طرح ابتکاری فعال اقتصادی خراسان رضوی مجوز وزارت صمت را گرفت

 رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: مجوز اجرای برای طرح ابتکاری اتاق بازرگانی این استان با عنوان “تولید بدون کارخانه” از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد.

علی‌اکبر لبافی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: “طرح تولید بدون کارخانه” پس از ارزیابی و بررسیهای لازم پیشتر به تصویب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی رسیده و از طریق سلسه مراتب تخصصی ذیربط در اختیار وزارت صمت قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: این طرح چند سال پیش از سوی “محمدحسین روشنک” فعال اقتصادی عضو هیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح و توسط دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری شد تا سرانجام وزارت صمت مجوز “تولید بدون کارخانه” را صادر و شیوه‌نامه صدور گواهی تولید بدون کارخانه را ابلاغ کند.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اجرای طرح تولید بدون کارخانه را موجب کاهش قابل توجه قیمت تمام شده کالا و ارتقا کیفیت تولید آن توصیف و بیان کرد: اجرای این طرح همچنین نه تنها سبب‌ساز ایجاد رقابت سازنده در بازارهای داخلی و خارجی است بلکه موجب جلوگیری هدر رفتن سرمایه و منابع مالی برای ایجاد زیرساختها جلوگیری می‌شود.

مبتکر “طرح تولید بدون کارخانه” نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این نظام کوپنی توزیع و عرضه باعث از بین رفتن “نام تجاری” یا “برند” کالا در ایران شد لذا اینجانب ۱۵ سال پیش با هدف اصلاح و جبران مافات به منظور حفظ برند “ایده نام تجاری یا برند” را بازسازی نموده و به شکلی جدید در ایران مطرح کردم.

محمدحسین روشنک افزود: هم‌اینک نیز فقط ۳۰ درصد ظرفیت برند در ایران بکار گرفته شده و این در حالی است که “برند” می‌تواند تجارت و تولید را به یکدیگر متصل نموده و حتی متعلق به شخص بازرگانی باشد که فاقد واحد تولیدی یا کارخانه برای پیاده‌سازی برند خود است.

وی ادامه داد: بر این اساس صدور مجوز برای اجرای “تولید بدون کارخانه” می‌تواند ظرفیت برند را برای فعالسازی کارخانه و تولید کالای شناسنامه‌دار بکار گرفته و احیا کند.

این فعال اقتصادی شناخته شده که ریاست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی را نیز بر عهده دارد، در توضیح کارکرد طرحش گفت: صاحب برند می‌تواند با صاحب کارخانه قرارداد “تولید بدون کارخانه” را منعقد کند تا آن کارخانه با تولید کالای مشخص بر اساس استاندارد و ویژگیهای مورد نظر صاحب برند البته با استفاده از سرمایه و مواد اولیه کارخانه‌دار، کارمزد خود را دریافت نماید.

مبتکر طرح مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مسوولیت بازاریابی و فروش کالا و محصولی که در چارچوب طرح و قراردارد تولید بدون کارخانه ساخته شده، بر عهده صاحب برند خواهد بود.

وی در ادامه به دستاوردهای حاصل از اجرای طرح تولید بدون کارخانه اشاره و بیان کرد: سرمایه خارج از بخش تولید با اجرای این طرح، به بخش تولید تزریق شده و به همین خاطر ظرفیت واحدهای تولیدگر تکمیل می‌شود.

روشنک ادامه داد: به این ترتیب نه تنها نیازی به سرمایه‌گذاری صاحب نام تجاری یا برند برای برپایی کارخانه و زیرساختهای واحد تولیدی نیست بلکه ظرفیت خالی کارخانه‌های موجود برای تولید بکار گرفته می‌شود. اجرای این طرح یک معامله دو سر برد برای هر دو طرف صاحب کارخانه و صاحب برند است.

وی گفت: با اجرای “طرح تولید بدون کارخانه” دیگر نیازی به برپایی دهها کارخانه برای تولید یک کالای صاحب برند نیست زیرا کارخانه‌های قادر به تولید آن کالا با بکارگیری ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت خود هستند. برند بازرگان با استفاده از این طرح در اختیار ظرفیت خالی کارخانه‌های موجود قرار می‌گیرد تا کالایی با مشخصات معلوم و استاندارد مشخص تولید و روانه بازار شود. مسوولیت کیفی و کمی محصول حاصل این رون نیز بر عهده شخص صاحب برند یا نشان تجاری است.

این فعال اقتصادی مبتکر همچنین به شکل دوم اجرای “طرح تولید بدون کارخانه” اشاره و بیان کرد: صاحب کارخانه در این شیوه، ایده‌ای برای تولید کالایی دارد که قطعات و ابزارآلات لازم را برای ساختش در اختیار ندارد لذا با دریافت مجوز “تولید بدون کارخانه” بخشی از قطعات مورد نظر را برای تولید آن کالا در کارخانه‌ای دیگر می‌سازد و تحویل صاحب برند می‌دهد.

وی افزود: “طرح تولید بدون کارخانه” تلفیق بین سرمایه در اختیار بازرگانان با امکانات در اختیار تولیدکننده یا تلفیق بین توان برندساز با بازاریاب است.

روشنک ادامه داد: ایده “تولید بدون کارخانه” ۲۰ سال پیش توسط اینجانب بنده مطرح و بارها در اتاق بازرگانی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

وی گفت: این طرح بالاخره موافقت مسوولان استان خراسان رضوی را دریافت کرد بطوری که چند سال پیش نخستین مجوز اجرای آن برای یکی از برندهای استانی توسط رییس وقت سازمان صمت استان صادر شد تا اینکه امروز مورد تایید وزارتخانه قرار گرفته و مجوز اجرا دریافت کرده است.
ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید