هشدار به واکسن نزن‌ها: خداحافظی با زندگی اجتماعی

به گزارش ایمنا روزنامه‬ خراسان نوشت: حتی اگر رئیس جمهور برزیل هم باشی، بدون کارت واکسن از برخی خدمات عمومی محروم خواهی شد؛ این بهترین مواجهه علمی و منطقی جهان با آن‌هایی است که اعتقادی به واکسن ندارند و در کشور ما هم کم‌کم این سخت‌گیری‌ها جدی‌تر خواهد شد.

شما اجازه ورود ندارید آقای بولسونارو!

دو روز قبل، انتشار تصویری از رئیس‌جمهور برزیل و همراهانش خبرساز شد. تصویری که آن‌ها را در حال خوردن پیتزا در جلوی یک پیتزافروشی نیویورک نشان می‌داد. ظاهر تصویر، قابی از یک دورهمی دوستانه بود اما باطن آن پیام مهمی داشت: «ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل که علاقه به تزریق واکسن کرونا نداشته، به دلیل واکسینه نبودن اجازه ورود به رستوران سازمان ملل را پیدا نکرد».

با افزایش میزان واکسن‌های کرونا در جهان، بسیاری از کشورها از مرحله تشویق مردم به تزریق واکسن عبور کرده و به مرحله مجازات مخالفان واکسیناسیون رسیده‌اند تا هرچه سریع‌تر به ایمنی‌جمعی برسند؛ هدفی که دستیابی به آن، اعمال محدودیت استفاده از خدمات اجتماعی برای واکسن‌نزن‌هاست تا آن‌ها هم لااقل برای تداوم زندگی اجتماعی خودشان هم که شده، راهی به جز تزریق واکسن نداشته باشند.

این روزها خبرهای زیادی از این نوع محدودیت‌های اعمال‌شده در کشورهای مختلف، حتی کشورهای آسیایی می‌شنویم. از جریمه نقدی در اندونزی گرفته، تا ممنوعیت ورود واکسینه‌نشده‌ها به فروشگاه‌های بزرگ در هند و ممانعت از ورود به ورزشگاه و سینما در امارات. البته برخی کشورها هم رفتارهای تندتری دارند، مثل فیلیپین که تهدید کرده است واکسن‌نزن‌ها را زندانی خواهد کرد.

اقدام جالب آلمانی‌ها

خبرگزاری رویترز هم همین دیروز خبری جالب از اقدام وزارت بهداشت آلمان منتشر کرد و نوشت: «حمایت مالی از کارگرانی که به دلیل واکسن‌نزدن به کرونا مبتلا شده‌اند و در قرنطینه هستند، متوقف می‌شود؛ چراکه بی‌انصافی است مالیات اخذ شده از مردم برای حمایت از کسانی هزینه شود که از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند».

واکسن‌نزن‌های ما

ما هم با حدود ۴۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده و چند ده میلیون دوز دیگر که در راه است، کم‌کم به مرحله مجازات اجتماعی واکسن‌نزن‌ها نزدیک می‌شویم. وقتی می‌بینیم که با وجود همه تلاش‌های انجام شده و حذف محدودیت سنی واکسیناسیون، در شهری مانند تهران ۱۲ درصد بالای ۶۵ ساله‌ها که جزو گروه‌های پرخطر هستند، هنوز برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، راهی جز این نمی‌ماند که به فکر مجازات آن‌ها و محروم کردنشان از خدمات اجتماعی باشیم؛ خدمات بانکی و مسافرتی، رفتن به سینما و اقامت در هتل‌ها و ….

جدیت کارفرماها

خوشبختانه حالا دیگر بسیاری از مردم هم به اهمیت واکسیناسیون پی برده‌اند و خودشان برای برخورد سلبی با واکسن‌نزن‌ها دست به کار شده‌اند. بررسی‌های میدانی خراسان حاکی است، برخی شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی از هم‌اکنون گردآوری اطلاعات واکسیناسیون کارکنان و کارگران خود را آغاز کرده‌اند تا در گام اول، واکسن‌نزده‌ها را برای تزریق تشویق کنند و اگر لازم بود، در گام بعد، محدودیت‌هایی را برایشان در نظر بگیرند.

نیاز به توسعه سامانه یکپارچه الکترونیکی

با جدی‌تر شدن این ماجرا، حالا نیاز است که وزارت بهداشت و کمیته انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، ساز و کار اجرایی اعمال این محدودیت‌ها را هم آماده کنند. تسهیل دسترسی ارائه‌دهندگان خدمات مختلف به اطلاعات واکسیناسیون مراجعه‌کنندگان از طریق سامانه‌های الکترونیکی و موبایلی و مطمئن بودن این اطلاعات، حداقل نیاز این کار است. صدور کارت‌های دیجیتال واکسن هم اتفاق خوبی است که وزارت بهداشت شرایطش را فراهم کرده است، به شرط آن‌که مثل روزهای قبل زمینه‌ساز متعدد شدن مراکز صدور، هرج و مرج و اخاذی از مردم نشود و همین طور رایگان و صرفاً تحت کنترل این وزارتخانه باقی بماند.

واکسن نزن‌ها با زندگی اجتماعی خداحافظی کنند

دبیر کمیته کشوری اپیدمیولوژی ستاد ملی در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: طبیعتاً تزریق واکسن یک کار داوطلبانه است و نمی‌شود کسی را مجبور کرد، اما با توجه به ضرورت علمی انجام این کار و نیاز کشور برای رسیدن به ایمنی جمعی، ناگزیر به اجباری‌کردن غیرمستقیم واکسیناسیون هستیم.

دکتر «حمید سوری» می‌افزاید: در بسیاری از کشورها، واکسن‌نزن‌ها از دریافت خدمات عمومی محروم می‌شوند و بدون‌شک ما نیز به زودی باید این محدودیت‌ها را اجرایی کنیم، البته طبیعتاً این کار بعد از آموزش، فرهنگ‌سازی و دسترسی عمومی به واکسن اجرایی خواهد شد.

۴۰ درصد از پرخطرها هنوز واکسن نزده‌اند

دکتر سوری این خبر نگران‌کننده را هم به ما می‌دهد: همچنان ضریب اشغال بیمارستان‌ها و موارد مثبت کرونایی در کشور نگران‌کننده است اما متأسفانه با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون، هنوز ۳۰ تا ۴۰ درصد گروه‌های پرخطر واکسن نزده‌اند.

وی می‌افزاید: اگر سطح واکسیناسیون در کشور به سطح ایمنی جمعی نرسد، تلاش‌های انجام شده برای مقابله با کرونا بی‌نتیجه خواهد ماند و کل جامعه آسیب می‌بیند، بنابراین یا همه باید واکسن بزنند، یا کسانی که واکسن نمی‌زنند باید با زندگی اجتماعی خداحافظی کنند و از خدمات عمومی محروم شوند.

دیدگاهتان را بنویسید