هند خواستار میزبانی نشست منطقه‌ای درباره افغانستان شد

دو ماه پس از تصرف کابل توسط طالبان، هندوستان در نظر دارد تا با قدرت‌های منطقه‌ای در مورد آینده افغانستان مشارکت داشته باشد. این کشور یک تیم رسمی را برای شرکت در روند مذاکرات مسکو در ۲۰ اکتبر که با حضور معاون نخست وزیر دولت طالبان برگزار می‌شود، اعزام می‌کند. دهلی نو، پایتخت هندوستان همچنین مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه، از جمله مشاور امنیت ملی پاکستان، معید یوسف را برای ملاقات در ماه نوامبر به دهلی دعوت کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری “هندو”، به گفته منابع، دهلی‌نو با کشورهایی که در کنار هندوستان در “گفتگوی امنیت منطقه‌ای” در تهران شرکت کرده بودند، یعنی روسیه، چین، پاکستان و تاجیکستان تماس گرفته و خواستار آن شده که این نشست به میزبانی هند با مدیریت آجیت دووال، مشاور امنیت ملی این کشور برگزار شود. یک مقام پاکستانی دریافت این دعوت را تأیید کرد، اما گفت که هنوز در مورد مشارکت در این نشست، تصمیم‌گیری نشده است.

این دعوت پاکستان از سوی هند به نشستی چندجانبه، چند هفته پس از آن صورت گرفت که سه نماینده از هند در نشست “ساختار ضد تروریستی منطقه‌ای(RATS)” سازمان همکاری شانگهای (SCO) در پاکستان شرکت کردند.

در اقدامی دیگر، اُم بیرلا، سخنگوی دولت هند در دعوت خود از رهبران پارلمانی کشورهای مشترک‌المنافع برای شرکت در جشن صدمین سالگرد ایجاد “کمیته حساب‌های عمومی” پارلمان هند در اوایل دسامبر، از رئیس مجلس سنای پاکستان نیز دعوت به عمل آورد.

همچنین بر اساس تعدادی از گزارشات تأیید شده، که دولت نیز آن‌ها را تکذیب نکرده است، دووال طی یک سال گذشته مجموعه‌ای از رایزنی‌ها را با مقامات نظامی و امنیتی پاکستان، به صورت غیر رسمی و غیر مستقیم صورت داده است.

به گفته یک مقام ارشد، دعوت پاکستان در شرایطی است که نیاز مبرمی به بحث درباره تروریسم و امنیت فرا ملی ناشی از تحولات در افغانستان و افزایش حملات خشونت‌آمیز در داخل آن کشور احساس می‌شود، حملاتی از جمله دو بمب‌گذاری انتحاری مساجد در قندوز و قندهار.

علاوه بر این، هند می‌خواهد اطمینان حاصل کند که تصمیم‌گیری درباره به رسمیت شناختن دولت طالبان، که پاکستان بر آن تاکید کرده است‌، تنها پس از آن صورت بپذیرد که دولت طالبان در مورد تروریسم، فرصت برابر برای مشارکت در دولت و حقوق زنان و اقلیت‌ها تضمین دهد.

دیدگاهتان را بنویسید