‌موسس هتل دیپلمات مشهد: حمله به سفارت عربستان بزرگ‌ترین آسیب را به گردشگری مشهد وارد کرد

پروژه‌ای مثل پدیده در نزدیکی مشهد یک قطب گردشگری بود که اگر اجازه می‌دادند آقای پهلوان آن را به اتمام برساند می‌شد به اتفاق‌های خوبی در آینده امیدوار بود

«ناصر عابدین‌زاده» موسس و مدیر هتل چهار ستاره دیپلمات است. نزدیک‌ترین هتل به راه‌آهن مشهد که یکی از باکیفیت‌ترین خدمات و امکانات را برای مسافرین فراهم می‌کند. تجربه برگزاری نشست «1400 با کارآفرینان» با حضور جمعی از نخبگان اقتصادی کشور که در آینده نیز ادامه خواهد داشت، نویدبخش عزم مدیریت این مجموعه برای ارائه خدمات طراز اول در سطح ملی است. داستان شکل‌گیری این مجموعه را در ادامه می‌خوانید.

  • ابتدا بفرمایید هتل دیپلمات چگونه تأسیس شد؟ ایده از کجا آمد و چگونه به نتیجه رسید؟

پدرم در تهران و هتل‌های مشهد درحوزه مواد غذایی فعالیت داشت. ابتدا در منطقه راه‌آهن مشهد مغازه کبابی افتتاح کردیم. با اینکه مغازه رو به رو راه‌آهن بود ولی فروش خوبی نداشتیم و بعد از دو سال مغازه را بستیم اما بعد از مدتی مغازه کبابی تبدیل به آشپزخانه و غذای بیرون بر شد. به علت کم بودن امکانات برای برگزاری مجالس ظروف را کرایه می‌کردیم و با وجود کسادی بازار ما ادامه دادیم و خسته نشدیم تا اینکه من برای سربازی به تهران رفتم و در وزارت دفاع به مدت هشت ماه مشغول به خدمت شدم. همانجا به من پیشنهاد شد که کارمند رسمی آنجا بشوم. من این پیشنهاد را قبول کردم به شرط اینکه من را به مشهد انتقال بدهند. در تهران ازدواج کردم  و سه سالی در رفت و آمد از تهران به مشهد بودیم. در یکی از سفرها من به رستوران قطار پیشنهاد دادم که غذای قطارها را از رستوران ما تهیه کند. با پیگیری‌های فراوان خوشبختانه این توافق انجام شد. سرانجام با خرید خانه و چند مغازه در همان محدوده توانستیم یک زمین 1200 متری داشته باشیم. ما دنبال گسترش فضای رستوران بودیم که شهرداری به ما گفت 700 میلیون دریافت می‌کنیم تا مجوز ساخت دو طبقه رستوران و آشپزخانه را به شما بدهیم. با توجه به متراژ زیاد زمین ما شهرداری گفت شما میتوانید درخواست ساختمان مرتفع یا هتل بدهید. در همین قالب ما شروع به کار کردیم و 11 طبقه هتل ساختیم در کنار این کار ما همچنان با قطارها، مجالس و شرکت‌ها همکاری داشتیم. این گونه بود که هتل دیپلمات متولد شد.

  • فکر می‌کنید بخش خصوصی در مقابل آسیب‌های وارده به حوزه گردشگری تا چه اندازه توان مقابله دارد؟

در اقتصاد ما بخش خصوصی به تنهایی قادر به انجام کاری نیست به خصوص در حوزه گردشگری که حوزه‌ای بسیار بزرگ و پیچیده است. بنابراین، باید با کمک همه عوامل این موضوع پیگیری شود. بیشترین ضربه به حوزه گردشگری زمانی وارد شد که حمله به سفارت عربستان اتفاق افتاد. به علت اینکه بیشترین مسافران ما قبل از این اتفاق اعراب بودند.

  • وضع فعلی را چطور می‌بینید؟آیا دولت می‌تواند کمکی بکند؟

در دوران کرونا که عملا میزان مسافرت‌ها عملا به صفر نزدیک شد و در مشهد با توجه به وجود 53% از هتل‌ها بیشتر از هر جای دیگر ضرر می‌کردیم. دولت باید فکری و مهم‌تر از آن برنامه‌ای در این زمینه داشته باشد. دولت اگر نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کمک‌های مستقیم انجام دهد، می‌تواند قسمت مهمی از حوزه فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی بسپارد و از این بخش خدمات بگیرد.

  • به نظر شما با شرایط فعلی ورود سرمایه‌گذار جدید یا جذب سرمایه به ویژه در واحدهای اقامتی مشهد قابل تصور هست؟

در حوزه گردشگری و اقامت در مشهد نمی‌شود به نتیجه دلخواه رسید چون این شهر به نوعی اشباع شده است.

  • هیچ اقدامی نمی‌تواند کمک‌کننده به حوزه گردشگری مشهد باشد؟

پروژه‌ای مثل پدیده در نزدیکی مشهد یک قطب گردشگری بود که اگراجازه می‌دادندآقای پهلوان آن را به اتمام برساند می‌شد به اتفاق‌های خوبی در آینده امیدوار بود. این پروژه بزرگ باعث جذب توریست و عرب‌ها می‌شد شاهد حضور مسافران خارجی بیشتر باشیم اما متأسفانه با موفقیت روبرو نبود.

 

دیدگاهتان را بنویسید