سلیمان خیل رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، شعبه هرات: سرمایه‌گذاری خارجی در تنگنای مشکلات داخلی

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، شعبه هرات گفت: مشکلاتی که در داخل جمهوری اسلامی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد باعث دلسردی و مانع از حضور آن‌ها می‌شود.
به گزارش اعتمادساز، میراجان سلیمان خیل در نشست هم‌اندیشی « 1400 با کارآفرینان » که به همت اعتماد خراسان رضوی و در محل هتل دیپلمات مشهد برگزار شد، به طور خلاصه در سه محور به بیان مشکلات برخواسته از بطن جامعه صادرکنندگان، تجار و سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت و بیان کرد: با توجه به همسایگی، هم‌دینی، روابط دو کشور ایران و افغانستان در گذشته و هم‌زبانی این دو کشور، دررابطه با جذب سرمایه‌گذار خارجی برای کشور ایران می‌توانند روابط خوبی داشته باشند.
وی ادامه داد: امروز، کشور افغانستان به طور سالانه 18 میلیارد دلار واردات از کشورهای آسیا دارد اما متاسفانه سهم جمهوری اسلامی از مالیات این کشور سه نهایتا چهار میلیارد دلار است و علت آن مشکلات و چالش‌های موجود در جمهوری اسلامی برای سرمایه‌گذار خارجی است. دردآور است که سهم جمهوری اسلامی در افغانستان حدود 20 درصد است و به نظر من این سهم باید به 70 درصد برسد.
سلیمان خیل عملیاتی نشدن مشوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران را یکی از معضلات سرمایه‌گذران خارجی دانست و ابراز کرد: نمونه این مورد، مصوبه شورای وزیران با امضای معاون اول ریاست جمهوری مبنی بر اختصاص پلاک گذر موقت برای خودروی تجار در جهت تامین امنیت آن‌ها است که بعد از گذشت ده ماه از آن و با وجود رونوشت از دفتر مقام معظم رهبری هنوز این مصوبه توسط اداره راهنمایی و رانندگی ایران اجرا نمی‌شود. هنگامی که سرمایه‌گذاران خارجی به راهنمایی و رانندگی استان در این خصوص مراجعه می‌کنند، به آن‌ها گفته می‌شود که شورای وزیران باید به طور مستقیم برای ما ابلاغیه صادر کند؛ چنین موارد جزئی سبب دلسردی تجار و سرمایه‌گذاران می‌شود.
وی تصریح کرد: امروز برخلاف گذشته، کشور ترکیه علی‌رغم وجود معادن، طلا، نفت و تولید در سطح آسیا حرف اول را می‌زند و این اتفاق به واسطه مشوق‌هایی که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در نظر گرفته، افتاده است. در جمهوری اسلامی حتی شرایط اقامت یک ساله سرمایه‌گذار به درستی فراهم نمی‌شود و تمدید آن بنا به دلخواه اداره گذرنامه انجام می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، شعبه هرات تبیین کرد: از طرفی به سرمایه‌گذاران مدارک معتبر و شناسنامه داده نمی‌شود که همین امر، مشکللات زیادی را برای آن‌ها در پی دارد. وقتی از سرمایه‌گذاران افغان می‌خواهیم که در جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری کنند، هیچ رغبتی نشان نمی‌دهند. من به خوبی اطلاع دارم که تعدادی از سرمایه‌گذاران از طریق ایران و امکانات ارزان آن، سرمایه خود را به ترکیه می‌برند در صورتی که این سرمایه‌گذاری می‌توانست در ایران انجام شود.
وی با اشاره به اهمیت وجود سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، افزود: در صورت عدم وجود سرمایه‌گذاران، تولید و کارآفرینی هم در کشور مختل می‌شود. درست است که بخشی از تولید صرف مصرف داخلی کشور می‌شود اما بخش بزرگی از این تولیدات باید به کشورهای دیگر صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید