رییس اتاق ایران : سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی نصف شده است

رئیس اتاق ایران گفت: سال‌ها به اقتصاد بی‌توجهی شده و به‌عنوان دغدغه واقعی مطرح نبوده است به‌گونه‌ای که در چهار دهه گذشته، سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی نصف شده است.

به گزارش پایگاه خبری ایران، ساختمان جدید اتاق سمنان به متراژ ۵۶۷۰ مترمربع با زیربنا ۵۲۰۰ مترمربع در ۵ طبقه احداث شده و در مراسمی با حضور مقامات اتاق ایران و مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.

 غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق سمنان، با اشاره به اینکه سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی طی چهار دهه گذشته نصف شده است، گفت: اگرچه سال‌هاست که اقتصاد، حرف اول در کشور بوده همه نشانه‌ها گویای این است که هیچ‌وقت، اقتصاد در عمل مسئله و حرف نخست کشور نبوده است.

غلامحسین شافعی با اشاره به تأکیدات مکرر مسئولان بر اقتصاد و لزوم توسعه آن اظهار کرد: برخلاف ادعاها، اقتصاد هیچ‌گاه مسئله اول ما نبوده و در همه این سال‌ها نه در حوزه سیاست داخلی و نه در سیاست خارجی، اقتصاد دغدغه و مسئله اول کشور نبوده است.

شافعی با اشاره به اینکه رهبری معظم انقلاب در یک دهه اخیر همواره بر ضرورت توجه به اقتصاد و تولید و رفع موانع آن تأکید داشته ادامه داد: اگر تنها ۲۰ درصد از فرمایشات معظم له عملی می‌شد، اقتصاد ما وضعیت فعلی را نداشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با گلایه از عدم توجه به شعارهای سال گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری، سال مانع زدایی ها نام‌گذاری شده اما اگر از فعالان تولید بپرسید همه خواهند گفت، نه‌تنها موانع برداشته نشده بلکه موانع بیشتر نیز شده است.

وی با انتقاد از برخوردهای شعاری با اقتصاد در کشور افزود: ما در اقتصاد بیشتر به وصف العیش می‌پردازیم تا خود عیش و از همین رو است که بر اساس آمار رسمی، سهم ما از اقتصاد جهان نصف شده است.

شافعی برخورد نادرست با مفهوم «خودکفایی» به‌عنوان یکی از مشکلات حوزه کشاورزی نام برد و گفت: این نگرش که می‌خواهیم همه‌چیز را فارغ از اینکه از مزیت‌های آن برخورداریم یا نه، را خود بسازیم نیز تفکر اشتباهی است. در بخش صنعت نیز کم‌وبیش مشکلاتی ازاین‌دست وجود دارد همچنان که یک واحد صنعتی گاه می‌خواهد همه‌چیز را خود بسازد لذا به همه بخش‌ها از تولید تا بسته‌بندی نیز ورود می‌کند که این رویه ناصواب باید اصلاح شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از تعدد ستادها و کارگروه‌ها و تقسیم مسئولان بین آنها به‌عنوان یک اشکال اساسی دیگر نام برد و افزود: متأسفانه در این رویکرد هرکدام از ستادها و مدیران، کار خود را می‌کنند و درنتیجه فرآیندهای اجرایی طولانی و همین بروکراسی تودرتو، سرمایه‌گذار و کارآفرین را خسته و پشیمان می‌کند. ضمن اینکه در چنین ساختاری به علت پراکندگی و تعدد ستادها، مسئول پاسخگوی واقعی نیز مشخص نیست.

شافعی ادامه داد: این‌ها موانع جدی است که فعالان اقتصادی در کشور با آنها روبرو هستند و اگر این موانع به‌طورجدی و اساسی برداشته شوند، شاهد تحول در اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما در اتاق ایران به‌عنوان مشاور قانونی سه قوه، این موانع را به رئیس‌جمهور و دولتمردان جدید منتقل کردیم ابراز امیدواری کرد: دولتمردان سیزدهم به‌صورت جدی به این حوزه ورود و این موانع اساسی را از پیش پای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور بردارند.

نیروی انسانی ارزشمندترین دارایی یک واحد صنعتی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در مراسم افتتاح ساختمان جدید این اتاق، ضمن تقدیر از حمایت‌های اتاق ایران، گفت: اتاق‌ها ردیف بودجه دولتی ندارد و تمام هزینه توسط بخش خصوصی تأمین شده است.

علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: اتاق استان سمنان در سال ۷۳ با ۵۰ کارت بازرگانی تشکیل شد و تا یک سال گذشته در ساختمانی کوچک فعالیت می‌کرد؛ اما اکنون این اتاق اکنون دارای هزار و ۵۰۰ کارت بازرگانی است و فعالیت‌های آن بیشتر شده است..

رئیس اتاق سمنان ادامه داد: علت کمبود نیروی کار متخصص در استان سمنان بررسی شود زیرا نیروی انسانی ارزشمندترین دارایی یک واحد صنعتی و لازمه رشد آن است.

او همچنین با اشاره به کم‌آبی بحرانی در استان گفت: زمینه توسعه اقتصادی و صنعتی صنایع آب‌بر در استان سمنان به‌هیچ‌عنوان نباید فراهم شود.

جمعه‌ای تصریح کرد: سمنان ششمین استان پهناور کشور و دارای زمین‌های مناسب سرمایه‌گذاری است که در صورت مرتفع شدن مشکل کم‌آبی ظرفیت ویژه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

جمعه‌ای اظهار کرد: واحدهای صنعتی استان همواره در تحقق مسئولیت‌های اجتماعی خود پیشگام بوده‌اند اما شرط تحقق بیشتر آن، برخورداری از اقتصاد قوی است.

اولویت‌دهی به کارگران بومی در فرآیند جذب نیروی انسانی صنایع

استاندار سمنان نیز در این مراسم بر ضرورت اولویت‌دهی به کارگران بومی در فرآیند جذب نیروی انسانی در واحدهای صنعتی و معدنی استان تأکید کرد.

سید محمدرضا هاشمی با اشاره به تأکیدات مکرر رهبری معظم انقلاب در خصوص حمایت از تولیدکنندگان اظهار کرد: بی‌تردید اولین حامی و پشتیبان صنعتگران و تولیدکنندگان، شخص مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به حمایت مسئولان استان از فعالان اقتصادی افزود: نماینده ولی‌فقیه در استان، حامی مدیران و بخش خصوصی بوده و چندین گام از بنده جلوترند و همواره دغدغه خود را در بخش اشتغال و تولید بازگو کرده‌اند.

استاندار سمنان با بیان اینکه اتاق بازرگانی، پلی بین بخش خصوصی و دولت است اضافه کرد: هیچ موضوعی در حال حاضر برای کشور به اهمیت اقتصاد نیست، چراکه این مقوله معنویت، فرهنگ، اشتغال و معیشت مردم را در خود جای داده است.

هاشمی با بیان اینکه ما امروز نیاز به حمایت بیشتر از بخش خصوصی در استان داریم تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که از این تاریخ به بعد اجازه ندهیم که هیچ واحد صنعتی و تولیدی استان تعطیل شود.

او با بیان اینکه هدف تمام دستگاه‌های نظارتی، حمایت از واحدهای تولیدی استان است ادامه داد: ما به دنبال بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید هستیم.

استاندار سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی در این استان خاطرنشان کرد: ما در استان سمنان به دنبال ایجاد واحدهای صنعتی با استفاده حداقلی از آب هستیم.

وی بر لزوم استفاده حداکثری از نیروی انسانی بومی تأکید و اظهار کرد: باید اولویت جذب نیروی انسانی در واحدهای صنعتی و تولیدی، کارگران استان سمنان باشند.

اقتصاد اسلامی بر مشارکت بخش خصوصی تأکید دارد

امام‌جمعه سمنان نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه اوضاع اقتصادی کشور اگر به‌تنهایی توسط دولت اداره شود، راه به جایی نمی‌برد، گفت: مهم‌ترین نیاز امروز جامعه اقتصاد، اشتغال و معیشت است و مقام معظم رهبری نیز از سال‌ها پیش بر این موضوع تأکید دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، کارآفرینان را در خط مقدم جبهه اقتصادی امروز دانست و بیان کرد: نیروها و مدیران اقتصادی استان سمنان عزمی جزم برای تولید و اشتغال دارند و به‌ویژه در این روزهای سخت اقتصادی، خطر سرمایه‌گذاری را پذیرفتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان گفت: امید است به همت دولت جدید، گشایش و رشد محسوس در تولید، اشتغال و اقتصاد به چشم آید.

دیدگاهتان را بنویسید