کارشناس ارشد مسائل سیاسی: تنش زایی بین شیعه و سنی؛ هدف حوادث افغانستان

کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: اولین هدف انفجار‌های اخیر افغانستان ایجاد ایجاد تنش بین شیعه و سنی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حسین کاظمی قمی در برنامه جهان امروز افزود: جامعه هدف تروریست‌ها شیعیان است تا این اقدام جنگ طایفه‌ای و مذهبی در افغانستان به راه بیندازد.
وی دومین هدف را نشان دادن بی کفایتی طالبان در اداره امور دانست و گفت: طالبان از زمان تسلط در پایتخت امتیاز ویژه شان امنیت سازی برای فضای داخل بود که اقدامات تروریستی اخیر به دنبال این پیام است که طالبان قادر به تامین امنیت نخواهد بود.
کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: مسئله سوم ایجاد دلمشغولی برای کشور‌های منطقه به خصوص ایران است که بعد از انفجار‌ها بر طبل جنگ شیعه و سنی زده شود و همزمان رسانه هایشان به لزوم ورود کشور‌های منطقه اشاره کنند که اگر این اتفاق بیفتد و کشور‌های همسایه دخالت کنند آن زمان افغانستان میدان جنگ نیابتی آن‌ها در منطقه خواهد شد.
آقای کاظمی قمی هدف چهارم را مهم و قابل توجه بودن افغانستان برای امریکا خواند و افزود: هنوز امریکا و اروپا افغانستان را فضایی برای استقرار خود به منظور کنترل خاورمیانه می‌دانند.
وی با اشاره به هدف امریکا از حضور در افغانستان تصریح کرد: امریکا به افغانستان آمد تا بتواند رقبای اصلی خود یعنی کشور‌هایی مثل روسیه، ایران و چین را مهار کند؛ لذا همچنان افغانستان برای امریکا مهم است و در تلاش اند تا افغانستان باثبات ایجاد نشود، زیرا با پایداری و ثبات افغانستان تعامل این کشور با کشور‌های همسایه افزایش خواهد یافت و دست کشور‌های غربی کوتاه می‌شود.
کارشناس ارشد مسائل سیاسی راه حل برون رفت از بحران فعلی امنیتی در افغانستان را تلاش و مشارکت تمام اقوام و مذاهب و تشکیل دولت فراگیر در این کشور دانست.

دیدگاهتان را بنویسید