موافقان و مخالفان طرح ساماندهی فضای مجازی چه گفتند؟

در نهایت نمایندگان با 121 رای موافق بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند از آنجا که طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی دارای اشکالات زیادی می‌باشد بهتر است براساس اصل ۸۵ در کمیسیون مشترک با حضور کارشناسان بررسی شده تا قانونی جامع و پخته ارائه گردد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس درخواست عده‌ای از نمایندگان برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی کرده و در نهایت با این درخواست موافقت کردند.

رضا تقی‌پور به عنوان نماینده متقاضیان بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بیان کرد: آنچه که اکنون تهیه شده است حدود ۷۰ درصد نسبت به طرح اولیه تغییر داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در طول یکسال گذشته کار سنگینی با حضور کارشناسان بر روی این طرح انجام داده‌اند. اکثر انتقادات و شکایاتی که امروز مطرح می‌شود به طرح اولیه باز می‌گردد. این طرح فرصت‌هایی را برای کسب و کارهای داخلی و همچنین پلت‌فرم‌های داخلی ایجاد می‌کند. هر کس که انتقادی دارد پیشنهاد می‌کنم ابتدا متن کامل این طرح را مطالعه کند. آنچه که در فضای مجازی در خصوص این طرح گفته می‌شود برخلاف واقعیت است.

وی در ادامه اظهار کرد: در ماده ۱۳ این طرح پیشنهاداتی برای حمایت از پلت‌فرم‌های داخلی مطرح شده است. در سال ۱۳۹۶ به منظور حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای داشت اما این مصوبه اجرایی نشد تنها پنج میلیارد به پیام‌رسان‌های داخلی وام داده شد آیا در مقابل ۳۵۰ میلیون دلاری که تلگرام برای توسعه خود هزینه کرده است این مبلغ موثر خواهد بود؟ در این طرح صندوقی برای حمایت از پلت فرم‌های داخلی در نظر گرفته شده است تا بتوانند کیفیت خود را بالا برده و با نمونه‌های خارجی رقابت کند. مگر ما تجربه موفق دیجی کالا، اسنپ، آپارات و سایر پلت‌فرم‌ها را نداریم؟ چرا نتوانیم پیام‌رسان با کیفیتی تولید کنیم؟ در ماده ۱۴ این طرح منابع صندوق در نظر گرفته شده نیز پیش بینی شده است. در این طرح به دنبال رفع تبعیض بین پلت فرم‌های خارجی با نمونه داخلی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید