به گزارش دنیای اقتصاد، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا‌وسیما‌، با بیان این که هم اکنون تراز تجاری کشور به نفع صادرات مثبت شده افزود: به دولت این اطمینان را می‌‌‌دهیم در صورتی که ارز کالا‌‌‌های اساسی را تامین کند، ارز حاصل از صادرات نه‌تنها می‌تواند مایحتاج و سایر خواسته‌‌‌های وارداتی کشور را تامین کند بلکه می‌تواند در تعدیل نرخ ارز هم موثر باشد، زیرا عرضه ارز بیشتر از تقاضا خواهد بود.

وی اضافه کرد: با افزایش صادرات و رشد درآمد‌‌‌های ارزی، دولت می‌تواند فهرست وارداتی کشور را که با محدودیت‌های کنونی تنظیم شده و به سمت تامین بیشتر مواد اولیه کارخانه‌ها گسترش داده و مشکل موجود در تامین مواد اولیه را رفع کند. لاهوتی گفت: اگر دولت موضوع صادرات را جدی بگیرد قطعا می‌تواند با اختصاص ارز حاصل از صادرات برای واردات، ارز‌‌‌های نفتی را در بخش زیرساخت هزینه کند.

وی افزود: از سال ۹۷ به بعد که تحریم‌‌‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، شدیدتر شد تنها روزنه‌‌‌ای که می‌توانست بخشی از مشکلات را جبران کند، صادرات بود که متاسفانه به دلیل سیاستگذاری‌‌‌های نابجا و غیر‌منطقی این فرصت از دست رفت.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: اواخر دولت قبل، مصوبه‌‌‌ای تحت ماده ۱۷۷ و سپس در کمیته ماده ۲ برای رفع تعهد ارزی ابلاغ شد که متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه شد. این مصوبه مربوط به رفع تعهد ارزی از طریق واردات در مقابل صادرات برای صنایع کوچک و متوسط بود که متاسفانه در وزارت صمت و بانک مرکزی این مصوبه به کندی اجرا می‌شود. لاهوتی افزود: درخواست ما این است که دستگاه‌‌‌های اجرایی این موارد را بر اساس مُرّ قانون و ضوابط ابلاغیه اجرا و از برخورد و برداشت‌‌‌های سلیقه‌‌‌ای اجتناب کنند.

وی ادامه داد: درخواست دیگر ما از دولت، پایش و لغو قوانین و موانع دست و پاگیری است که در سه سال گذشته بعد از تحریم‌‌‌های شدید آمریکا به‌ویژه در حوزه ممنوعیت‌‌‌های صادراتی به بهانه تنظیم بازار ایجاد شده است.   رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: نکته بعدی که صادرکنندگان را در رفع تعهد ارزی با مشکل مواجه کرده تفاوت چشمگیر و قابل‌توجه نرخ ارز در نیما با بازار آزاد است یعنی نرخ ارز در سامانه نیما ۲۰ تا ۲۵ درصد با نرخ واقعی ارز در بازار آزاد تفاوت دارد.

لاهوتی افزود: دولت باید برای نزدیک کردن نرخ ارز آزاد و نرخ نیما برنامه داشته باشد و این تعدیل را انجام دهد این که به چه صورتی این نرخ تعدیل شود به سیاست‌‌‌های ارزی کشور بستگی دارد، اما فاصله میان نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد باید کاهش یابد. وی در این باره که وزیر صمت وعده داد با همکاری بخش خصوصی صادرات در نیمه دوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵ میلیارد دلار افزایش می‌‌‌یابد، گفت: دو بازار مهم صادراتی در عراق و افغانستان داریم که امیدواریم شرایط در افغانستان هر چه زودتر عادی شود اما در عراق و کشور‌‌‌های حوزه CIS، صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی به منظور برگشت ارز با مشکلات جدی مواجهند که اگر این مشکلات رفع شود افزایش صادرات اتفاق می‌‌‌افتد.  لاهوتی افزود: امروز، چون روابط بانکی با کشور‌‌‌های هدف صادراتی نداریم صرافی‌‌‌ها باید نقش سازنده خود را ایفا و به وظیفه خود عمل کنند، ارز را از صادرکنندگان در کشور‌‌‌های هدف صادراتی دریافت و در داخل ریال پرداخت کنند تا این مشکل ریالی فروشی که مورد نقد بانک مرکزی است از این طریق حل شود.