نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان: تکمیل زیرساخت‌ها لازمه ورود قدرتمند با بازارهای اوراسیا است

 

انسیه سروش

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان گفت: ما برای ورود قدرتمند به بازار کشورهای اوراسیا باید ابتدا زیرساخت‌های خود را تکمیل کرده و از لحاظ کمیت و کیفیت بازار را تحلیل کنیم تا بتوانیم محصولات مورد نیاز این کشورها را تولید و به بازار آنها عرضه کنیم.
به گزارش اعتمادساز کاظم شیردل در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه افزود: پیوستن به اتحادیه اوراسیا برای کشور ما بسیار مهم است وحل مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول به واسطه کاهش تحریم‌ها و کاهش قیمت تمام شده در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای تاثیر به سزایی در میزان موفقیت ما در بازارهای اوراسیا دارد.
به گزارش اعتماد ساز، وی ادامه داد: همچنین با توجه به محصولات تولیدی ما برای این مناطق، موقعیت بسیار خوبی برای رشد صادرات کشور و به ویژه استان وجود دارد که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

شیردل خاطر نشان کرد: باتوجه به عضویت ایران در سازمان شانگهای، آینده خوبی برای صادرات کشور و استان پیش‌بینی می‌شود چراکه در کنار امنیت اقتصادی، می‌توان از بازار آن به خوبی استفاده کرد. همچنین کاهش مشکلات داخلی، رشد خوبی را در حوزه صادرات به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: ما برای از میان برداشتن مشکلات موجود، به کمک مسئولین داخلی نیاز داریم. از طرفی وضعیت رایزن‌های اقتصادی باید بهبود یابد تا بتوانند در کشورهای هدف صادراتی، بازارها را بهتر و قوی‌تر، تحلیل و بازاریابی کنند تا محصولات ایرانی جایگاه خود را در آن کشورها پیدا کنند.
« چالش‌های پیش‌روی صادرات به دو حوزه تقسیم می‌شود» رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان این نکته عنوان کرد: یک بخش آن مسائل داخلی مثل ارزش افزوده، مالیات، تامین اجتماعی و هزینه‌هایی است که سایر ادارات سربار صادرات می‌کنند که سبب بالا رفتن قیمت تمام شده می‌شود و بخش دیگر مربوط به نقل و انتقال پول است که باید با کشورهای ثانی رایزنی شود تا بتوان ارتباطات پولی را با کشورهایی که با آنها کار می‌کنیم برقرار کنیم.
وی تصریح کرد: باید تهاتر با کشورهایی که به آنها صادرات داریم را برای وارد کردن ماشین‌آلات و مواد اولیه در دستور کار قرار دهیم.
شیردل اصلی‌ترین معظلی که گریبان‌گیر صادرات است را مربوط به مسائل حوزه حمل و نقل خواند و گفت: باید مسئولین وزارت راه و شهرسازی کمی فعال‌تر عمل کنند تا بتوانیم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را از این نابسامانی خارج کرده و جلوی دلالان و واسطه گرانی را که برای تولیدکننده برنامه‌ریزی می‌کنند، بگیریم.
وی در پایان ابراز کرد: امیدواریم که با برنامه‌ای که دولت سیزدهم دارند، از این مشکلات عبور کنیم و وضعیت صادرات و تولید کشور را ارتقا دهیم چراکه آینده درخشانی پیش‌روی صادرات کشور و استان است.

دیدگاهتان را بنویسید