رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خبر داد: رشد 150 درصدی تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در خراسان رضوی

خوشبختانه امسال با وجودی که بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی برای مردم و به ویژه بازاریان بوجود آورده همچنان حضور خيرين بزرگوار مدرسه ساز نسبت به سال گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده به طوری که از ابتدای سال 99 بالغ بر 250 میلیارد تومان تعهدات خیرین مدرسه‌ساز بوده که نشان از رشد بیش از 150 درصدی آن دارد

مدرسه‌سازی را از هر طرف نگاه کنیم کاری خیر‌خواهانه است. چه آنجا که موجب رونق مدرسه و درس و کلاس و تربیت دانش‌آموزان می‌شود و چه آنجا که فرهنگ‌ساز است. حتی اگر آن را به عنوان فعالیتی در نظر بگیریم که به بهبود اثرگذاری سیاست‌های دولت کمک می‌کند. بی‌شک وجود افرادی خیّر پیش از هر چیز موتور محرک این فعالیت انسان‌دوستانه است که اگر جز این بود شاهد چنین دستاوردهای مهمی نبودیم. خوشبختانه از دیرباز مدرسه‌سازی در فرهنگ ایرانی رواج داشته و این وضع در خراسان رضوی تا امروز تداوم یافته و زمینه‌ساز اتفاق‌های خوبی در شهرها و روستاهای کشور بوده است. گفت‌وگویی خواندنی با « غلامعلی رافتی »، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی پیرامون اهمیت این جریان داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 

  • لطفا ضمن معرفی خود روندشکل‌گیری مجمع خیرین مدرسه‌ساز وهمچنین چگونگی ورود خودتان به این مجمع را توضیح دهید.

غلامعلی رأفتی متولد 1324 در مشهد هستم و از سال 1388 به عنوان رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان رضوی در خدمت نظام و تعليم و تربيت نونهالان میهن اسلامی در راستای تامین فضای آموزشی مناسب به همت و مشارکت خیرین بزرگوار مدرسه ساز بوده و قبل از آن هم به عنوان نایب رئیس و عضو هیئت مديره و هيئت موسس مجمع این افتخار را داشته‌ام.

  • کمی درباره مجمع بیشتر توضیح دهید. نخستین بار به همت چه کسانی شکل گرفت؟

مجمع خیرین مدرسه ساز استان در سال 1377 به همت جمعی از بزرگ مردان خیّر از جمله مرحوم دکتر جهانگير فرخ و مرحوم حاج حبيب الله قفلى به عنوان اولین مجمع در کشور شکل گرفت. حقير هم افتخار حضور در جمع این نیک اندیشان را داشتم. البته حضور در این عرصه معنوی، برای من از سال 1367 با ساخت مدرسه‌ای پنج کلاسه در روستای خرم‌آباد شهرستان چناران آغاز شد که لذت این کار ارزشمند باعث شد تا کنون مشمول این رحمت الهی باشم.

  • میزان مشارکت خیرین مدرسه‌ساز نسبت به سال‌های گذشته چگونه است؟ آیا با توجه به مشکلات اقتصادی و بیماری کوید19 تغییری کرده است؟

خوشبختانه با وجودی که بیماری کوئید ومشکلات اقتصادی برای مردم وبه ویژه بازاریان به وجودآورده همچنان حضور خيرين بزرگوار مدرسه ساز نسبت به سال گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده به طوری که از ابتدای سال 99 بالغ بر 250 میلیارد تومان تعهدات خیرین مدرسه‌ساز بوده که نشان از رشد بیش از 150 درصدی آن دارد.

  • آیا دولت در هموار کردن مسیر  مجمع خیرین، تاثیری داشته است؟

بله. دولت درباره ساخت پروژه‌های خبرساز برابر استاندارد‌های روز همکاری بسیار خوبی داشته و در راستای تکمیل به موقع پروژه‌های مشارکتی در سال جاری عملکرد به مراتب بهتری داشته است.

  • بفرمایید چه چالش‌ها و مشکلاتی پیش‌رو است؟

یکی از مهمترین مشکلات و تنگناها، رشد قیمت مصالح است که نمی‌گذارد پروژه را با برآورد اولیه به پایان برسانیم و در مواردی این امر باعث تاخير در اجرا و تحویل به موقع پروژه‌ها می‌شود.

  • برای ادامه فعالیت‌های خود در این عرصه چه چشم اندازی برای سال 1400 درنظر گرفته‌اید؟

مهمترین برنامه‌های مجمع همکاری در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و همچنین اولویت قراردادی بیش از پیش مناطق محروم و کم برخوردار استان به ویژه حاشیه شهر مشهد است.

  • و سخن آخر؟

آخرین حرف شاید این می‌تواند باشد که مدرسه‌سازی یک روند مستمر است چون مدارس احداثی قدیم به مرور دچار فرسودگی شده و باید بازسازی شوند و همچنین توسعه و تعمیر فضاها نیز به طور مستمر اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین از عموم مردم شریف دعوت می‌کنیم در این کار خیر سهیم باشند؛ مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان آمادگی همکاری با خیرین برای تحقق نیات خیرخواهانه‌شان را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید