گفت‌وگو با عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛کارآفرینی هدف نیست،یک نتیجه است

جوانان امروز باید برای زندگی خود هدف تعیین کنند. هدف باید از جنبه‌های مالی و سایر جنبه‌ها سنجیده شود. البته معتقدم که کارآفرینی نباید به عنوان یک هدف در نظر گرفته شود چراکه کارآفرینی و اشتغال در واقع نتیجه هر تصمیم اقتصادی درست است

محمدرضا توکلی‌زاده تحصیل‌کرده رشته کارشناسی شیمی از دانشگاه کانزاس آمریکاست. در این مصاحبه با او به عنوان کارآفرین نمونه در بخش‌های مختلف صنعت و گردشگری درباره «ارتباط بخش خصوصی با رسانه» صحبت کردیم. او در حال حاضر عضویت در هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، عضویت در جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی و مدیرعاملی شرکت سیمان زاوه را برعهده دارد.

  • در سال‌های فعالیت اقتصادیتان در بخش خصوصی آیا احساس نیاز کردید که رسانه‌ها‌ ضعیف عمل کردند و یا باید با قدرت بیشتری وارد می‌شدند؟

وقتی تمام درها به روی انسان بسته می‌شود و قدرت مقابله با نیروهای مخالف خود را ندارد آن زمانی است که با خود می‌گوید کاش دسترسی به افکار عمومی می‌داشتم و عده بیشتری صدای من را می‌شنیدند. امروز رسانه‌ها در این چرخه، آخرین سکو برای رسیدن به فرصت شنیده شدن صدای افراد هستند چون کسی پیدا نمی‌شود که با خود بگوید من با یک رسانه مصاحبه کنم تا مردم صدایم را بشنوند. خیر اینطور نیست. این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که افراد تحت فشار قرار گرفته باشند.

  • فکر می‌کنید رسانه در این رابطه باید چگونه عمل کند؟

مطبوعات باید در رفتار خود به درست‌گفتاری و درست کرداری متعهد باشند ولی با تکیه بر قانون حرف حق و حرف دل مردم را عنوان کنند. امروز بخش خصوصی در کنار بخش دولتی نیازمند توجه هرچه بیشتر رسانه‌هاست تا صدای آن‌ها نیز شنیده شود. رسانه‌ها نباید خود را محدود به این کنند که تنها صدای قشر خاصی در بخش دولتی یا خصوصی باشند بلکه باید صدای همه اقشار جامعه باشند و در هر زمانی به صدای نیاز جامعه گوش فرادهند.

  • شما در بخش‌های مختلفی مثل گردشگری و صنعت فعالیت دارید، چطور می‌شود یک جوان مسیری که شما رفته‌اید را با قدرت طی کند و در جایگاه امروز شما بایستد؟

همیشه علاقه به یادگیری در درونم وجود داشته و کارهای بسیاری را تجربه کرده‌ام و در کنار تحصیلم باز هم به یادگیری فنون و حرفه‌های مختلف پرداختم. پس از پایان دوران خدمتم پدرم از من خواست به حوزه گردشگری بپردازم که من هم به این رشته پرداختم و در جریان آن از کسب‌وکار بسیار آموختم.

امروز احساس می‌کنم هر تصمیمی که گرفته‌ام عالمانه بوده و خدا را شاکرم که تاکنون تصمیم نسنجیده‌ای در حوزه کاری‌ام نگرفتم. جوانان امروز باید برای زندگی خود هدف تعیین کنند. این هدف از جنبه‌های مالی و سایر جنبه‌ها باید سنجیده شود. البته معتقدم کارآفرینی نباید به عنوان یک هدف در نظر گرفته شود چراکه کارآفرینی و اشتغال در واقع نتیجه هر تصمیم اقتصادی درست است.

دیدگاهتان را بنویسید