چامسکی: بازی خونین آمریکا در افغانستان پایان نیافته است

تحلیلگر برجسته آمریکایی با بیان اینکه خروج آمریکا از افغانستان به معنای پایان رویکرد مداخله‌گرایانه نیست گفت: مشکل آمریکا مبارزه واقعی با تروریسم نیست و تعریف آمریکا از تروریسم، تعریفی مختص خود است.

به گزارش فارس، طی ماه‌های اخیر، افغانستان به کانون بحران در منطقه تبدیل شده است. آمریکا با استفاده از تروریست‌های تکفیری و به‌خصوص اعضای داعش، در صدد ایجاد بحران‌های مستمری در افغانستان است. این رویکرد خطرناک، پس از خروج ناتو از افغانستان تشدید شده است. طی روزهای اخیر، به دنبال دو بمبگذاری خونین در مساجد شیعیان در قندوز و قندهار ، صدها نفر شهید و زخمی شده‌اند. سوال اصلی اینجاست که نسبت میان تروریسم تکفیری و آمریکا در افغانستان، به‌خصوص پس از خروج ناتو از این کشور چگونه قابل تحلیل است؟ در همین رابطه روزنامه جام جم گفت‌وگویی با پروفسور نوام چامسکی جامعه‌شناس، نظریه‌پرداز و تحلیلگر برجسته آمریکایی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

خروج آمریکا از افغانستان  تاثیری بر سیاست امپراتوری آمریکا نخواهد داشت

– آمریکا در واکنش به حادثه ۱۱سپتامبر به افغانستان حمله کرد. زمانی آمریکا حاضر شد نیروهای خود را از افغانستان خارج کند که ۲۰سال از آن واقعه می‌گذشت.

– همه در مورد هزینه‌هایی که آمریکا در این جنگ متحمل شده است، سخن می‌گویند و کسی از هزینه‌ای که متوجه مردم افغانستان شده سخن نمی‌گوید.

– من فکر می‌کنم خروج آمریکا از افغانستان عملا هیچ تاثیری بر سیاست امپراتوری آمریکا نخواهد داشت.

هیچ دلیل منطقی برای حمله آمریکا به افغانستان وجود نداشت

– در خصوص حمله آمریکا به افغانستان با عنوان مبارزه با تروریسم باید توجه داشت که اساسا هیچ دلیل منطقی برای جنگ وجود نداشت.

– اگر واقعا هدف آمریکا این بود که مطمئن شود حملات به آمریکا، کار بن لادن بوده، می توانستند او را دستگیر، سپس بررسی کنند تا بفهمند آیا او واقعا مسؤول است یا نه اما آمریکا(برخلاف ادعاهای مطرح شده) اساسا به این مسائل توجهی نداشت و صرفا به اشغال افغانستان و اهداف کلان خود می‌اندیشید.

خروج آمریکا از افغانستان به معنای پایان رویکرد مداخله‌گرایانه نیست

– آمریکا ابتدا افغانستان را بمباران کرد و بعد به دنبال این بود که بررسی کند ببیند حملات ۱۱سپتامبر کار چه کسی بوده است.

– در حال حاضر مشخص شده است که طالبان در سال ۲۰۰۱ مایل به تسلیم بود اما دونالد رامسفلد، وزیر دفاع با افتخار اعلام کرد ما برای تسلیم مذاکره نمی‌کنیم.

– خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هم به معنای پایان رویکرد (مداخله‌گرایانه) آمریکا نیست بلکه آمریکا در آینده چنین جنگ‌هایی را با شیوه‌های متفاوت‌تر انجام خواهد داد و اصل موضوع که حفظ رویکرد سلطه‌گرایانه این کشور است به قوت خود باقی می‌ماند.

 

تعریف آمریکا از تروریسم، تعریفی مختص خود است

– استدلال حمله آمریکا به افغانستان این بود که آنها تروریست‌ها را در خود جای داده‌اند. اما این کار را آمریکا هم انجام می‌دهد. حتی برخی تروریست‌ها در آمریکا مورد حفاظت نیز قرار می‌گیرند و زندگی شاد و مرفهی دارند.

– مشکل آمریکا مبارزه واقعی با تروریسم نیست. تعریف آمریکا از تروریسم، تعریفی مختص خود است.

– اگر همین تروریست‌هایی که آمریکا از آنها حفاظت می‌کند در سایر کشورها باشند، تروریست هستند اما اگر در راستای منافع آمریکا اقدامی تروریستی انجام دهند کاملا موجه است.

– آمریکا بر همین اساس از گروه‌های تروریستی افراطی از جمله بسیاری ازاعضای القاعده و داعش حمایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید