سفیر هند درایران : توسعه روابط اقتصادی با ایران یک اولویت است

سفیر هند در ایران گفت:توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران یک اولویت است و در این زمینه رایزنی های مداومی بین مسوولان ایران و هند در جریان است.

به گزارش ایرنا ، گددام دارمندرا (Gaddam Dharmendra) روز یکشنبه در نشست با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی هرمزگان افزود: در یک سال گذشته شاهد دیدار وزیر امور خارجه هند با رییس جمهوری ایران و حضور وزاری دفاع ۲کشور در تهران و دهلی بودیم که نشان دهنده روابط خوب و پیش رونده بین ۲کشور است.
وی تصریح کرد: سعی می کنیم بستر توسعه ارتباط در همه زمینه ها به ویژه  اقتصاد و تجارت را فراهم کنیم و زمینه گسترش این روابط بین هند وهرمزگان نیز با توجه به توانمندی های ۲جانبه بسیار قوی است.
دارمندرا ادامه داد:سفر به هرمزگان نیز با هدف بررسی ظرفیت های صادراتی و وارداتی انجام شده و پیرامون تبادل مواد معدنی رایزنی می کنیم.

سفیر هند در تهران اضافه کرد: بررسی سبد صادراتی هرمزگان نشان می دهد زمینه صادرات خرما و فرآورده های شیلاتی به هند بیش از سایر موارد است  و حوزه های انرژی، صنعت و خدمات فنی_مهندسی نیز در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: چگونگی تسهیل مبادلات مالی دو جانبه  نیز مساله مهمی است که رایزنی ها بین مقامات بانک مرکزی ایران وهند در جریان است.
سفیر هند یادآور شد:هم اکنون امکان پرداخت روپیه به صادرکنندگان  وجود دارد و به دنبال افزایش ظرفیت پرداخت ها هستیم که رایزنی ها به نتیجه نهایی نزدیک شده است.

سفیر جمهوری هند در تهران از ایران به عنوان شریک قابل اتکا برای هندوستان یاد کرد و گفت: ۲کشور از لحاظ اقتصادی می‌توانند شرکای استراتژیک در منطقه و حوزه بین‌المللی باشند و ما قصد داریم روابط تجاری خود را با ایران هرچه بیشتر استمرار بخشیم.

دارمندرا همچنین در جریان بازدید از بخش‌های مختلف بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران،نقش بندر شهید رجایی را در تجارت دریایی منطقه نقشی بی‌بدیل و تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: اطمینان داریم که بندر شهید رجایی با برخورداری از موقعیتی استراتژیک می تواند ترانزیت بین‌المللی بین کریدور شمال-جنوب را قوت بخشد.

وی تصریح کرد: ایران و هند به عنوان ۲ تمدن بزرگ در آسیا از روابط دیرینه تاریخی و اقتصادی برخوردارند و مناسبات تجاری و بازرگانی این دو کشور به خصوص از طریق دریا از گذشته های دور تا امروز استمرار دارد.

وی با اشاره به توسعه تجارت دریابرد بین دو کشور ایران و هندوستان اظهارداشت: در راستای توسعه همکاری های دریایی، هندوستان فعالیت خود را  به ویژه در حوزه کالای عمومی و جنرال کارگو از مدتها پیش در بندر چابهار آغاز کرده و کشتی های فله بر حامل گندم و شکر بیشتر در این بندر پهلودهی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید