دیپلمات آمریکایی: آماده رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم/ تا تحلیف دولت جدید صبر می‌کنیم

یک دیپلمات آمریکایی در گفت و گویی مواضع کشورش را درباره تداوم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و لغو تحریم های ناسازگار با برجام را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دیپلماتیک، یک دیپلمات ارشد آمریکایی که نام او ذکر نشده است در گفت و گویی با لارا روزن خبرنگار آمریکایی گفت: دولت آمریکا تا پس از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در هفته آینده صبر خواهد کرد تا مطمئن شود آیا ایران آماده بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته ای است یا نه.
او در عین حال گفت: اگر گروه مذاکره کننده جدید ایران بر این عقیده باشد که می تواند از طریق ارتقای برنامه هسته ای به عنوان یک اهرم فشار، برای گرفتن امتیازات دیگری هم مذاکره کند، در این صورت، چنین تفکری یک توهم خطرناک خواهد بود.
ابن دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به دیپلماتیک گفت: اگر آن ها فکر می کنند می توانند چیز بیشتری کسب کنند یا چیزهای کمتری بدهند تا به یک توافق بازگردند، متوهمانه است. به آن پی خواهند برد.
طبق گفته این دیپلمات آمریکایی، اگر برای آمریکا معلوم شود که ایران آماده بازگشت به اجرای کامل توافق نیست یا برنامه هسته ای ایران تا حدی توسعه یافته است که امکان ندارد بتوان محدودیت های عدم اشاعه تسلیحات هسته ای موجود در توافق هسته ای را دوباره برقرار کرد، گزینه هایی را بررسی خواهد کرد، از جمله شدت بخشیدن به اجرای تحریم های اقتصادی اما آمریکا همچنین امیدوار است به این نقطه نرسد.
او افزود: باید دید که آیا آماده بازگشت[به مذاکرات] هستند یا نه.
این دیپلمات آمریکایی با گفتن این که «موقعیتی فرا خواهد رسید که دیگر باید پیش برویم و بازگشت به برجام[توافق هسته ای] دیگر منافع عدم اشاعه تسلیحاتی را که در توافق موجود بودند، به همراه نخواهد داشت»، مطرح کرد: ما ضرب الاجلی نداریم، اما زمانی می رسد که دیگر بعد از آن، بخش عدم اشاعه توافق نمی تواند دوباره برقرار شود و کارشناسان هسته ای آمریکا باید مشخص کنند که آن موقعیت چه زمانی است. امیدوارم به آنجا نرسد.

این دیپلمات آمریکایی از پاسخ دادن با این سوال که کشورش در صورت اطمینان یافتن از این که دریچه بازگشت به توافق بدون به تفاهم رسیدن بسته خواهد شد، چه گزینه هایی را فراتر از اجرای سرسختانه تحریم های موجود علیه ایران بررسی و به کار خواهد گرفت، خودداری کرد و گفت، «توضیح بیشتری نمی دهم، تحریم های ما هنوز پابرجا هستند».
او در ادامه بیان کرد: ما امیدوار بوده‌ایم که اگر آمریکا و ایران بر سر بازگشتی دوجانبه به توافق هسته ای به توافق برسند، تحریم ها را لغو کنیم اما اگر بازگشت به برجام در کار نباشد و اگر در حال آماده شدن برای ورود به دوران طولانی مدت عدم بازگشت به برجام هستیم، ابتدا سراغ سیاست اجرای تحریم هایمان خواهیم رفت.
با این وجود او گفت، «این مسیری نیست که برای پیش رفتن ترجیح بدهیم».
دیپلمات آمریکایی ادامه داد: جواب ساده است. به توافق بازگردید. ما آماده لغو تمامی تحریم هایی هستیم که با توافق ناسازگارند

دیدگاهتان را بنویسید