شکست سنت‌ها به‌دست تخصص تخصصی شدن کارها عامل اصلی حذف ساختارهای سنتی در بیست سال گذشته

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: خوشبختانه در بیست‌سالی که گذشت همه کارها به‌سمت تخصصی شدن حرکت کردند. کارهایی که ساختاری سنتی داشتند یا اندک اندک حذف شدند و یا مجبور شدند با تکنولوژی‌های روز هماهنگ شوند. آنها اینگونه رفتار کردند تا بتوانند بحث‌های جدید تجارت و تولید را با یکدیگر پیوند دهند.

شیردل در گفت‌وگو با اعتماد خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چرا داشتن یک رسانه اقتصادی در شرایط حال حاضراستان یک ضرورت است و یک رسانه مستقل باید به چه موضوعاتی بپردازد، گفت: تا به‌حال رسانه‌ای نبوده که به‌صورت تخصصی به مسائل اقتصادی بپردازد. اگر در این روزنامه که هدف آن به‌طور ویژه امور اقتصادی است، بتوان مسئله آموزش پیشکسوتان بازرگان را بصورت تئوری وعملی کنار هم مطرح کند نتایج خوبی در آینده خواهد ‌داشت.
او در پاسخ به اینکه چرا آسیای میانه برای اقتصاد استان اهمیت دارد و چه فرصت‌هایی را می‌تواند برای ما فراهم کند توضیح داد: با توجه به صادراتی که به ویژه درخراسان از سال 1992 میلادی شروع شد. همراه با بازگشایی مرز‌ها بازارهای خوبی پدید آمدند. ولی چون ساختارهای موجود، بازرگانان وحتی خریداران سنتی بودند از همان ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو شدیم. خوشبختانه در بیست‌سالی که گذشت همه کارها به‌سمت تخصصی شدن حرکت کردند وکارهایی که ساختاری سنتی داشتند اندک اندک حذف شدند. یا مجبور شدند با تکنولوژی های روز هماهنگ شوند، تا بتوانند بحث‌های جدید تجارت و تولید را با یکدیگر پیوند دهند و نتیجه‌ای خوب را به ارمغان بیاورند.
وی ادامه داد: در بحث تاجیکستان هم ابتدا کارها از ساختار سنتی شروع شدند. اجبار در این بود تا ابتدا شرکت ثبت کنیم کارت بازرگانی بگیریم، قانونی تجارت انجام بدهیم و به نام خودمان خرید و فروش و صادرات انجام‌دهیم. این بهترین راه برای صادرات بود. اما امروزه برای صادرات دیگر نمی‌توانیم به صورت سنتی عمل‌کنیم چون تمام کشورهای همسایه و کشورهایی که با آنها رابطه داریم به همین نسبت شرایط موجود رشد داشته‌اند و توانسته‌اند برای بخش تجارت و تولیدشان برنامه‌ریزی خاصی را انجام‌دهند.
شیردل ضمن تأکید بر اهمیت توجه به بحث تجارت دراقتصاد ایران تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند وارد کار تجارت شوند باید از چه مسیری وارد شوند تا تبدیل به یک تاجر موفق شود؟ گام اول همان تحصیلات در دانشگاه است و اینکه حتما در کنار محیط دانشگاه به صورت عملی وارد بازار و تجارت شوند، نه‌اینکه مستقیم سرمایه‌گذاری‌کنند چون در ابتدا سرمایه‌گذاران ضعیفی هستند. ولی می‌توانند در کنار چند تن از بازرگانان قرار بگیرند تا با استفاده از تجربیات آن‌ها به نتایج خوبی برسند. با توجه به بخش‌های جدیدی که در بازار به‌وجود آمده است از جمله استارت‌آپ‌ها که نیاز به نیرو‌های جدید و آموزش‌دیده دارند. اگر نتیجه یک کار سنتی با تجربه و یک کار علمی دانشگاهی با هم ادغام شود، هم آموزش افراد راحت‌تر می‌شود هم می‌توان از این فرصت پیش‌آمده برای پیشرفت اقتصاد کشور استفاده کرد.
شیردل در پایان بیان کرد: عامل اصلی پیشرفت اقتصاد تعامل هرچه نزدیک‌تر بخش خصوصی و دولتی است و از‌‌ این طریق می‌توان مشکلات پیش‌روی تولید و صادرات را حل‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید