نیاز رسانه‌ای معادن

نیاز رسانه‌ای معادن

یک کارشناس استخراج معدن گفت: اگر یک رسانه تخصصی به حوزه معدن بپردازد تا بعضی از مسائل مهم را بازگوکند برای جامعه اهمیت مسائل این حوزه جا می‌افتد و بعد اگر معدنی بخواهدکار کند زمینه‌ای برای فعالیت آن فراهم می‌شود.

 

علی معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد  خراسان رضوی افزود: خانه‌ای که می‌خواهد درست بشود نیاز به آهن دارد. یک گوشی موبایل نیاز به مواد اولیه دارد. ظرف چینی خانه باید از مواد معدنی باشد پس معادن باید فعال باشند. در این صورت اقتصاد و رفاه جامعه رو به رشد می‌شود. در این فضا رسانه ویژه معدن ضرورت است.

وی تصریح کرد: در این سال‌ها بیشتر در زمینه سنگ‌های تزئینی کار کردم. هم به عنوان بهره‌بردار و هم به عنوان کارشناس و هم به عنوان معرف مطالعاتی داشتم. در زمینه سنگ‌های تزئینی سه جلدکتاب با همکاری سازمان معدنی خراسان رضوی تالیف کردم.

 

معصومی ادامه داد: من عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی خانه صنعت و معدن استان خراسان رضوی هستم و به عنوان یک عضو اعلام کنم که در زمینه رسانه مخصوص به معدن واقعا مشکل داریم. معدن به عنوان یک زیرساخت اساسی در کشور نیاز به رسانه دارد. چندی پیش من دیدم از خود رسانه ملی پخش می‌شد که یک معدن گرانیت با سیم برش قشنگ بریده شده بود. برای اینکه ایراد بگیرند در مصاحبه می‌گفتند که ببینید چطور مثل پنیر بریده شده و این مواد معدنی به غارت رفته است. مصاحبه‌هایی از این دست به نظر من در حق معدن اجحاف می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی معدن خانه صنعت استان تأکید کرد: یک فعال معدن بیست، سی سال باید زحمت بکشد تا به نتیجه برسد و تازه زمانی که به نتیجه می‌رسد این‌طور در مورد آن صحبت می‌شود. این‌ها واقعا برای این صنعت سنگین است. اگر یک رسانه تخصصی وجود داشته باشد باید بعضی از مسائل مهم را بازگو کند تا برای جامعه جا بیفتدکه اگر معدنی می‌خواهدکار کند باید زمینه‌ای برای فعالیت آن فراهم شود.

معصومی خاطر نشان کرد: قطعا اولویت این است که موادمعدنی، به عنوان نیاز اصلی کشور تا جایی‌که قابل فرآوری باشد و صنعت فرآوری اجازه بدهد در داخل فرآوری شوند ولی اگر بخواهیم مواد معدنی که در داخل قابل فرآوری نیستند را تعطیل کنیم ضربه سختی خواهیم خورد.

وی تاکیدکرد: استراتژی دوم که برای رشد سهم اشتغالزایی در حوزه معدن هم ضروری است، این است که صنایع فرآوری را تقویت کنیم، برای رشد تکنولوژی تلاش کنیم و بعد به دنبال استخراج از معادن باشیم. از تجربیات سایر کشور‌ها به صورت بهینه بهره‌مند شویم. بسیاری از کشور‌ها در حال حاضر سنگ‌شان را به استرالیا، مکزیک، هند وچین صادر و بعد آن را به صورت فرآوری شده وارد می‌کنند. این داد و ستدی است که در دنیا شکل‌گرفته است.برای مثال اگر کشوری در زمینه فولاد فعال است‌کشورهای دیگر در زمینه‌های غیر فولادی، آهن‌های آلیاژی، اسفنجی و دیگر، باهم همکاری می‌کنند.

معصومی ادامه داد: امروزه شرکت‌های چند ملیتی تشکیل شده است و ما باید با کشور‌های دیگر هماهنگ بشویم و برای بهره‌مندی از تکنولوژی آن‌ها و فرآوری سنگ و محصولات معدنی همکاری کنیم.

این کارشناس حوزه معدن تاکید کرد: ما نمی‌توانیم در شرایطی که حتی کشورهای صنعتی باهم متحد می‌شوند و کالترهای صنعتی بزرگ را تشکیل می‌دهند، به تنهایی با آن‌ها رقابت کنیم؛ اگر بخواهیم جلوی صادرات را بگیریم هیچ کاری پیش نخواهد رفت.

وی تاکیدکرد: قطعا الویت فعالین حوزه معدن این است که محصول فرآوری شده را صادر کنند. چطور این روزها سهم صادرات گاهی تنها 5 درصد تولیدات معدنی است و این دغدغه مطرح است که چرا 95 درصد دیگر با وجود این که کیفیت بدی ندارد صادر نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی معدن خانه صنعت استان ادامه داد: پاسخ در این است که اگر می‌توانستیم فرآوری کنیم 85 درصدظرفیت،صادرات انجام می‌دادیم اما امروز تولیدات معدنی به خاطر فضای زیادی که می‌گیرند، یا به خاطر این‌که به سختی حمل می‌شوند و کرایه زیادی به قیمت کالا اضافه می‌شود و یا به این دلیل که درکشور مقصد امکان فرآوری آن‌ها وجود ندارد به مشکل برمی‌خورند.

دیدگاهتان را بنویسید