عضو هیئت رئیسه انجمن دانش‌بنیان خراسان رضوی: باید از نوآوری در کسب و کار غربت‌زدایی شود

این نگاه که سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری درحوزه دانش بنیان جذب شوند نیاز به یک فرهنگ‌سازی عمومی دارد و مسلم است که اگر کسب وکارهای موجود تغییرات تکنولوژی و دانش نو را نپذیرند بدون شک در آینده از بین خواهند رفت

محسن روشنک متولد ۱۳۵۸ در شهرستان نیشابور است. تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم و در رشته برق صنعتی در نیشابور گذرانده و سپس برای ادامه تحصیل در رشته برق قدرت به زنجان رفته است. پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۳۸۱ که از خدمت مقدس سربازی در نیروی هوایی فارغ شده است، تحصیلات تکمیلی خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی ادامه داده و پس از پایات تحصیلات آکادمیک در دوره‌های DBA مدیریت بازرگانی و کسب‌وکار شرکت کرده و فعالیت‌های اقتصادی‌اش را با موفقیت پشت سر گذاشته است. او در حال حاضر عضو هیئت رئیسه انجمن دانش‌بنیان خراسان رضوی و رئیس هیئت مدیره انجمن شتاب‌دهنده‌های استان است.

  • در حوزه دانش بنیان چه ظرفیت‌های ممتازی در خراسان رضوی نسبت به سایر نقاط کشور وجود دارد؟

نیروی انسانی با دانش بالا یکی از نقاط قوت بحث دانش بنیان در خراسان رضوی است. سرانه نیروی ارزشمند با دانش به نسبت بقیه کشور در استان مابسیار بالا است که خوشبختانه همین نشان‌دهنده شرایط خوب دانشی در خراسان رضوی است. در حال حاضر اکوسیستم استان ما به نسبت کشور پیشرو است و ظرفیت بالای تغییرپذیری در حوزه دانش بنیان در خراسان رضوی بسیار مشهود، شاخص و برتر است.

  • در افق ۱۴۰۰ چه زمینه‌هایی برای جذب نیروهای نخبه و دانشگاهی در حوزه دانش بنیان استان وجود دارد؟

در آینده نزدیک، چشم‌انداز ما بر این است که با جذب نیروهای جوان، تازه نفس و نخبه به این سمت حرکت کنیم که شرایط استان وکشوررا بهبود بخشیم تا از این طریق از فرار مغزها جلوگیری کنیم. به طور قطع اگر بتوانیم از دانش این نیروهای ارزشمند استفاده کنیم، جذب نخبگان به درستی شکل می‌گیرد و معضل فرار نخبگان هم رخ نمی‌دهد.

  • سرمایه‌گذاران و حامیان را چگونه می‌توان به حضور و حمایت از حوزه دانش بنیان ترغیب کرد؟

این نگاه که سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری درحوزه دانش بنیان جذب شوند نیاز به یک فرهنگ‌سازی عمومی دارد و مسلم است که اگرکسب و کارهای موجود تغییرات تکنولوژی و دانش نو را نپذیرند بدون شک در آینده از بین خواهند رفت. هرچند سودآوری درحوزه دانش بنیان درابتدا ریسک‌پذیری دارد ولی در ادامه اصل و سود سرمایه‌گذار را به راحتی بازمی‌گرداند؛ بنابراین، دعوتی که از سرمایه‌گذاران در این حوزه انجام می‌شود با این نگاه است که چنانچه به حوزه دانش بنیان وارد نشوند و سرمایه خود را به این موضوعات اختصاص ندهند با خطر از دست رفتن سرمایه‌شان روبرو می‌شوند.

  • چه چالش‌ها و موانعی کارآفرینی در حوزه دانش بنیان را دشوار می‌کند؟

در این حوزه چالش‌های زیادی وجود دارد و به طور مختصر باید گفت عدم نوآوری مانع سودآوری است و با این وضع نمی‌توانیم در حوزه دانش بنیان به درستی فعالیت کنیم. از سوی دیگر، متأسفانه در کشور ما شفافیت کافی وجود ندارد و همین باعث می‌شود که نوآوری شکل نگیرد چون در یک ساختار شفاف است که موضوعات مطرح، بررسی، حل و فصل و امکان نوآوری فراهم می‌شود. در حال حاضر هزینه نوآوری برای کشور رو به افزایش است و با این وجود تمامی کسب و کارهای سنتی ما نیاز به نوآوری و به روز شدن دارند و باید هرطور که شده در مقابل این شکنندگی با ایجاد تغییرات بنیادی بایستیم.

  • چه انتظاری از فضای رسانه‌های کشور دارید؟

خواهشی که از رسانه‌های فعال دارم این است که رسالت فرهنگ سازی در حوزه نوآوری را به عنوان یک رسالت اجتماعی در نظر بگیرند چون این اکوسیستم نیاز به یک نگاه و بسیج عمومی دارد.  نوآوری امروز در کشور ما غریب و در تصمیم‌گیری‌ها «جدا افتاده» و به عبارتی تنها مانده است. باید رسانه‌ها به کمک بیایند و با انتشار مطالب مفید با هم به سمت رشد و توسعه این بخش قدم برداریم. در نهایت امیدوارم با کمک همه صاحبان قدرت از رسانه گرفته تا بخش اقتصاد زمانی فرا برسد که نیروهای نخبه ما برای امرار معاش و شرایط بهتر کاری و علمی به کشورهای دیگر مهاجرت نکنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید