کشتار اشتباهی کودکان کابلی بجای داعشی‌ها؛ مقصر کیست و چرا پنتاگون بر دروغ اصرار ورزید؟

حمله پهپادی اشتباه آمریکا در افغانستان   –   کپی رایت 

به گزارش یورو نیوز شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از سه منبع اعلام کرد درست پس از آن که ارتش آمریکا موشک هل‌فایر را به سمت خودرو تویوتا کرولا سفید رنگی در کابل شلیک کرد که تصور می‌شد تهدیدی قریب‌الوقوع برای سربازان آمریکایی در حال انتقال از فرودگاه کابل است، سازمان جاسوسی آمریکا، سیا هشداری فوری صادر کرد: احتمالاً غیرنظامیان و از جمله کودکان در محل حضور دارند.

دیگر دیر شده بود. این هشدار در روز ۲۹ اوت (۷ شهریور/سنبله) چند ثانیه قبل از اصابت موشک به خودرو صورت گرفت و ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک در جریان این حمله کشته شدند. فرد مورد تعقیب زمری احمدی، امدادگر افغان بود که اتفاقا با بنیادهای خیریه آمریکایی مستقر در افغانستان همکاری می‌کرد و به همراه فرزندان و چند فرد دیگر از بستگانش به اشتباه کشته شد. ظاهرا او و خانواده‌اش در اندیشه مهاجرت به آمریکا بودند.

در هفته‌های بعد، ارتش آمریکا تأکید کرد که این حمله پهپادی به یک هدف تروریستی موجه و تأیید شده بوده است و در عین حال اذعان کرد که ممکن است برخی از غیرنظامیان کشته شده باشند. اما روز جمعه ‍۱۰ سپتامبر، پس از هفته‌ها پوشش خبری رسانه‌ها در مورد مشروعیت این حمله، ارتش آمریکا تصدیق کرد که هیچ یک از افراد کشته شده در حمله به خودرو در پیوند با داعش نبوده‌اند. ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ارشد فرماندهی مرکزی آمریکا در پنتاگون به صراحت گفت: «این (حمله) اشتباه بود.»

هنوز مشخص نیست که آیا ارتش آمریکا پیش از آغاز عملیات به مجموعه اطلاعاتی این کشور اطلاع داده بود که تصمیم گرفته دگمه شلیک را بفشارد یا نه، اگر چه شاید به خاطر تحول سریع رویدادها، دلیلی برای این کار ندیده است. در ارتش آمریکا این گونه حملات که فرماندهان میدانی شخصا مجاز به انجام آن بدون مشورت با سلسله مراتب فرماندهی هستند، عملیات «پویا» نامیده می‌شود.

برخی موارد، ارتش ممکن است از دستگاه اطلاعاتی بخواهد که پهپادهای شناسایی یا سایر تجهیزات خود را برای نظارت و تعقیب یک خودرو یا یک مکان ویژه به عنوان «وظیفه محوله» به کار گیرد. در این صورت دستگاه اطلاعاتی داده‌های مربوط به هدف را در لحظه با وزارت دفاع همرسان می‌کند، اما در نهایت این تصمیم فرمانده نیروی زمینی ارتش است که فرمان حمله را صادر کند یا نه.

برخی منابع می‌گویند اشتباه مرگباری که در افغانستان روی داد، موضوع تصمیم‌گیری در این گونه موارد را برای دولت بایدن برجسته می‌کند. نحوه انجام حملات احتمالی در افغانستان بدون حضور نیروهای آمریکایی در آینده چگونه خواهد بود؟ آیا وزارت دفاع عهده‌دار چنین مأموریت‌هایی است یا سیا؟

سی‌ان‌ان گفته است که سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا از اظهارنظر درباره این ماجرا خودداری کرده و سخنگوی سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نیز به درخواست خبرنگار این شبکه برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید