طرح بایدن جهت معافیت از تحریم‌ مجری  پروژه «نورد استریم-۲ »

برخی مقام‌های آمریکایی مدعی شدند که دولت ایالات متحده قصد دارد شرکت‌ مجری پروژه گازی نورد استریم-2 را از تحریم‌ها معاف کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه سه شنبه شب به وقت تهران گفتند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  قصد دارد شرکت مجری پروژه خط لوله گازی «نورد استریم -۲» و مدیرعامل  آن  را که گاز  طبیعی روسیه را به آلمان ارسال می‌کند، از تحریم‌ها معاف کند.

به نوشته وبگاه «آکسیوس» برخی منابع آمریکایی گفته‌اند که دولت بایدن قصد معافیت از تحریم‌های یک شرکت مجری پروژه  نورد استریم-۲ را دارد و وزارت خارجه این کشور با استناد به منافع ملی ایالات متحده، از اعمال تحریم‌ها چشم پوشی می‌کند.

منابع آگاه گفته‌اند که مقام‌های ارشد دولت بایدن به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه توقف بالقوه این پروژه  که ۹۵ درصد پیشرفت داشته، تحریم  آلمان به عنوان مصرف کنندگان نهایی گاز صادراتی روسیه است، اما دولت بایدن مایل به قطع رابطه خود با آلمان بابت اجرای پروژه نورد استریم-۲ نیست.

به نوشته این وبگاه، تکمیل پروژه نورد استریم-۲ یک پیروزی بزرگ ژئوپلیتیکی برای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است و به او قدرت جدید قابل توجهی در اروپا می‌دهد. در حال حاضر گاز روسیه باید از طریق اوکراین عبور کند و راهی اروپا شود. دور زدن اوکراین با خط لوله مستقیم به آلمان فرصتی برای روسیه است که می‌تواند هدف خود را از اروپای غربی پیش ببرد.

خط لوله نورد استریم- ۲ قرار است بعد از تکمیل، سالانه با ظرفیت ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان برساند.  چندی قبل سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری ضمن محکوم کردن فشارهای آمریکا به شرکت‌ها و کشورهای اروپایی در زمینه اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲»، مواضع واشنگتن را غیرقانونی خواند.

صدر اعظم آلمان نیز اخیرا در دفاع از پروژه خط لوله گازی «نورد استریم-۲» گفت که مخالفت برخی از کشورهای اروپا با این پروژه عظیم دلایل سیاسی دارد.  «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان  در یک نشست مجازی با حضور اعضای مجمع پارلمانی اروپا گفت: «از جنجال‌های مربوط به نورد استریم  و موقعیت بسیاری از کشورهای عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا مطلع هستم. می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که این پروژه از پروژه قبلی انتقال گاز از اوکراین یا ترکیه بدتر نیست.»


دیدگاهتان را بنویسید