسون می‌گوید: 25 درصد از جامعه سیاهپوستان آمریکا از خدمات بانکی بی‌بهره است و وقتی پول زیر تشک جمع شود، جوامع کم ‌درآمد به ‌شکلی ناعادلانه از تورم رنج خواهند برد.
الکس گلدشتاین (Alex Gladstein)، مدیر ارشد استراتژی بنیاد حقوق بشر، معتقد است که این سناریو خود به‌تنهایی یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود. امروزه ۱۳۰ میلیون حساب بیت کوین وجود دارد و او معتقد است تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۱ میلیارد حساب خواهد رسید.
سناریوی شماره ۲: قوانین بیت کوین را خفه می‌کنند
دولت‌های نیجریه و هند استفاده از بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرده‌اند. اگر بقیه دنیا هم همین روند را پیش بگیرند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ جیسون ویلیامز (Jason Williams)، نویسنده کتاب «پولی که نمی‌توانید نابودش کنید: چرا بیت کوین ارز ذخیره جهانی بعدی خواهد بود؟» استدلال می‌کند کشورهایی که سعی کرده‌اند جلوی ارزهای دیجیتال را بگیرند، هرگز موفق نبوده‌اند. او می‌گوید: اگر هند ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده است، به‌راحتی می‌توانید به کشور دیگری بروید. جهان سیال است و به‌راحتی می‌توانید کسب‌ و کار مرتبط با ارزهای دیجیتال خود را به گوشه دیگری از جهان انتقال دهید. جکسون معتقد است: «ممنوعیت‌ها ثمری ندارند». اگر مثلاً بیت کوین در ایالات متحده ممنوع شود، این امر حتی به‌نفع بیت‌کوین است و باعث «کمیاب‌ترشدن» آن می‌شود؛ نتیجه چنین شرایطی فقط افزایش تقاضا و درنتیجه، افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد بود و تلاش‌های نظارتی برای ممنوعیت و محدودیت ارزهای دیجیتال توسط هر کشور نتیجه عکس خواهد داشت. با این حال، یک سناریوی خاص وجود دارد که حتی ویلیامز را که به‌شدت طرفدار رشد بیت‌کوین است، اندکی نگران می‌کند. او می‌گوید: قوانین جهانی واحد؛ این بزرگترین خطر ممکن است.
اگر رهبران جهان برای اتخاذ یک سیاست واحد در مورد ارزهای دیجیتال گرد هم آیند و همگی تصمیم بر اقدامات سختگیرانه جلوی ارزهای دیجیتال را بگیرند، نتیجه بسیار مخرب و مأیوس‌کننده خواهد بود. البته ویلیامز می‌افزاید: با این حال، این کار واقعاً دشوار خواهد بود و حتی وقتی تمام کشورهای دنیا سعی در همکاری داشته باشند، هم‌عقیده‌شدن و کسب توافق آرای اکثریت طرف‌های اصلی یا پیگیری مداوم آنها بسیار دشوار خواهد بود.
سناریوی شماره ۳: بیت کوین به ارز ذخیره اینترنتی تبدیل می‌شود
در این سناریو، به ایدۀ اصلی ارز ذخیره‌ای بین‌المللی، اندکی تخفیف داده شده است. آنتونی پمپلیانو (Anthony Pompliano)، سرمایه‌گذار و کارآفرین بزرگ آمریکایی می‌گوید: «بسیاری از مردم دشوار می‌توانند بیت‌کوین را به ‌عنوان ارز ذخیره‌ای جهانی در نظر بگیرند، اما به نظرشان تبدیل بیت‌کوین به ارز ذخیره‌ای اینترنتی مسیر آسان‌تری است. وقتی از طریق اینترنت چیزی می‌خرید، از نظر تجربه کاربری، ارزی که استفاده می‌کنید، چندان تفاوتی ندارد. یا روی دکمه‌ای کلیک می‌کنید یا یک کد QR را اسکن می‌کنید. در این بین، نوع ارز چندان اهمیتی ندارد. پمپلیانو توضیح می‌دهد: دلار، یورو، بیت‌کوین یا هر ارز دیگر تفاوتی در تجربه کاربری ایجاد نمی‌کند». بنابراین بیت‌کوین می‌تواند به ارزی طبیعی در اینترنت تبدیل شود. پمپلیانو می‌گوید: وقتی از ارزی مانند بیت‎کوین استفاده می‌کنید و می‌توانید فوری و بدون واسطه تراکنش‌های خود را پردازش کنید، امکان تجارتی را برای خود مهیا کرده‌اید که در محیطی دیجیتال و فراتر از مرزهای جغرافیایی انجام می‌شود. این مسئله می‌تواند به صاحبان کسب ‌وکارهای کوچک برتری خارق‌العاده‌ای ببخشد و گسترۀ مشتریان آن‌ها را بین‌المللی کند. از آنجا که اغلب کسب‌وکارها به‌دنبال دسترسی به مخاطبانی در سرتاسر جهان هستند، پذیرش بیت‌کوین می‌تواند راه را برای آن‌ها هموارتر کند.
سناریوی شماره 4: مشکل وجود دو نوع بیت کوینِ متمرکز و غیرمتمرکز
به عقیده گلدشتاین، احتمال ممنوعیت ارزهای دیجیتال از سوی دولت‌ها بسیار اندک است؛ با این حال، او اذعان می‌کند: راه هوشمندانه‌تری برای مبارزه با بیت‌کوین هنوز پیش پای دولت‌ها است.
در این سناریو، دولت‌ها رسماً ممنوعیت بیت‌کوین را اعلام نمی‌کنند، اما جلوی استفاده از صرافی‌ها را می‌گیرند. بعبارتی دولت‌ها مانع از برداشت دارایی کاربران از صرافی‌ها می‌شوند. وی افزود: به نظر من، این مشخص‌ترین و امکان‌پذیرترین حمله است. گلدشتاین ادامه می‌دهد: این کار اساساً بیت کوین را به بیت‌کوینی تبدیل می‌کند که امانت‌دارانِ مورد اعتمادِ دولت، همچون شرکت پی پل (PayPal) در آمریکا، آن را نگهداری می‌کنند و بیت کوینی که آزاد و در اختیار همه بود، تبدیل به بیت کوینی می‌شود که فقط می‌توان آن را در بازار سیاه جست‌وجو کرد. در این وضعیت، بیت کوینِ بازار سیاه می‌تواند ارزشی بالاتر از بیت‌کوین‌های قفل ‌شده در صرافی‌ها داشته باشد. به ‌عقیده گلدشتاین، این سناریو غیرمحتمل به‌ نظر می‌رسد، به‌خصوص با توجه به چالش‌های حقوقی اجتناب‌ناپذیر و تمام تلاش‌های لابی‌گرانه‌ای که احتمالاً از طرف جامعه بلاک‌چین انجام خواهد شد. با این حال، او می‌گوید: این ممکن‌ترین چالش در مقابل رویای بیت‌کوین است.

سناریوی شماره ۵: مالیات‌های سنگین برای بیت کوین وضع می‌شود
به‌گفته گلدشتاین، این «کمترین اقدامی» است که دولت می‌تواند برای جلوگیری از استفاده از بیت‌کوین انجام دهد. با این حال، حتی این کمترین اقدام نیز می‌تواند فلج‌کننده باشد. اِعمال مالیات‌های بالا می‌تواند شرکت‌هایی همچون تسلا، اسکوئر و مایکرواستراتژی را از سرمایه‌گذاری روی بیت‎کوین منصرف کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کوچ این شرکت‌ها از بیت‌کوین به یک دارایی دیگر می‌تواند علاوه بر سقوط بازار، باعث افزایش ترس، بلاتکلیفی و شک (FUD) در بین معامله‌گرها شود و اعتماد افراد به بیت کوین را به‌‌شکلی سیستماتیک کاهش دهد. چنین مالیاتی با مخالفت و اعتراض شدید بخش خصوصی و سرمایه‌داران خُرد بیت‌کوین روبه‌رو خواهد شد. حدود بیش از ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها مالک بیت‌کوین هستند. ارمغان بیت‌کوین، دموکراسی است. اقلیتی اندک اما پر سروصدا در میان مردم وجود دارد که نمایندگان مجلس را در سرتاسر کشور به ستوه خواهند آورد تا دست به چنین اقدامی نزنند.
ممکن است دولت‌ها باز هم کارهای زیادی انجام دهند که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. با این حال، با توجه به اینکه تعداد «بازیگران منطقی» در عرصه سیاست بیشتر است، چنین پیش‌فرضی چندان جای نگرانی نخواهد داشت.
سناریوی شماره ۶: بیت کوین برای خرید یک فنجان قهوه استفاده می‌شود
اکثر افراد بر این باورند که پذیرفته‌شدن بیت کوین به‌عنوان پول دیجیتال، مستلزم پذیرفته‌شدن آن به‌عنوان طلای دیجیتال است. همچنین، بیت‌کوین در حال حاضر به عنوان واسطه مبادله پرداخت‌های بین‌المللی و حواله‌های ارزی استفاده می‌شود و در کشورهایی که ارز ملی ضعیفی دارند، کاربرد دارد.
از طرفی، گلدشتاین می‌گوید در سال ۲۰۳۰ هزینه تراکنش‌ برای ارسال بیت‌کوین (روی لایه بلاک‌چین اصلی) احتمالاً بسیار زیاد خواهد بود. این گزاره به احتمال زیاد درست است، زیرا در غیر این صورت ماینرها انگیزه‌ای برای ادامه استخراج نخواهند داشت. گلدشتاین پیش‌بینی می‌کند: طی قرن آینده، هزینه تراکنش به‌تدریج به بخش بزرگی از آنچه ماینرها به دست می‌آورند، تبدیل خواهد شد؛ زیرا، با گذشت زمان، رویدادهای “هاوینگ” پاداش بلاک را کاهش می‌دهند تا در نهایت در سال ۲۱۴۰، هنگامی‌که فرایند استخراج به اتمام می‌رسد، پاداش بلاک نیز به صفر برسد. به نظر من، تا سال ۲۰۳۰، استفاده از بلاک¬چین اصلی بسیار پرهزینه می‌شود و در آن زمان، عجیب خواهد بود اگر بخواهید برای چیزی کمتر از ۱۰۰ دلار، بیت کوین پرداخت کنید.

سناریوی شماره ۷: بیت کوین به پشتوانه‌ای برای دیفای و تراکنش‌های بسیار سریع تبدیل می‌شود
در این سناریو از کارکرد لایتنینگ نتورک (Lightning Network) استفاده می‌کنیم. الیزابت استارک پیش‌بینی می‌کند: اکثر کاربران حتی نمی‌دانند که در حال استفاده از بیت¬کوین و لایتنینگ نتورک هستند، درست همانطور که کاربران اینترنت نمی‌دانند در حال استفاده از پروتکل TCP/IP هستند.
بیت کوین می‌تواند پروتكل پشتیبانی‌کنندۀ تراکنش‌ها در اینترنت باشد، فرقی نمی‌کند که این تراکنش‌ها پرداخت‌های بین‌المللی باشند یا پرداخت‌هایی که در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اتفاق می‌افتند یا هزینه پلتفرم‌های بازی یا حمایت مالی از هنرمندان و افراد خلاق.
آنتونی پمپلیانو در موافقت با این نظر، پیشنهاد می‌کند که بیت‌کوین به‌عنوان پول دیجیتالی ممکن است عملکردی شبیه به استراتژی سرمایه‌گذاری «هالتر» داشته باشد؛ به‌ عبارت دیگر، بیت‌کوین می‌تواند در بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین تراکنش‌ها ارزشمند باشد. شایان ذکر است که استراتژی سرمایه‌گذاری هالتر به نوعی از سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که در آن سبد سهام ترکیبی از دارایی‌های بسیار ایمن و دارایی‌هایی با نوسانات شدید باشد و نه دارایی‌هایی که در وسط این دو شکل افراط و تفریطی قرار گرفته‌اند.
پمپلیانو می‌گوید: « مردم تمایل دارند روی حد میانه تراکنش‌ها در محدوده ۲۰ تا ۵۰ دلار تمرکز داشته باشند، اما بیت کوین می‌تواند در دو بخش بسیار درخشان باشد: در کلان‌ترین و در خُردترین تراکنش‌ها. او صراحتاً اعلام می‌کند که بیت¬کوین همان دیفای است و توضیح می‌دهد که بیت کوین پیش‌گامِ مسیر امور مالی غیرمتمرکز است. بیت کوین پول غیرمتمرکز است.»
سناریوی شماره ۸: امنیت شبکه به هر صورتی از بین برود (بدترین اتفاق)
بیت کوین هرگز هک نشده است. این شبکه ضدگلوله است. بیت کوین از بانک شما ایمن‌تر است. گزاره‌هایی امثال سه جمله پیش، مباحثی رایج در مورد بیت کوین هستند. امنیت یکی از اصول اصلی این ارز دیجیتال است. اما، اگر این امنیت به خطر بیفتد، کار بیت کوین تمام می‌شود و آن روز، روز شادی افرادی مانند پیتر شیف خواهد بود!
پدیده قوی سیاه (Black Swan) استعاره‌ای از اتفاقی پیش‌بینی‌نشده اما مهم است که تأثیری قابل‌توجه بر شرایط داشته باشد. در شبکه بیت¬کوین نیز شکست قوی سیاه می‌تواند به اشکال مختلف اتفاق بیفتد: حمله ۵۱ درصد، حمله‌ای توسط رایانش کوانتومی یا نوعی خطا یا مشکل در شبکه که به آن فکر هم نکرده‌ایم، چیزی که دونالد رامسفلد (Donald Rumsfeld) آن را «ناشناخته‌های ناشناخته» می‌نامد. با این حال، طرفداران بیت کوین این مسئله را ممکن اما نامحتمل می‌دانند که البته، این عقیده با توجه به ماهیت شبکه بیت کوین چندان عجیب نیست.
گلدشتاین می‌گوید: «هزینه و امکان‌پذیری تهیه تجهیزات استخراج به اندازه‌ای که یک شرکت یا یک دولت بتواند به برتری قدرت استخراج دست یابد و بلاک‌چین بیت کوین را نابود یا دستکاری کند، بیش از حد زیاد است. او استدلال می‌کند که علاوه بر صرف هزینه کلان (حداقل ۵ میلیارد دلار)، تولید تجهیزات استخراج به خودیِ خود زمان زیادی می‌برد و تمام تجهیزات استخراج موجود، در تابستان سال جاری به فروش رسیده‌اند. علاوه بر این، تراشه‌های نیمه‌رسانا در تمام جهان کمیاب هستند. بنابراین، به‌عقیده گلدشتاین بعید به نظر می‌رسد که با تولید تجهیزات استخراج بیت کوین به‌اندازه کافی، بتوان راه را برای دستکاری شبکه باز کرد و هرچه ظرفیت فناوری مخرب و تهاجمی افزایش یابد، توانایی فناوری دفاعی نیز افزایش خواهد یافت.
گوگل اکنون یک رایانه کوانتومی دارد. اگرچه ممکن و شاید حتی محتمل باشد که توسعه‌دهندگان بیت¬کوین، پَچ‌ها (patch) و میان ‌بُرهایی ایجاد کنند، اما ساندر پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل گوگل در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت: در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده، رایانش کوانتومی می‌تواند رمزنگاری به شکل امروزی آن را تخریب کند.
سناریوی شماره ۹: بیت کوین فیات را سرنگون می‌کند (پیروزی بزرگ)
ما این سناریو را فقط به‌عنوان یکی از احتمالات ممکن بررسی می‌کنیم؛ اما، تقریباً تمام افرادی که ویلسر با آنها مصاحبه می‌کند، از جمله سرسخت‌ترین طرفداران بیت کوین، جایگزینی ارزهای فیات توسط بیت¬کوین را بسیار بعید می‌دانند. جیسون ویلیامز (Jason Williams) معتقد است که بیت کوین در نهایت ارز ذخیره‌ای جهانی خواهد شد و می‌گوید: به نظر من، رسیدن بیت کوین به ۱ تا ۱.۵ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۸ به‌سادگی امکان‌پذیر است و فکر می‌کنم تا سال ۲۰۳۰ بتواند به ۵ میلیون دلار برسد، اما او نیز بر این باور است که بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین ارزهای فیات شود.
گلدشتاین می‌گوید: بین ۶۰ تا ۱۰۰ سال آینده، ارز فیات همیشه وجود خواهد داشت و کماکان پول تجاری خواهد ماند و مطمئن است که دولت‌ها همیشه می‌توانند اوراق بدهی منتشر کنند و ارزهای فیات داشته باشند. با افزایش شهرت بیت‌کوین، توانایی دولت‌ها برای کنترل جهان کمتر خواهد شد.

سناریوی شماره ۱۰: بیت کوین خیانت می‌کند
آندریاس آنتونوپولوس با اشتیاق و شیوا در مورد قدرت بیت کوین در جهت ارائه خدمات بانکداری به افراد محروم صحبت می‌کند و از قابلیت‌ ارتقای زندگی افراد در سرتاسر جهان سخن به میان می‌آورد. با این حال، آنچه را که پذیرش توسط «جریان اصلی» نامیده می‌شود، به نقد می‌کشد. ‌او توضیح می‌دهد: «جریان اصلی» کاریکاتوری غربی است که در آن [فردی فرضی به نام] کارِن با کارت ویزای خود در فروشگاه مِیسی خرید می‌کند. اما، این جریان اصلی نیست. در واقع، [افرادی مانند کارِن] گروه بسیار اندکی از افراد مرفه در این کره خاکی به شمار می‌روند.
طبق آماری که آنتونوپولوس به نقل از الکس گلدشتاین ارائه می‌کند، تنها ۱۳ درصد از جمعیت انسانی در کشورهای دموکراتیک و لیبرال با یک سیستم ارزی ذخیره‌ای یا پایدار زندگی می‌کنند. آنتونوپولوس پیام اصلی خود را خلاصه می‌کند: 87 درصدِ دیگر جریان اصلی هستند. این میزان برابر با ۶ میلیارد نفر دیگر است. این جریان اصلی بشریت است و جریان اصلی بشریت به ارزهایی احتیاج دارد که دست‌خوش سفته‌بازی نشوند. بنابراین، ترسناک‌ترین سناریو این است که برای جلب رضایت ۱۳ درصد مرفه (همچون وال استریت، ایلان ماسک، جی‌پی مورگان و سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران غربی)، بیت کوین به ۸۷ درصدِ بزرگ‌تر خیانت کند. او می‌گوید: به نظر من، بزرگ‌ترین خطر این است که ما در حفظ سه اصل اساسی غیرمتمرکزبودن، بی‌طرف‌بودن و ضدسانسوربودن سهل‌انگاری کنیم تا به اقلیت بسیار بسیار اندکی نفع برسانیم که آنها را جریان اصلی می‌نامیم.
به عبارت دقیق‌تر، این گزاره بر ساده‌ترکردن قوانین شناخت مشتری و مقررات ضدپولشویی اشاره دارد که موانعی مهم بر سر راه افراد بی‌بهره از خدمات بانکی به شمار می‌روند. به باور آنتونوپولوس، این اقدام بیت کوین را «ارتقا» می‌دهد و آن را از حوزه اولیه خود که محدود به عده معدودی از افراد می‌شد خارج می‌کند.
آنتونوپولوس این مسئله را مطرح می‌کند که از ماینرها درخواست خواهد شد تا میزان عرضه بیت¬کوین را «اصلاح» کنند. شاید به این ‌صراحت اتفاق نیفتد و ماینرها جرأت نکنند ۲۱ میلیون واحد بیت¬کوین را تبدیل به ۴۲ واحد کنند. اما، جریان ممکن است از این هم مخرب‌تر باشد! شاید ماینرها به این توافق برسند که تمام واحدهای بیت کوینی که ساتوشی در طی این سال‌ها انتقال نداده است، به هدر رفته‌اند؛ بنابراین، تصمیم بگیرند که تمام آنها را دوباره به گردش دربیاورند. ممکن است ماینرها توافق کنند که هر بیت¬کوینی را که ازبین‌رفته قلمداد می‌شود، دوباره ایجاد و وارد شبکه کنند.
با این حال، حتی در سناریوی خیانت بیت کوین نیز آنتونوپولوس در کل به آینده و قدرت ایده‌آل‌های بیت کوین خوش‌بین است. او می‌گوید: آن‌ها می‌توانند آنچه را كه امروز بیت‌کوین می‌نامیم، هدف قرار دهند و آن را تضعیف و تهدید كنند. اما در این صورت، ایده اصلی با همان نام یا نام متفاوت دیگری بازسازی می‌شود؛ زیرا، هیچ‌كس نمی‌تواند جلوی دسترسی میلیاردها نفر را به اقتصاد جهانی بگیرد.
سناریوی شماره 11: صندوق بین‌المللی پول رقیب بیت‌کوین می‌شود
پال پس از بررسی سناریوهای مختلف نزولی که به‌عقیده او چندان قانع‌کننده نیستند، سوالی اینچنین مطرح می کند که اگر صندوق بین‌المللی پول یک ارز دیجیتال جهانی ایجاد کند، چه خواهید کرد؟ البته، این ایده جدیدی نیست و چندان تهدیدکننده به نظر نمی‌رسد. اما، پال فرض دیگری را اضافه می‌کند که هر کشور فقط درصورتی‌که چاپ پول خود را محدود به ۲ درصد در سال کند، می‌تواند از این پول استفاده کند. این مسئله می‌تواند دوباره گرانبهاترین ویژگی بیت‌کوین را به چالش بکشد: «کمیاب‌بودن». به‌عقیده پال، آرمان‌گرایان بیت-کوین احتمالاً بیشتر در مورد مزایای فلسفی این ارز دیجیتال صحبت می‌کنند، مزایایی همچون غیرمتمرکز بودن، دسترسی آزاد برای همه و آزاد بودن از بند تمام دولت‌ها و بانک‌ها. اما برای بسیاری، مهم‌ترین ویژگی بیت‌کوین کمیاب‌بودن آن است. در دنیای واقعی، افراد فقط می‌خواهند قبض‌های خود را پرداخت کنند، درآمد کسب کنند و با دیگران تجارت کنند. آرمان‌گرایی سودی برای کسب‌وکارها ندارد و اقساط وام ماهیانه افراد را پرداخت نمی‌کند. برای بخش زیادی از طرفداران بیت کوین، مسئله مهم کمیاب‌بودن آن است. بنابراین، صندوق بین‌المللی پول می‌تواند دست به کار شود و ارز کمیاب خود را ایجاد کند.
به نظر پال احتمال این سناریو بسیار زیاد است. صندوق بین‌المللی پول می‌داند که مشکل چاپ پول دارد و این مسئله باعث می‌شود که دارایی‌ها به حوزه‌های دیگر انتقال داده شوند و سیستمی بی‌ثبات ایجاد شود، بنابراین می‌تواند کوینی ایجاد کند که کمیاب باشد؛ با این کار، درواقع این نهاد یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بیت کوین را دزدیده است.
اگر صندوق بین‌المللی پول واقعاً کوین کمیاب جهانی خود را به‌عنوان رقیب بیت کوین پیاده‌سازی کند، صدها میلیارد دلار ارزش بازار بیت کوین را از بین ببرد و میلیون‌ها هودلر را ورشکست کند. در این صورت، بسیاری از ما دچار خسارت و ضرر فوق‌العاده‌ای خواهیم شد.

سناریوی شماره ۱۲: مریخی‌ها از بیت¬کوین استفاده می‌کنند
ایسایا جکسون پیش‌بینی می‌کند: تا سال ۲۰۳۰ ما فضاپیمایی روی کره مریخ خواهیم داشت و آن‌ها از طریق ماهواره می‌توانند تراکنش ارز دیجیتال انجام دهند. او خاطرنشان می‌کند که ایلان ماسک، پیشگام سفر به مریخ، در حال حاضر نگاهی صعودی به آینده بیت‌کوین دارد. ماسک اخیراً در حساب توییتری خود نوشت: بیت کوین تقریباً به اندازه پول فیات کاربرد دارد (البته کلمه کلیدی «تقریباً» است).
جکسون می‌گوید: اگر ماسک موفق شود انسان‌ها را به مریخ ببرد و آنها نیز جامعه جدیدی ایجاد کنند، هرگز از پول نقد استفاده نخواهند کرد. او اضافه می‌کند که شرکت بلاک استریم (Blockstream) زیرساخت‌های لازم را برای پرداخت‌های ماهواره در اختیار دارد؛ بنابراین، واقعاً می‌توان از بیت-کوین در فضا استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید