مسکو، پکن و تهران خواستار همکاری با طالبان شدند

ایران، روسیه و چین در عین حال ضمن طرح این مسئله، حاکمان جدید افغانستان را به در پیش گرفتن «سیاست‌های معتدل و میانه» فراخوانده‌اند.

به گزارش یورونیوز، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از درخواست مشترک تهران، مسکو و پکن برای همکاری با طالبان خبر داد و تصریح کرد که این درخواست به بهانه «تقویت ثبات در منطقه» مطرح شده است.
ایران، روسیه و چین در عین حال ضمن طرح این مسئله، حاکمان جدید افغانستان را به در پیش گرفتن «سیاست‌های معتدل و میانه» فراخوانده‌اند.

سه کشور یاد شده در بیانیه مشترکی که پس از اتمام مذاکرات روز چهارشنبه با نمایندگان طالبان در مسکو منتشر شد، ضمن ابراز نگرانی از فعالیت سازمان‌های تروریستی در خاک افغانستان بر خواست خود مبنی بر تقویت امنیت و ثبات در این کشور به منطور کمک به ثبات منطقه تاکید کردند.
هیئتی به نمایندگی از طالبان برای نخسیتن بار پس از روی کار آمدن این گروه اسلام‌گرا در افغانستان به مسکو آمده بود تا در مذاکراتی بین المللی شرکت کند.

در این مذاکرات در مجموع نمایندگانی از ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، ایران، پاکستان، هند به همراه پنج جمهوری سابق آسیای مرکزی حضور داشتند.

ایالات متحده آمریکا که طی بیست سال گذشته از بازیگران اصلی در تحولات داخلی افغانستان به شمار می‌رفت در مذاکرات مسکو حضور نداشت.

کشور‌های شرکت کننده در این نشست با انتشار بیانیه‌ای مشترک به اتفاق از طالبان خواستند چه در داخل و چه درسطح بین الملل سیاست‌های میانه‌روانه و معتدلی را در دستور کار خود قرار دهند.

کشور‌های شرکت کننده در مذاکرات مسکو به موجب آنچه در بیانیه آمده از حاکمان جدید کابل خواستند که «در قبال همسایگان افغانستان سیاست‌های دوستانه‌ای را به کار ببندند و به اهداف مشترک آن‌ها برای برقراری صلح پایدار، امنیت و رفاهِ بلند مدت» بپیوندند.

ده کشور یاد شده همچنین از طالبان خواستند که به «حقوق گروه‌های قومی، زنان و کودکان» احترام بگذارند و ضامن رعایت این حقوق باشند.

شرکت کنندگان در نشست مسکو همچنین خواستار عملی شدن یک «ابتکار جمعی» برای سازماندهی و برپایی یک کنفرانس بین‌المللی با مشارکت سازمان ملل متحد جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای افغانستان شدند.

در بیانیه مشترک کشور‌های مذاکره کننده با نمایندگان طالبان ضمن کنایه‌ای تلویحی به نیرو‌های آمریکایی و مقامات سیاسی در این کشور تاکید شده است که «بازیگران اصلی مناقشه بیست سال گذشته درافغانستان بایست بار بازسازی اقتصادی و توسعه در این کشور را به دوش بکشند.»

افغانستان در پی چندین دهه خونریزی و حدود بیست سال اشغال نظامی از سوی آمریکا و متحدانش اینک تحت کنترل مجدد طالبان درآمده و به دلیل فعالیت گروه‌های اسلا‌م‌گرای افراطی که به جهت ایدئولوژی شباهت زیادی با حاکمان جدید در کابل دارند علاوه بر چالش امنیتی با تهدید جدی در زمینه بحران انسانی روبرو است.

دیدگاهتان را بنویسید