رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی: خوب است که برای دو هفته‌ بانوان مهم می‌شوند

انسیه سروش

رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی گفت: خوشحالیم هر چند سال یک‌بار، دو هفته‌ای پیش می‌آید که ما خانم‌ها قشری فرهیخته و خوب شناخته می‌شویم که آن هم یک دو هفته پیش از انتخابات است.

به گزارش اعتمادساز، مریم سراج احمدی در نشست هم‌اندیشی کانون زنان بازرگان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: نامزدهای انتخاباتی در تلاشند خانم‌ها را به عنوان تشکیل‌دهنده نیمی از جمعیت به پای صندوق‌های رای بیاورند، وعده می‌دهند که ما را به عنوان وزیر و معاون وزیر منصوب کنند، بعضی از نامزدها هم قول می‌دهند که تمام کابینه خود را از بانوان قرار دهند.

وی اضافه کرد: بعد از این یکی دو هفته، تمام این صحبت‌ها تا چهار سال بعد فراموش می‌شوند و به همین علت است که من می‌گویم زنان مظلوم واقع شده‌اند و هر زمان که لازم باشد از آن‌ها استفاده ابزار می‌کنند و بعد هم فراموش می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما بانوان، خود باید دست به دست یکدیگر بدهیم و برای حل مشکلاتمان تلاش کنیم، شاید در سطح کلان اتفاق خاصی نیفتد اما همین مشکلات عادی که دست خود ماست با این همکاری حل می‌شود.

سراج احمدی بیان کرد: امروز هم در همین راستا و به بهانه نام‌گذاری سال، در کنار یکدیگر جمع شدیم تا با استفاده از ظرفیت «شورای گفت‌وگو» بتوانیم به حل مشکلات اقتصادی استان کمک کنیم.

 

نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی:

شرایط سخت تهدیدکننده کسب و کار بانوان است

نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی گفت: امروز، فضای کسب‌وکار شرایط سختی دارد و این سختی برای بانوان بیشتر است، در ابتدا فکر می‌کردم نوع جنسیت در این موارد معنایی ندارد اما بعد فهمیدم در کلام معنا ندارد اما در عمل و در کشور و شهر ما معنا دارد.

به گزارش اعتمادساز، آذر کیانی‌نژاد در نشست هم‌اندیشی کانون زنان بازرگان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: ما به عنوان بانوان فعال در عرصه اقتصادی، بخشی از این شرایط را می‌پذیریم اما بخشی از آن را به کمک یکدیگر می‌توانیم تغییر دهیم و برخی از مشکلات را حل کنیم.
وی تصریح کرد: شاید زیاد شنیده شدن برخی از کلمات در گذر زمان به واسطه عدم درست ادا شدن حق آن کلمات از وجاهت و ارزش آن بکاهد؛ کلماتی مانند تولید، حمایت از تولید، موانع تولید و فضای کسب‌وکار از این قبیل از کلماتند که شاید بخشی از آن‌ها دیده نشده است.

کیانی‌نژاد خاطرنشان کرد: امروز فضای کشور ما پر از شعار و وعده است؛ این شعارها خیلی قشنگ هستند اما به شرطی که اجرایی و عملیاتی شوند.

وی تبیین کرد: واقعیت این است که الان حضور خانم‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و شروع کسب‌وکارها توسط آن‌ها بیشتر شده است و این موضوع مایه خرسندی است و آن را به فال نیک می‌گیریم اما از طرفی باید آگاه باشیم که بهرحال حضور بانوان در این فضای اقتصادی نیازمند توانمندی و آگاه بودن آن‌هاست. هرچه بیشتر خود را مجهز به ابزارهای توانمندسازی کنیم قطعا بهتر می‌توانیم با موانع و مشکلات مواجه و آن‌ها را رفع کنیم.

نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با بیان اینکه در هر سیستمی قوانین وجود دارد که برخی تسهیل‌کننده و برخی دیگر مانع هستند، عنوان کرد: مهم این است که بدانیم چگونه از آن‌ها در راستای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنیم.

وی تشریح کرد: تا زمانی که اقتصاد ما دست بانک‌ها است و بانک‌ها سوار بر اقتصاد ما هستند، ما محکوم به کار کردن برای بانک‌ها هستیم.

در ادامه کیانی‌نژاد نقبی به بحث توسعه و گسترش شهری زد و عنوان کرد: این موضوع برای شرکت‌های زیادی مشکل‌ساز شده است به طوریکه بافت شهری در حال توسعه و نزدیک شدن به بخش صنعتی است و این موضوع مشکل صنعت‌گران و نیست بلکه مشکل شهرداری ما است که بی‌رویه بافت شهری را توسعه می‌دهد.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در مسایل اقتصادی را ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کوچک خواند و ادامه داد: وقتی یک شرکت کوچک می‌خواهد تسهیلاتی را دریافت کند با همان قوانین و مقرراتی مواجه است که یک شرکت میلیاردی با آن روبرو است.

گفتنی است در ادامه این جلسه اعضای کانون زنان بازرگان خراسان رضوی به بیان مشکلات موجود در کسب‌وکار خود پرداختند تا پس از بررسی، در نامه ارسالی به شورای گفت‌وگو مورد توجه قرار گیرد.

برخی از مشکلات ارائه شده در این جلسه شامل؛ بی‌برنامگی در قطعی برق برای واحد‌های صنعتی، عدم درنظر گرفتن نظرات کارشناسی در اتخاذ تصمیمات مربوط به بخش صنعت، عدم ارائه تسهیلات ارزان قیمت به واحد‌های تولیدی، دریافت مالیات بالا از شرکت‌های تولیدی، مبلغ بالای حق بیمه و عدم توازن بین مبلغ حق بیمه کارگران با وسعت بنگاه اقتصادی، شیوه‌های دشوار بازگشت ارز، برخوردهای سلیقه‌ای با واردات قطعات برای دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، شائبه‌ی وجود مافیا در سازمان‌های هواپیمایی در سطح کلان است.

مدیرعامل سابق شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان بزرگ: کسانی که در شرایط کرونایی کسب‌وکارهای خود را حفظ کرده‌اند هوشمندترین افراد هستند

مدیرعامل سابق شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان بزرگ گفت:
کسانی که توانسته‌اند در این شرایط سخت اقتصادی کسب‌وکار خود را حفظ کنند، هوشمندترین و صادق‌ترین افراد، برای خدمت به مردم هستند.

به گزارش اعتمادساز، مریم اسلامی در نشست هم‌اندیشی کانون زنان بازرگان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، در رابطه با زمینه فعالیت خود افزود: زمانی که من در کانون بودم، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری داشتم که آن زمان تکنولوژی راه‌اندازی هلدینگ‌های صنعتی و خدماتی را پیاده‌سازی می‌کردم درواقع آنچه را که در شهرک فناوری اجرا می‌کردم وارد بخش خصوصی کردم که حاصل آن، این شد که در یکی از هلدینگ‌هایی که طراحی کردیم به عنوان ضمانت کار، همراه با شرکت مشاوره خود، در آن مشغول شدم که در نهایت 12 شرکت در حوزه ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: حسن این کار این بود که من متوجه شدم شرایط کار در معدن مناسب نیست و خیلی زود معادن خود را تعطیل کردیم. بعد از آن، به عنوان مشاور در بخش سرمایه‌گذاری خارجی، یک مجموعه سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاری که از امارات آمده بود، راه‌اندازی کردم و خوشبختانه درعرض هشت ماه طبق تعهدی که کردم بودم، یک واحد صنعتی را راه‌اندازی و تحویل سرمایه‌گذار دادیم.

اسلامی تصریح کرد: بعد از آن هم با موضوع استارت‌اپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها درگیر شدم چون یکی از ارکان پیش‌برنده در شهرک‌های فناوری، به وجود آمدن استارت‌آپ‌ها و بعد از آن شتاب‌دهنده‌ها است. در حال حاضر هم عملا درگیر مشاوره دادن به جوانانی هستم که می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

وی ابراز کرد: یکی از اتفاقات خوبی که کرونا برای من داشت این است که جلسات به طور مجازی برگزار می‌شوند؛ من این ساعت در شهرک صنعتی کلات هستم و ساعت بعد جلسه‌ای در شهرک صنعتی توس دارم و با آرامش و تمرکز بیشتری می‌توانم مشاوره بدهم. از اسفند سال گذشته که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد تا کنون حداقل 5 استارت‌آپ را به مرحله شتاب‌دهی رسانده‌ام.

اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان عضوی از کانون زنان بازرگان موظف هستم مشکلات را بگویم اما از نظر شخصی و در کسب‌وکار خودم واقعا مشکلی ندارم چراکه کاملا مستقل از دولت و تشکل‌ها است و تنها به خودم وابسته است.

عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان  رضوی :

لزوم شناخت موانع تولید

عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی اظهار کرد: امسال سال تولید پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام گرفته است و این شعار نشان می‌دهد که بیش از هر چیز نیازمند همدلی، همکاری و تلاش مضاعف هستیم تا ریل گذاری اقتصادی بتواند به سمت تولید حرکت کند زیرا مانع زدایی و پشتیبانی دو بال تولید هستند و تا زمانی که ما ندانیم تولید چه مشکلاتی دارد نمی‌توانیم برای رفع آن کاری انجام دهیم.

نورالهدی عباس پور در ادامه عدم موفقیت در کسب و کارهای خرد در دوران کرونا نیز گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت‌ها را می‌توان نبود برنامه‌ ریزی‌های مدیریتی دانست که نداشتن اطلاعات و تجربه در بحث‌های اقتصادی هم به آن اضافه شده و شرایط را تشدید کرده است.

وی افزود: عوامل دیگری مانند نیروی انسانی، عدم مهارت‌های ارتباطی لازم، عدم یادگیری از شکست‌های گذشته، نادیده گرفتن نیازهای مشتری، نبود تنوع در کار، مشکلات مالی و… از این دست مشکلات است و همچنین عوامل بیرونی مانند بیکاری، بهره بالای وام و مباحث بازار فروش نیز از مشکلات پیش روی تولیدکننده است.

عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی هدف کانون زنان بازرگان خراسان رضوی را توانمندسازی بانوان در حوزه کسب و کار خرد اعلام کرد و افزود: می‌توان با آموزش و مشاوره راهکارهایی در راستای ارتقای کار بانوان ارائه دهیم‌.

دیدگاهتان را بنویسید