رئیس مجلس: دستور اصلاح فرآیند قانونگذاری برای حل مشکلات مردم

آقای قالیباف از رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس خواست هر چه سریعتر طرح اصلاح فرآیند قانونگذاری را تدوین و به صحن علنی ارائه کند.

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در خصوص چارچوب آیین نامه داخلی مجلس و توجه به مسائل اصلی مردم، ضمن وارد دانستن این اخطار گفت: این بحث به درستی مطرح شده و ما بار‌ها به این موضوع ورود کرده ایم، از نمایندگان می‌خواهم تا این موضوع را جدی بگیرند، زیرا تنها راه موثر برای اصلاح ریشه‌ای امور جاری و مشکلات کشور، اصلاح آیین نامه داخلی مجلس است.

وی خطاب به بحرینی رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: شما اکنون طرح اصلاح فرآیند قانونگذاری را در دست دارید هر چه سریعتر آن را به پایان رسانید تا در دستور کار مجلس قرار گیرد، البته نمایندگان نیز به این موضوع توجه داشته باشند که این طرح نیاز به دو سوم آرا دارد تا بتوانیم با تصویب آن، مسائل مهم روز را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

ارجاع طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به کمیسیون، خلاف آیین‌نامه است

رئیس مجلس شوری اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تربت حیدریه مبنی بر ارجاع طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به کمیسیون برای بررسی بیشتر، این موضوع را خلاف آیین‌نامه دانست.

محسن زنگنه در جلسه علنی امروز در جریان بررسی جزئیات طرح یادشده گفت: در اظهارات نمایندگان در مورد طرح ابهامات خیلی زیادی حاکم است و تذکرات مهم و فوری را مشخص نکرده همچنین در الحاقیه‌ها به ابهامات پاسخ داده نشده است و ابهامات زیادی در طرح وجود دارد.
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه افزود: نمایندگان به کلیات طرح رأی دادند، اما نیاز است ابهامات قانونی آن رفع شود بنابراین تقاضا می‌شود بر اساس ماده ۱۳۹ چنانچه رئیس و اعضای کمیسیون آیین‌نامه قبول داشته باشند این طرح را به کمیسیون برای بررسی بیشتر ارجاع دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما مسائل مهمتری داریم و وقت مجلس را می‌گیریم بهتر است طرح جامعی را مصوب کنیم و نباید طرحی را مصوب کنیم که هیأت رئیسه روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نامه به دولت ابلاغ کند و دولت به تمامی آن‌ها جواب دهد و در سامانه ثبت شود و در نهایت هیچ ضمانت اجرایی نداشته باشد.

زنگنه گفت: ابهامات متعددی به این طرح وارد است و اگر رئیس مجلس صلاح می‌داند با استفاده از اختیارات هیأت رئیسه طرح را به کمیسیون ارجاع دهیم تا طرح منسجم و کاملی ارائه شود و به مشکلات عدیده‌ای که در حوزه آیین‌نامه با آن مواجه هستیم، اضافه نکنیم.

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: تذکر شما وارد نیست و بر اساس ماده ۱۳۹ بررسی و تصویب کلیه طرح‌ها و لوایح عادی یک شوری خواهد بود به‌جز مواردی که در این آیین‌نامه نحوه رسیدگی مشخص شده و یا به تشخیص هیأت رئیسه بررسی آن‌ها به صورت دوشوری ضرورت داشته باشد بنابراین، چون این طرح دو فوریتی است اعمال این ماده امکان‌پذیر نیست.

اقای قالیباف افزود: البته محتوای تذکرات شما درست است و نمایندگان دیگر هم در مورد این بحث فوری و مهم ابهاماتی را مطرح کردند و به طور مداوم شورای نگهبان در این رابطه ایراداتی را می‌گرفت و آن‌ها را عودت می‌داد.

وی یادآور شد: تمامی پیشنهاد‌ها را مطالعه کردم و پیشنهاد ویس کرمی مبنی بر این است که پیشنهاد‌ها باید در سامانه ثبت و هیأت رئیسه برای اطلاع عمومی آن‌ها را منتشر کند البته قصد من دفاع از این پیشنهاد نیست، ولی این پیشنهاد ابهاماتی را که از سوی نمایندگان مطرح است، حل خواهد کرد.

رئیس مجلس ادامه داد: ارجاع این طرح به کمیسیون خلاف آیین‌نامه بوده و اعمال ماده ۱۳۹ در رابطه با طرح‌های عادی است.

دیدگاهتان را بنویسید