نشست مجازی شورای حکام آژانس آغاز به کار کرد

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام همچنان در کانون توجه این نشست قرار دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این نشست به دلیل محدودیت‌های کرونایی در اتریش که از دوشنبه گذشته برقرار شده است به مدت سه روز بصورت مجازی پیگیری خواهد شد. رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق روال معمول، سخنانی را در خصوص فعالیت‌های آژانس در ابتدای نشست مطرح و بر اساس برنامه اعلام شده ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی اروپا بعد از نشست افتتاحیه شورای حکام، در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها شرکت خواهد کرد.

وی دیروز در راستای همکارهای فنی بین ایران و آژانس با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. مدیرکل آژانس نتیجه مذاکرات با طرف‌های ایرانی را بسیار فشرده توصیف کرد و افزود: به دنبال آن هستیم تا کار را تداوم ببخشیم و مناسبات را با این نگاه ادامه دهیم که بتوانیم زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم.

گروسی گفت: موضوعاتی هست که ما و رییس سازمان انرژی اتمی درحال بررسی آن هستیم و در همین سفر هدف ما این بود طوری چشم انداز برنامه هسته‌ای را تعریف کنیم که با توجه به تغییرات اقلیمی، به تولید انرژی پاک کمک کند و این انرژی پاک  را بتوانیم در اختیار همه بگذاریم. این موضوعی بود که چند وقت پیش در نشست گلاسکو هم به طور مفصل درباره آن صحبت شد.

آژانس امیدوار است بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را که به موجب کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران کم شده از سربگیرد. جمهوری اسلامی ایران تاکنون دو نوع نظارت را در خصوص صنعت هسته‌ای خود پذیرفته بود. نظارت‌های پادمانی آژانس که مربوط به عضویت ایران در این نهاد است و دیگری نظارت‌هایی که در برجام فراتر از نظارت‌های پادمانی مورد قبول طرف ایرانی قرار گرفته بود.

جمهوری اسلامی ایران، نظارت‌های پادمانی خود را طبق روال ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در این نوع نظارت‌ ایجاد نشده است. بنا بر اعلام مقامات کشورمان، تهران هیچ بحثی هم در این حوزه ندارد و کاملا همکاری‌های خود را ادامه می‌دهد.

اما بر اساس توافق برجام، بنا بود که ایران محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای خود بپذیرد و طرفین غربی هم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را کنار بگذارند. هنگامی که طرف غربی تحریم‌ها را لغو نکرد و اجرای آن‌ها ادامه یافت، ایران هم طبق قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها»، نظارت‌های فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی را کنار گذاشت.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم سابق ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با بیان اینکه «اجرای کامل مصوبه مجلس محترم، دغدغه جدی نظام است و کسی حق ندارد از آن کوتاه بیاید» تصریح کرد: تمدید یا استمهال در کار نیست و هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعطا نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید