چرا ممکن است بازار در مورد فدرال رزرو و نرخ بهره اشتباه کند؟

پس از سقوط سهام در هفته گذشته، بازار روز دوشنبه به رغم ترس از افزایش زودتر از موعد انتظار نرخ بهره توسط فدرال رزرو، صعود کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین  به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، رالی قابل توجه بازار سهام در روز دوشنبه به رغم نگرانی یکی از شرکت‌های وال استریت مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران هنوز ارزیابی نکرده‌اند که فدرال رزرو چقدر سریع افزایش نرخ بهره را آغاز می‌کند، اتفاق افتاد.

وال استریت پس از اینکه برای سه روز پایانی معاملات هفته گذشته دچار افت شد، دوباره به رشد بازگشت و شاهد افزایش بیش از ۱.۵درصدی در ارزش سهام داو جونز بود.

محمد ال اریان، مشاور ارشد اقتصادی در Allianz اذعان داشت: “بازار در حال بازگشت به منطقه امن خود است. روند رو به رشد قوی است. آنها هنوز به تورم زودگذر اعتقاد دارند. آنها معتقدند که فدرال رزرو در سیاست‌های خود (کاهش خرید ماهانه دارایی)، نسبتا آهسته عمل خواهد کرد و به همین دلیل شاهد افزایش ارزش سهام هستیم.” طبق نظر هانس میکلسن، استراتژیست اعتباری بانک آمریکا، این دیدگاه خوش‌بینانه نسبت به سیاست فدرال رزرو اشتباه است.

جلسه کمیته بازار آزاد فدرال در هفته گذشته با حضور مقامات به پایان رسید که نشان می‌دهد انتظار افزایش دو نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ را دارند که بسیار سریع‌تر از آن چیزی است که بازار پیش‌بینی کرده بود.

اما دیدگاه میکلسن این است که سیاست پولی سختگیرانه‌تر ممکن است حتی زودتر اتفاق بیفتد.

وی در یادداشتی اظهار کرد: “انتظار می‌رود فدرال رزرو به زودی شروع به کاهش خریدهای خود کند و نرخ بهره را زودتر از موعد مورد انتظار – و مهم‌تر از همه سریع‌تر از قیمت‌گذاری فعلی در بازارها – افزایش دهد.

تجزیه و تحلیل این بانک نشان داد که این کمیته تنها بر اساس پیش‌بینی دو عضو از کمیته ۱۸نفره از نخستین افزایش نرخ تا سال ۲۰۲۲ فاصله دارد. نیمی از این هیات بر لزوم افزایش نرخ‌ها در سال آینده باور داشتند، در حالی که هشت نفر، سه افزایش نرخ را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کردند.

در مجموع، نظر اعضا در خصوص اینکه سیاست‌گذاری چگونه باید پیش برود، انحراف قابل توجهی نسبت به آن چیزی دارد که سابقه فدرال رزرو نشان داده بود.

میکلسن اظهار کرد: بازار اعتباری که به رغم سیاست صعودی فدرال رزرو نرخ‌ها را به شدت پایین آورد، قضاوت اشتباهی دارد که بانک مرکزی به کدام سو پیش می‌رود. بر اساس FedWatch، از نظر بازار، تنها ۴۱درصد احتمال افزایش نرخ‌های فدرال رزرو تا جولای ۲۰۲۲ وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: “مهم‌ترین قیمت‌‌گذاری نادرست، کاهش و همچنین زمان‌بندی نخستین افزایش نرخ نیست؛ بلکه سرعت افزایش از آن نقطه بوده، که در مقایسه با چرخه نرمال افزایشی در گذشته، بسیار سطحی است.”

میکلسن اذعان داشت: فدرال رزو درحال‌حاضر با اقدامات خود برای کاهش سبد اوراق مشارکت خریداری شده در طول بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، سیاست انقباضی خود را آغاز کرده است. این حرکت، از آنجا که فدرال رزرو سابقه ضعیفی در زمینه فروش دارایی دارد، ۱۰۰درصد غیرمنتظره بود و بیانگر این موضوع است که فدرال رزرو جسارت قابل توجهی دارد که از موضع سیاست پولی خود خارج شود، حتی اگر به معنی سرپیچی از انتظارات بازار باشد.

تغییرات در فدرال رزرو

مقامات فدرال رزرو به سهم خود، نشان می‌دهند که چشم‌انداز واقعا در حال تغییر است؛ همانطور که در طرح‌های نمودار نقطه‌ای در روز چهارشنبه منتشر شده است.

جان ویلیامز، رییس فدرال رزرو نیویورک، روز دوشنبه در یک سخنرانی، زمانی که اذعان داشت تورم را زودگذر می‌داند و سیاست‌گذاری فدرال رزرو با توجه به شرایط فعلی و پیش‌بینی شده مناسب است، نظر اجماعی را منعکس کرد.

ویلیامز در اظهارات خود گفت: “واضح است که اقتصاد با سرعت بالا در حال بهبود بوده و چشم‌انداز میان مدت بسیار خوب است، اما داده‌ها و شرایط به اندازه کافی پیشرفت نکرده‌اند که کمیته بازار آزاد فدرال بتواند موضع سیاست‌گذاری خود را برای حمایت قوی از بهبود اقتصادی تغییر دهد.”

اما در فدرال رزرو، نظرات متفاوت است

جیمز بولارد، رییس فدرال رزرو سنت لوییس، روز جمعه با اذعان به اینکه یکی از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال بوده که فکر می‌کند افزایش نرخ در سال ۲۰۲۲ مناسب است، بازار را تکان داد. بولارد یکی از رای دهندگان برای امسال نبود، اما جزو رای دهندگان سال آتی است.

اما رابرت کاپلان، رییس فدرال رزرو دالاس، روز دوشنبه گفت که درحال‌حاضر بیشتر روی کاهش سرعت خرید اوراق قرضه متمرکز شده و معتقد است که سوال در خصوص نرخ‌ها باید روز دیگری پاسخ داده شود.

کاپلان اظهار کرد: “ترجیح می‌دهم ما زودتر نسبت به خرید دارایی اقدام کنیم، سپس در سال ۲۰۲۲ و بعد از آن در خصوص مراحل اضافی که لازم است، تصمیم خواهیم گرفت. اما من فکر می‌کنم مساله‌ای که امروز و در کوتاه مدت روی میز است، زمان‌بندی و تطبیق خریدهاست.”

هر دو مقام مسئول به پیشرفت اقتصادی اشاره کرده‌اند و بر این باورند تورمی که در ماه‌های اخیر به وجود آمده، ممکن است چسبنده‌تر از آنچه که فدرال رزرو پیش‌بینی کرده بود باشد.

کاپلان گفت: “فکر می‌کنیم که برخی موارد از عدم تعادل در عرضه و تقاضا، طی شش تا ۱۲ماه آتی برطرف شود. اما باز هم فکر می‌کنیم برخی از آنها پایدارتر باشد، که ناشی از تعدادی تغییرات ساختاری در اقتصاد است.”

به عنوان مثال، وی تغییرات در صنعت انرژی که یک مولفه اصلی حوزه کاپلان به شمار می‌رود را حرکت به سمت برق پایدار ذکر کرد که به فشارهای تورمی با دوام بیشتر کمک می‌کند.

بولارد از تحول در بازار کار، به عنوان یک ملاحظه مهم برای سیاست آینده فدرال رزرو یاد کرد. وی گفت: “ما باید آماده این تصور باشیم که برای تورم خطرات صعودی وجود دارد.”

اگر این فشارهای تورمی بیشتر از آنچه که مقامات فدرال رزرو فکر می‌کنند باشد، آنها را مجبور می‌کند سریع‌تر از آنچه که می‌خواهند سیاست سختگیرانه‌تری اعمال کنند. این موضوع می‌تواند بازار سهام و اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، که هر دو به نرخ‌های پایین‌تر وابسته هستند.

یک فدرال رزرو سختگیرتر، هزینه‌های وام را برای دولتی که در طول یک سال گذشته در صرف هزینه زیاده‌روی کرده و می‌خواهد کارهای زیربنایی بیشتری انجام دهد، افزایش خواهد داد.

جو لاورگا، اقتصاددان ارشد Natixis اظهار کرد: “درحال‌حاضر، تورم زودگذر است. اما اگر آن را با محرک‌های بیشتر همپوشانی کنید، با خطر دائمی شدن چیزی که موقتی است مواجه خواهید شد.”

دیدگاهتان را بنویسید