کرزی: طالبان اول باید مشروعیت ملی کسب کند

رئیس جمهور اسبق افغانستان می گوید طالبان باید بپذیرد که اولین قدم برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی این است که پیش از هر چیز، از سوی عموم مردم افغانستان پذیرفته شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از افق، «حامد کرزی» رئیس جمهور اسبق افغانستان می‌گوید دولت طالبان در قدم اول باید مشروعیت ملی را کسب کند تا به شناسایی بین‌المللی دست یابد.

وی در این باره افزود: در تمام کشورها داشتن مشروعیت ملی بنیاد رسمیت بین‌المللی است و در شرایط فعلی، مشروعیت ملی دولت طالبان از طریق انتخابات و یا از طریق لویه جرگه میسر خواهد شد.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط بر کابل، مدعی تشکیل «امارت اسلامی افغانستان» شد و دولتی موقت ایجاد کرد اما تاکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است.

کرزی در عین حال تاکید کرد که حکومت طالبان باید دارای یک قانون اساسی باشد. وی در این باره افزود: طالبان به قانون اساسی دوران پادشاهی افغانستان اشاره کرده اما نیاز است که این قانون از طریق یک فرمان نافذ شود و سپس طالبان زیر چتر پرچم سه رنگ به حکومت‌داری ادامه دهد.

یکی از دلایل تعلل جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان، عدم برآورده شدن خواست آنها مبنی بر تشکیل دولت فراگیر عنوان می شود. این در حالی است که بلاتکلیف ماندن این مسئله که به عدم دسترسی طالبان به دارایی های افغانستان در سایر کشورها منجر می شود؛ وضعیت معیشتی مردم افغانستان را به شدت تحت الشعاع قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید