گفت‌وگو با نوازنده پیش‌کسوت در مشهد ایرانی نواختن با سازِ غربی

با اینکه اجرای موسیقی در مشهد با چالش‌های فراوانی مواجه است اما نای و نوای هنر موسیقی در خاک خراسان قدمت دیرینه دارد و هنرمندان نام‌آور بسیاری که صاحب پنجه‌های طلایی ساز و آواز هستند دراین عرصه کوشیده‌اند. یکی از همین هنرمندان استاد محمود متبسم است.

خانه‌ای از جنس هنر
هفته گذشته به بهانه تجلیل هنرمندان شهرمان از استاد محمود متبسم، با آنها همراه شدیم تا به منزل این استاد کهنه‌کار عرصه موسیقی برویم. مردی که در راه این هنر مو سپید کرده و شهرتش در موسیقی به دلیل مهارت در نواختن ساز ویلون است.
از همان ابتدا که به همراه جمعی از هنرمندان وارد منزل استاد می‌شویم، در گوشه گوشه خانه ردپایی از هنرمشخص است. به منظور مصاحبه با استاد متبسم راهی اتاق کار او می‌شویم، اتاقی پر ازحال و هوای موسیقی که در هر طرف آن لوح‌های تقدیر استاد که نشان از دسترنج چندین ساله وی بوده نمایان است.
در ابتدای مصاحبه استاد متبسم خودش را به ما اینگونه معرفی می‌کند: در سال 1316 درخانواده‌ای متدین و هنردوست در شهر مشهد متولد شدم. پدرم حاجعلی متبسم یکی از نوازندگان پرآوازه تار بود.
متبسم از علت علاقه‌مندی‌اش به هنر موسیقی می‌گوید: پدرم بسیار زیبا و با حس و حال تار می‌نواخت و من نیز همیشه شیفته تار زدن پدرم بودم و به همراه او تمرین موسیقی می‌کردم. در آن زمان نیز برادرم حمید که اکنون یکی از نوازندگان برجسته تاراست، من را تماشا می‌کرد و مانند یک موسیقی‌دان با حرکت متروم، ساز می‌زد که بعدها توسط پدرم تار را آموخت.
وی درباره علاقه‌مندی‌اش به ساز ویلون ادامه می‌دهد: روزی به رادیو گوش می‌دادم که آهنگی از آن به نام «گلی جان» از ساخته‌های عباس شاپوری پخش می‌شد واین آهنگ دنیای هنر را به من هدیه کرد و به همین علت به سمت یادگیری ساز ویلون رفتم.
استاد متبسم همچنین در ادامه گفته‌های خود اضافه می‌کند: ویلون یک ساز غربی است و هر سازی یک جایگاهی دارد و من خوش حال هستم از اینکه با ویلون آهنگ ایرانی می‌نوازم.

بهترین اجرا برای کودکان هموفیلی
استاد متبسم که بخشی از عمر هنری خود را صرف فعالیت های خیریه کرده است می‌گوید: اجرا برای کودکان هموفیلی و آسایشگاه فیاض بخش از بهترین خاطرات زندگی‌ام بوده است و از اینکه توانستم با هنر خود دل این کودکان را شاد کنم بسیار خوشحال هستم.
وی درباره اجرا موسیقی در کشورهای دیگر بیان می‌کند: در طول فعالیت‌های هنری خود تا کنون از طرف وزارت امورخارجه به مدت یک هفته به همراه یک گروه هنری به ترکمنستان سفر کردم.
استاد که همچون فامیلش همیشه تبسمی برلب دارد می‌گوید: من همیشه برای دل خودم کار کردم و از همه جوانانی که قصد دارند تا وارد عرصه موسیقی شوند می‌خواهم موسیقی را یک هنر و یک زبان گویای بین‌المللی بدانند.
او در پاسخ به اینکه در طول فعالیت‌های هنری خود تا کنون چند قطعه ساخته است می‌گوید: من 160 قطعه موسیقی ساخته‌ام و حتی نام‌گذاری آهنگ‌ها نیز بر عهده خودم بوده است.
استاد متبسم درباره موسیقی در مشهد بیان می‌کند: درواقع موسیقی یک هنر است و می توان با آن فرهنگ شهر را به دیگران معرفی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید