هشدار سازمان ملل: افغانستان نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارد

 رئیس کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل گفت که گر چه پیروزی طالبان در افغانستان منجر به خروج چشمگیر پناهجویان نشده اما این کشور برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارد.

به گزارش ایرنا، فیلیپو گراندی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که در ماه‌های اخیر نیم میلیون نفر در افغانستان آواره شده‌اند که این تعداد در صورت از بین رفتن خدمات بهداشتی، آموزش و اقتصاد افزایش می‌یابد.

گراندی ضمن ابراز امیدواری در مورد سفر قریب‌الوقوع به افغانستان و گفت وگو با طالبان، از کشورهای غربی خواست تا از کشورهای همسایه افغانستان که میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده‌اند، حمایت کنند. وی همچنین خواهان آن شد که پس از تجدید رفت‌وآمد با افغانستان، اخراج مهاجران افغان از سر گرفته نشود.

وی گفت: ما واقعاً نگران شرایط اقتصادی و خدمات اولیه مانند آموزش و بهداشت هستیم که اگر دچار فروپاشی شوند، یک بحران انسانی وسیع و به احتمال زیاد آوارگی گسترده پیش خواهد آمد.

گراندی که چهارشنبه (۱۷ شهریور) با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه گفت‌وگو کرده بود، به رویترز گفت: من همانطور که به سایرین گفتم، به ترکیه هم گفتم که طرفدار دیوار نیستم. این حق حاکمیتی کشورهاست که مردم خود را در امان نگه دارند، اما دیوار نباید نیازمندان را دور نگه دارد.

دبورا لیونز فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان پیشتر هشدار داده بود که مسدود ماندن میلیاردها دلار سرمایه خارجی دولت افغانستان ممکن است رکود اقتصادی جدی و افزایش کم سابقه فقر و گرسنگی در سراسر این کشور را رقم بزند.

وی به نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت گفت: برای جلوگیری از خرابی کامل اقتصاد و نظم اجتماعی افغانستان، این پول باید به این کشور فرستاده، در عین حال تضمین شود که مورد استفاده نادرست طالبان قرار نگیرد.

لیونز تأکید کرد که افغانستان با این خطر مواجه است که چند نسل به عقب برگردد.

لیونز همچنین گفت: باید به اقتصاد افغانستان امکان داد تا چند ماه دیگر نفس بکشد و این فرصت را در اختیار طالبان قرار داد تا انعطاف‌پذیری و اراده واقعی‌اش را برای انجام کارهای متفاوت به ویژه در مورد حقوق بشر، جنسیت و مبارزه با تروریسم نشان دهد.

برنامه توسعه ملل متحد نیز پیش‌بینی کرده که در صورت برطرف نشدن بحران جاری در افغانستان، ممکن است حدود ۹۷ درصد از جمعیت این کشور زیر خطر فقر قرار گیرند.

آمریکا پس از به قدرت رسیدن طالبان، تقریباً ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی دولت افغانستان را مسدود کرد. واشنگتن و متحدانش در حالی که دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، از آزاد کردن این وجوهات مالی خودداری کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید