مردم ایران انرژی هسته‌ای را مایه افتخار کشور می‌دانند

حقین آذ

براساس گزارشات منتشر شده، ایران تولید قطعات پیشرفته برنامه هسته ای را در تاسیسات کرج از سر گرفته است. به اعتقاد ناظران، این چالش جدیدی برای دولت جو بایدن است که تلاش می کند، توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی را از سر گیرد.

  کمتر از ده روز تا آغاز مرحله جدید مذاکرات پیرامون توافق هسته ای باقی مانده است. در حال حاضر، الگوی تاکتیکی مشخص است – تهران از مشی سخت و تند خود اجتناب نخواهد کرد. رهبر انقلاب آقای رئیسی را متقاعد کرده که صرفنظر از پایان مذاکرات، امریکا همچنان قصد دارد، ایران را تحت کنترل خود نگه دارد و با تحریم ها و یا تهدید به اعمال تحریم ها، بر سیاست کشور تاثیر گذار باشد.

حتی اگر ایرانی ها موافقت کنند که از برنامه تسلیحات اتمی و غنی سازی اورانیوم خود چشم پوشی کنند، امریکایی ها مطالبات جدید و جدیدتری خواهند داشت. زیرا، موضوع فقط سلاح هسته ای و ابزار ارسال آن نیست – واشنگتن و تهران به سادگی، نمی توانند با یکدیگر کنار بیایند. مهم این نیست که طرفین در وین به چه توافقی دست یابند – در هر صورت، ایران سیاست مستقلی از امریکا را دنبال خواهد کرد و به شش ارتش منطقه ای اش از حزب الله گرفته تا حوثی ها در یمن و شبه نظامیان حامی ایران در عراق تحکیم خواهد بخشید.

در روزهای اخیر، اسرائیل تحلیل جدیدی را ارائه کرده است. براساس آن، تلاش برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران فقط به نفع این کشور تمام شده است. نتیجه آن، بالا رفتن سرعت ها در مدت زمان کوتاه، افزایش مقیاس ها و عمق برنامه هسته ای و کاهش توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنترل و نظارت بر آن بوده است.

یک مورد را باید درک کرد – اکثریت مردم ایران معتقدند که دستیابی کشور به تکنولوژی هسته ای مایه افتخار ملت است. هر چه مبارزه ها بر سر برنامه هسته ای ایران قوت می یابد، انسجام مردم این کشور در اطراف رهبریشان بیشتر می شود. در ماه جاری، سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی تا بیش از ۲۱۰ کیلوگرم رسیده است.

براساس گزارشات منتشر شده، ایران تولید قطعات پیشرفته برنامه هسته ای را در تاسیسات کرج از سر گرفته است. به اعتقاد ناظران، این چالش جدیدی برای دولت جو بایدن است که تلاش می کند، توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی را از سر گیرد.

واشنگتن در تهدید و گفتگو با تهران از موضع قدرت شکست خورده است. در ایران، به خوبی، به این موضوع واقف هستند و آمادگی دارند تا به تلاش ها برای انجام مذاکرات با آنها بی اعتنایی کنند. اما، این که آیا امریکا این موضوع را درک کرده و آیا آماده تغییر تاکتیک خود در قبال ایران است، به زودی مشخص خواهد شد./ خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید