«پنجره نیمه باز برای احیای برجام‌»

 با وجود انتشار اخبار مثبت پیرامون از سرگیری مذاکرات احیای برجام هنوز ابهاماتی درباره مواضع دو طرف وجود دارد.

به گزارش روزنامه ابتکار ، رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه به همراه صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس بیانیه مشترکی درباره برجام منتشر کردند. این بیانیه پس از دیدار آنها در حاشیه اجلاس گروه بیست در رم صادر شد.

در این بیانیه رؤسای چهار کشور نسبت به اقدامات ایران در پیشرفت برنامه هسته‌ای خود هشدار دادند و خواستار بازگشت ایران به میز مذاکرات وین شدند.

در این بیانیه آمده است: «شرایط کنونی، بر اهمیت راه حل مذاکره شده تاکید دارد که برای بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به برجام فراهم شده و زمینه را برای ادامه تعامل دیپلماتیک برای حل دیگر نقاط اختلاف فراهم می‌کند.»

آمریکا و تروئیکای اروپا در این بیانیه اشاره کردند: «ما رئیس جمهور رئیسی را فرامی‌خوانیم تا از این فرصت استفاده کرده و به تلاشی با حُسن نیت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با توجه به فوری بودن موضوع، بازگردد. این تنها راه برای جلوگیری از تشدید خطرناک بوده که به نفع هیچ کشوری نیست.»

رحمان قهرمان پور تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در توئیتی به بررسی بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی پرداخت.

او نوشت: بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا چکیده دیدگاهی است که در غرب در حال تقویت شدن است: ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و عدم اجرای پروتکل الحاقی ضربه‌ای اساسی به احیای برجام است و اگر برجام سریع احیا نشود باید به فکر توافقی فراگیر تر و قوی‌تر از برجام بود. به تعبیر دیپلماتیک غرب می‌گوید.

قهرمان‌پور افزود: «پنجره احیای برجام در حال بسته شدن است. در مقابل ایران می‌خواهد از هزینه‌هایی که باید ادامه تحریم‌ها و خروج ترامپ از برجام پرداخت کرده بهره برداری کند و توان فنی هسته‌ای خود را افزایش دهد. آیا این بار هم این استراتژی باعث شکست بن بست موجود خواهد شد و ایران امتیاز بیشتری خواهد گرفت؟»
آیا احیای برجام نزدیک است؟

اواخر هفته گذشته علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران پس از دیدار با انریکه مورا، مذاکره کننده اتحادیه اروپا، در توئیتر خود با بیان اینکه «گفتگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق» صورت گرفته، نوشت: «توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد».

با این وجود هنوز زمان دقیق آغاز مذاکرات روشن نیست.

اعلام ایران مبنی بر اینکه به میز مذاکرات باز می‌گردد با استقبال قدرت‌های جهانی همراه بوده است.

اما هنوز مشخص نیست ایران چگونه به میز مذاکرات باز می‌گردد. برخی اخبار حاکی از این است که ممکن است ایران پیشنهادهای تازه‌ای را مطرح کند.

هفته گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان اعلام کرده بود که ایران «از نقطه بن بست» به مذاکرات وین ورود پیدا نمی‌کند. این سخن به این معناست که مذاکرات وین در دولت پیشین به بن‌بست خورده و ایران آن مذاکرات را ادامه نخواهد داد. این موضع امیرعبداللهیان با انتقاد نماینده روسیه روبه‌رو شد.

میخائیل اولیانوف در توئیتر نوشت: ما به دیدگاه‌های او (امیرعبداللهیان) احترام می‌گذاریم، اما به نظر ما، هیچ بن‌بستی در وین در کار نبود. او افزود: «ما باید از عناصر جدید احتمالی در موضع ایران آگاه شویم.»

دیدگاهتان را بنویسید