روحانی: می خواهیم تحریم را برداریم، اما عده ای عزاداری می کنند

رئیس جمهور با بیان اینکه واقعا عجیب است زمانی که می خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه می خوانند و ناراحت می شوند، عنوان کرد: نمی شود عده ای بگویند ما به فکر مردم هستیم، اما وقتی می خواهد تحریم برداشته شود ناراحت باشند و روضه خوانی کنند. مرثیه خوانی برای زندگی مردم با روضه خوانی برای برداشته شدن تحریم قابل جمع نیست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به کسانی که از مذاکرات وین ناراحت هستند اظهار کرد: چرا از مذاکرات وین ناراحتید؟ اینها فکر می کنند وین همین بغل هاست در حالیکه وین یک شهر دیگر است. مدام می گویند چرا مذاکره می کنید. در حالیکه این دولت در هشت سال خود مذاکره ای نکرد مگر اینکه از آن موفق بیرون بیاید.

وی ادامه داد: دوران قبل تمام شده، بعضی ها هم در آن زمان به مذاکره ای نرفتند مگر اینکه یک قطعنامه علیه ایران گرفتند و آمدند. اما من امروز به مردم قول می دهم پایان مذاکرات وین پیروزی ملت ایران است و ما همین امروز هم قدم های بزرگی در این زمینه برداشته ایم.

روحانی با تاکید بر اینکه معیار برای ما زندگی مردم است یادآور شد: به خاطر همین تحریم ما ۲۰۰۰ قلم جنس را ممنوع کرده ایم که این باید برداشته شود تا کالاها بیاید. برای راحتی مردم و برای صادرات و واردات نباید مشکلی پیش پای مردم باشد. ما می خواهیم مشکل صادرات و واردات را برداریم، اما شما چرا ناراحت می شوید. ما می خواهیم تحریم را برداریم، اما یک عده ای عزاداری می کنند.

وی اضافه کرد: والله بالله اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشت و به دنبال منافع حزبی، جناحی و قبیله ای رفت به مردم خیانت کرده است. منافع و مصالح ملی و زندگی مردم برای ما اصل است؛ چرا که مردم باید به راحتی زندگی کنند.

رئیس جمهور همچنین بیان کرد: هدف ما این بود که دشمن را وادار کنیم یک روزی بگوید غلط کردم و این کار را هم کردیم، اما باز مدام عده ای می گویند چه کار کرده اید؟ مگر آمریکا چند بار باید بگوید فشار حداکثری و جنگ اقتصادی علیه ایران غلط بوده و این چیزی است که مسئولین آمریکایی در این مدت بارها اعلام کردند. پیروزی از این بالاتر، دشمن ما مصر بوده پای میز بیاید و ما هم رفته ایم.

وی با اشاره به اینکه مسیر ما در این مدت درست بوده است، خاطرنشان کرد: البته ممکن است کسی بگوید که این مسیر درست که به اهدافتان رسیدید به خاطر صبر مردم بوده که این حرف کاملا درست است و ما به خاطر مقاومت مردم به اینجا رسیدیم، دولت که چیزی نیست و تنها نماینده مردم است. آنهایی هم که به دولت توهین می کنند در واقع به ملت توهین می کنند؛ چرا که ما هیچ چیزی جز رای و اعتماد مردم نداریم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: از طرفی ممکن است کسی بگوید که در این موفقیت ها مقام معظم رهبری حمایت و کمک کرده اند که این هم درست است؛ چرا که همیشه اینگونه بوده که رهبری هدایت و کمک کرده و اصلا مگر می شود بدون کمک رهبری به موفقیت رسید. در برجام هم اگر ما موفق شدیم همین گونه بوده و قدم به قدم خدمت آقا رفتیم که روسای قوا هم بودند و ایشان در مراحل مختلف چه به صورت کتبی و چه شفاهی به ما کمک کردند. تمام دستورات کتبی و شفاهی رهبری مرحله به مرحله هست و الان هم راجع به وین هست مثلا همین چند هفته پیش دستوری درباره وین دادند که من همان را ابلاغ کردم تا انجام شود. به هر حال ما بدون وحدت پیش نمی رویم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه این ایام از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت ویژه ای دارد گفت: خرداد اساسا ماه امام است و ما در نیمه خرداد حادثه ۱۵ خرداد و رحلت امام را در پیش داریم. از طرفی برای یک انتخابات مهم آماده می شویم. البته انتخابات شوراها هم بسیار حائز اهمیت است اما انتخابات ریاست جمهوری همیشه از لحاظ بین المللی هم مورد توجه همه خواهد بود.

وی ادامه داد: در ۲۸ خرداد همه چشم های دنیا به ایران دوخته شده، در قدم اول درباره انتخابات در روزهای گذشته ما شاهد یک حضور و هیجان مناسبی بودیم و شاهد بودیم که کاندیداهای مختلفی برای ثبت نام به وزارت کشور رفتند. این یک حضور قابل توجه از جناح ها، احزاب و تفکرات مختلف بود که همه حضور پیدا کردند.

رئیس دولت دوازدهم همچنین بیان کرد: قدم دوم در روزهای آینده اعلام کاندیداهای نهایی از سوی شورای نگهبان است که بسیار مهم است. چرا که آن اعلام می تواند تشویق کننده جامعه برای حضور در انتخابات و یا خدای نکرده کند کننده حرکت باشد. امیدواریم این قدم دوم هم به خوبی در چهارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد ترکیب بسیار خوب و مناسبی باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: قدم سوم که بسیار مهم است دوران تبلیغات است که در هفته آینده آغاز می شود و قدم چهارم حضور مردم پای صندوق های رای است که مهمترین قدم به حساب می آید. من باید خطاب به مردم عزیز بگویم که انتخابات مال خودتان است و صندوق آراء افتخار جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید. جمهوریت ما در سایه حضور پای صندوق رای است و در واقع نظام ما دو پایه اساسی به نام های اسلامیت و جمهوریت دارد. اگر خدای نکرده دروغ و تهمت رواج پیدا کند اسلامیت از بین می رود و اگر مشارکت کاهش پیدا کند جمهوریت متزلزل می شود.

وی ادامه داد: ما در همه جا باید شاهد راستگویی و گزارش درست باشیم و به مردم برنامه های خود را ارائه بدهیم؛ فحش دادن که برنامه نمی شود. آدم وقتی برخی موارد را مشاهده می کند می بیند که اگر فحش را از طرف بگیری خلع سلاح می شود و همه چیزش فحش دادن است. در حالیکه امروز مردم از کاندیداها برنامه می خواهند.

روحانی داشتن برنامه از سوی کاندیداها را بسیار مهم دانست و گفت: مثلا ما امسال با خشکسالی مواجه هستیم و کاندیداها باید بگویند برنامه شان برای خشکسالی چیست؟ ما هنوز با تحریم مواجه ایم و در این زمینه گام هایی باید تکمیل شود و کاندیداها باید برنامه شان را در این باره بگویند. ما هنوز در کرونا هستیم و کاندیداها باید برنامه های خود را برای مقابله با کرونا به مردم بگویند.

وی اضافه کرد: از اینها مهمتر این است که کاندیداها استراتژی خودشان را برای مردم بگویند، مردم باید بفهمند که این شهر تعاملی است یا تقابلی، مردم باید بفهمند که این آقا دنبال تعامل با جهان است یا دنبال دعوا با جهان است. باید پرسید که رای مردم فقط در ۲۸ خرداد مهم است یا رای مردم تا چهار سال آینده و برای هر روز مهم است. چرا که هر کار مهمی با رای مردم باید انجام شود. نه اینکه مثلا امروز چون انتخابات است بگوییم فضای مجازی عالی است و فردای انتخابات به دنبال فیلتر کردن با دست و پا بگردیم.

روحانی همچنین تاکید کرد: باید به مردم بگوییم افراط گریم یا اعتدال گرا تا مردم بدانند به دنبال تفکر افراطی هستیم یا اعتدالی، این خیلی مهم است که راهبرد، اصول و برنامه مان را برای مردم توضیح دهیم و دلسوزی مان را نشان دهیم. مردم باید احساس کنند که کاندیداهای قدرتمندی با برنامه به صحنه آمده اند تا آنها هم پای صندوق رای بیایند. ان شاءالله که دولتی قدرتمندتر از دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شود و آرزوی ما هم همین است که دولت آینده بسیار توانمند باشد تا بتواند با وجود مشکلاتی که داشتیم و داریم ما را به نقطه نهایی برساند.

رئیس جمهور عنوان کرد: از طرفی دوران تبلیغات انتخاباتی بسیار مهم است. در این دوران نباید غش در معامله انجام بدهیم و اگر کالایی را در حضور مردم به آنها عرضه می کنیم که این کالا یا برنامه است یا نقد گذشته و یا وصف شرایط حال باید منطبق با واقعیت باشد و اگر با دروغ، تهمت و اقدامات غیر اخلاقی توام باشد برای مردم قابل قبول نیست. کسی آمده سنگین ترین بار اجرایی کشور را بر دوش بگیرد، نباید از یک مسیر ناثواب به یک هدف بلند برسد.

وی با بیان اینکه در گذشته عده ای می گفتند هدف وسیله را توجیه می کند اظهار کرد: ما مسلمان ها همیشه با این شعار مخالف بوده ایم و آن را خلاف اخلاق و اصول می دانستیم؛ چرا که هم مسیر، هم وسیله و هم هدف باید درست باشد.

روحانی در ادامه گفت: ما یک مسئله بسیار مهم داریم و آن این است که دولت دوازدهم در یک شرایط پیچیده و مشکل مسئولیت را بر عهده داشت که حداقل در ۱۰۰ سال گذشته مشابه آن را نمی بینیم. یعنی وقتی جنگ اقتصادی و کرونا را در کنار هم بگذاریم می بینیم شرایط برای اداره کشور آنچنان پیچیده بود که با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست و به همین دلیل اگر شرایط را به درستی نگوییم بی انصافی کرده ایم و تاریخ را تحریف کرده و واقعیت ها را به خوبی بیان نکرده ایم.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه عنوان کرد: این خیلی مهم است که یک دولت در طول سه سال و نیم گذشته با کمترین حضور قیمت نفت در بودجه و کمترین استفاده از نفت بودجه کشور را اداره کرده است. اینکه بودجه کشور در سال های گذشته بدون نفت بسته شده و بدون نفت اداره شده در گذشته جزو تصوراتی بود که هیچ کسی فکر نمی کرد محقق شود. می گفتند که بودجه بی نفت یک آرزوی بلندمدت است که ان شاءالله ۲۰، ۳۰ سال دیگر به آن می رسیم، اما این دولت بودجه بدون نفت را اداره کرد.

وی با بیان اینکه باید پرسید دولت چگونه بودجه را بدون نفت اداره کرد، گفت: دولت آمد درآمدهای جدیدی را برای کشور به وجود آورد. این خیلی مهم است که کسی به این موضوع بپردازد که اصلا در این چهار سال کشور چگونه اداره شد. کشوری که همه منابع اش را قطع کردند و بریدند، کشوری که اتکای بودجه آن همیشه در تاریخ از زمانی که نفت کشف شده به نفت بوده و حالا با این مشکلات مواجه شده. دولت آمد صادرات غیر نفتی را جایگزین نفت کرد، این کار کار آسانی نبود.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: عمده ترین کالاهای غیر نفتی که در این سال ها ما را یاری کرده فرآورده، پتروشیمی و فولاد به عنوان موارد عمده بوده است و برای اینکه جای نفت را پر کند بار سنگین را به دوش گرفته است. خب شما می بینید صادرات غیر نفتی ما و واردات ما تقریبا در کنار هم هستند و حتی در این شرایط کرونایی هم مثلا ۴۰ میلیارد درآمد غیر نفتی ما بوده و ۴۲ میلیارد واردات ما بوده است. این خیلی مهم است که کشور چگونه اداره شده؟ چه کسانی این فولاد، پتروشیمی، فرآورده ها را به اینجا رساندند.

رئیس دولت یازدهم و دوازدهم با تاکید بر اینکه به مخیله کسانی که ما را تحریم کرده بودند خطور نمی کرد که ما در منطقه به صادر کننده بنزین تبدیل شویم، افزود: یکی از مقامات آمریکایی گفته بود که ما فکر نمی کردیم ایران را تحریم کنیم و آنها صادرات بنزین داشته باشند. با این وجود ما امروز صادر کننده بنزین، گاز و برق هستیم. تمام کسانی که در صنایع معدنی ما در این سه چهار سال فعال بودند بار سنگینی بر دوش گرفتند. مثلا صادرات شمش فولاد ما در سال ۹۲ چیزی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن بود و امروز ۶.۵ میلیون تن است، اما هیچ کسی نمی آید بگوید که این تحول چگونه رخ داد و چقدر سرمایه گذاری و تلاش شد و چگونه به جای خام فروشی به صادرات فولاد رسیدیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این مسائل یا گفته نمی شود یا کمتر گفته می شود و مردم مطلع نیستند، اینکه دولت یازدهم و دوازدهم تصمیم می گیرد که پتروشیمی را از تولید ۵۶ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن برساند را اگر به کسی می گفتیم می گفتند مگر شوخی است و مگر دولت می تواند در هشت سال تولید پتروشیمی را دو برابر کند، اما امروز کسی نمی گوید که این کار را چه کسی در شرایط سخت تحریم انجام داد.

روحانی همچنین یادآور شد: یک عامل شکست آمریکا این بود که ما در دوران تحریم نه تنها کشور را اداره کردیم بلکه تولید هم به حرکت خود ادامه داد. ما در سال ۹۹ شاهد جهش تولید در ایران بودیم و اینگونه نبود که فقط شعاری از سوی مقام معظم رهبری باشد بلکه ایشان اعلام کردند و ما عمل کردیم. پنجشنبه های افتتاح در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ضربه سنگینی بر کمر آمریکا بود. آمریکا هی می گفت ما ایران را از بین بردیم و یک افتتاح جدید اتفاق می افتاد و دنیا به آنها می خندید.

وی به اقداماتی که در دوران تحریم سختی و کرونا و با وجود مشکلات فراوان انجام گرفته است اشاره کرد و گفت: عظیم ترین اتوبانی که تقریبا شمال و غرب کشور را به جنوب از آبیک به چرمشهر متصل می کند در همین دوران تحریم افتتاح شد. بخش بزرگی از جاده پیچیده شمال در همین دولت افتتاح شد. آن هم پروژه ای که سال ها مانده بود و در ۱۷، ۱۸ سال گذشته تنها ۱۳ درصد به آن عمل کرده بودند، اما در این دولت هشتاد و چند درصد به آن عمل شد.

روحانی ادامه داد: از طرفی به جای اینکه در سال فقط ۱۵۰ کیلومتر راه آهن افتتاح کنیم امروز قادریم در عرض یک سال چند برابر آن یعنی ۹۰۰ کیلومتر راه آهن افتتاح کنیم که این شش برابر آنچه در دولت های قبل معمول بوده خواهد بود. باید در همه موارد ببینید که چه حرکت عظیم و بزرگی انجام شده است و این تولیدها و جهش ها صورت گرفته است. البته ممکن است کسی بگوید که در این مدت مردم در جنگ بودند، صدمه دیدند و با سختی زندگی کردند که در این موضوع جای هیچ تردیدی نیست.

روحانی با بیان اینکه این بی انصافی است که اقدامات دولت آن هم در همزمانی ایام کرونا و تحریم که هیچ کسی در دنیا با آن اینگونه مواجه نبود دیده نشود اظهار کرد: ما در همین دوران همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام دادیم و حداقل حقوق کارگران را ۲.۵ برابر کردیم و هم ۶۰ درصد سهام عدالت را در همین دوران کرونا آزاد کردیم و بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم. بازار سرمایه مخصوص یک عده شرکت هایی بود که یک گوشه ای کار می کردند اما بازار سرمایه ای که همه مردم در آن شرکت کنند در این مدت شکل گرفت. بازار سرمایه ای که با این قدرت در بسیاری از پروژه های بزرگ به جای بانک به میدان می آید. حالا البته بازار سرمایه یک فراز و نشیبی دارد که دولت همیشه باید یاری کند. هر چند دولت در بازار سرمایه هیچ وقت مداخله نمی کند؛ چرا که این یک بازار آزاد و مربوط به شرکت ها و مردم است. ما همین دیروز هم در هیات امنا برای کمک به بازار سرمایه و صندوق تثبیت تصمیمی اتخاذ کردیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: من مدت ها بود که می خواستم یک چیزی را بگویم اما آن را فاکتور می گرفتم و از آن رد می شدم. قبل از این دولت یک سال، یک سال و نیم نفت ما دچار تحریم شد که البته تحریم به معنای امروز نبود و مثلا یک میلیون بشکه استثناء بود و بقیه آن تحریم بود و ناچار بودند آن مقدار اضافه را به روش های دیگری بفروشند. شما ببینید در همان مدت کوتاه چه فسادی اتفاق افتاد که فقط یک نمونه، آن نمونه معروف بود که از آن خبر دارید و میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست آن پول چه شد و کجا بردند؟ که ما حتی اصرار کردیم و من نامه نوشتم که این آقا را در اختیار وزارت اطلاعات بگذاریم و بگذاریم در بیاید که بوده، کجا برده ولی گفتند نه دیگر ما می بریم به یک گوشه ای و ما هم گفتیم دیگر خودتان می دانید.

وی اضافه کرد: می بینید که چه فساد عظیمی رخ داد. اما ما در این سه سال و نیم نه تنها تحریم را دور زدیم بلکه بیشتر هم دور زدیم و البته کار خوبی هم کردیم و هر کسی تحریم را دور زده باید دستش را ببوسیم. چون دور زدن تحریم یعنی مبارزه با ظلم و خیلی کار خوبی است اما با این وجود که این دور زدن تحریم پیچیده تر هم بود هیچ فسادی در آن نبود. اینکه یک دولتی در شرایط سخت اقتصاد را سالم پیش می برد، آن هم بدون آن مسائل و حاشیه هایی که در سال های قبل بوده این برای ملت ما جای فخر است.

دیدگاهتان را بنویسید